بایگانی‌ها

آخرین قهرمان اکشن/درباره شاهرخ خان

▪️ستاره 57 ساله سینمای هند با انرژی و جذابیتش در آسیا سال‌هاست که فیلم‌های میلیون دلاری ساخته که شامل دو فیلم اخیرش «پاتان» و تریلر انتقامجویانه «سرباز» می‌شود. او چهار سال پس از دوری از سینما توانست رکوردهای باکس آفیس خودش را هم بشکند.

🔹راجکمار اکیلا، مدیرکام‌اسکور در هند می‌گوید:«شاهرخ خان نه تنها یکی از آیکان‌ها و ستارگان محبوب سینمای هند است، جذابیت و تاثیر فرهنگی او بر هند و هندی‌های پراکنده در جهان و همینطور تماشاگران جهانی بیشتر از این حرف‌هاست و آمار جدول فروش را توجیه می‌کند.» براساس اطلاعات سایت مرجع IMDb او در109 فیلم و.. ظاهر شده. شاهرخ خان برای طرفدارانش SRK است. بسیاری او را «کینگ خان»، «پادشاه بالیوود»، «پادشاه رمانس» و گاهی «مهمترین صادرکننده فرهنگ» می‌شناسند و قدرت ستاره بودن او را با ترکیبی از تام هنکس و تام کروز مقایسه می‌کنند.

🔹شاهرخ خان متولد شهر دهلی نو در بخش صنعتی ساحل غربی است. یکبار در سال 2010 خودش را در فضای مجازی چنین تعریف کرد:نیمی حیدرآبادی(از سوی مادر)،نیمی پاکستانی(پدر)، و کمی کشمیری(مادر بزرگ) هستم که در دهلی به دنیا آمده، در مومبایی زندگی کرده، زن پنجابی گرفته، تیم کلکته ای(تیم کریکت) دارد و در اعماق وجودش هندی است.»

🔹آکلا گفت که شاهرخ خان جانشین ستاره بانفوذ سینمای هندی آمیتاب باچان شد که به عنوان مرد جوان خشمگین سینمای هند در طول سلطه خود بر سالن‌های هند از سال 1973 تا پایان قرن شناخته می شد. اما چیزی که در مورد پیشرفت شاهرخ خان به یک ستاره منحصر به فرد است این است که او از یک خانواده سینمایی تأثیرگذار نمی‌آید. در عوض، او از تلویزیون به سینما راه پیدا کرد.

🔹سال 2011 به مجله تایم شاهرخ خان گفته بود:«شاید با ده یا بیست دلار در جیبم به مومبایی آمدم. باورم نمی‌شود این اتفاق‌ها برایم افتاد. احساس خوش شانسی و حتی گناه می‌کنم که خدا این همه به من بخشیده است.» اما در ده سال گذشته اوضاع تغییر کرد، اگر فیلم‌های او در سینماهای آمریکا در ده سال گذشته چندان نمی‌فروخت اما در جنوب هند با استقبال روبرو می‌شد.

🔹می‌گویند او بیش از هر بازیگری در دنیا طرفدار دارد، با جمعیت 1.4 میلیارد نفری هند قابل درک است. کینگ خان یکبار به فردین زکریا در سی ان ان در سال 2016 گفت که نیمی از طرفداران من از مکان‌های دیگری هستند..

🔹شهرت فیلم‌های هالیوودی در بازار هند روز به روز بیشتر می‌شود اما در باکس آفیس هند تنها 15درصد به هالیوود تعلق دارد. یعنی 85 درصد از سود باکس آفیس به تولیدات هند تعلق می‌گیرد که مضامین و داستان‌های بومی دارد. از این آمار بیشتر مال تولیدات بالیوود(صنعت فیلمسازی به زبان هندی) و گویش تلگو و تامیل است. پل درگرابدیان تحلیلگر رسانه د کام اسکور عقیده دارد که سینمای هند در سال های اخیر توانسته تولیداتش به پنج فیلم پرفروش جدول فروش راه پیدا کند:« سینمای هند تاثیر بسزای نه تنها در هند بلکه در جهان گذاشته و شاهرخ خان یک سوپراستار جهانی است و برای طرفدران او و عاشقان سینما، شاهرخ خان باید در کانون توجه شما قرار بگیرد.»

🔹شاهرخ خان با تلویزیون شروع کرد، به سرعت و با آمدن به مومبایی در 1991 پادشاه رمانس شد. او در تلویزیون در «فوجی» ایفای نقش کردو و سپس در فیلم موفق «عاشق دیوانه وار» نقش یک انتقامجوی بی‌منطق را کنار ریشی کاپور و دیویا بهاراتی بازی کرد اما سال 1993 با بازی در تریلر رمانس «بازیگر» به شهرت دست پیدا کرد. او برای اولین بار نقش ضدقهرمان را بازی می‌کرد. در سال‌های 1990 با تریلر «ترس» و «سرانجام» و یکسری فیلم موزیکال رمانتیک شهرتش فزونی یافت. اما شروع بازی در فیلم‌های رمانتیک با «داماد عاشق عروس را می‌برد»(1995) بود، فیلمی که 25 سال است در تک سالن سینمایی روی پرده است!

🔹در این سال‌ها شاهرخ خان در پروژه‌های شکست خورده نیز حضور یافته مانند«سرزمین مادری/“Swades”»، «زنده باد هند/“Chak De! India» اما او برای مخاطب جهانی بیشتر با فیلم مشهورش «دوداس»(2002) شهرت دارد و فیلم «اسم من خان است»(2007). فیلم «ام شانتی ام» او که دیپیکا پادوکن را به سینما معرفی کرد، اخیرا به خاطر ارجاع به فیلم باربی مورد توجه قرار گرفته است. سال 2011 فیلم «را. وان» را ساخت که پرهزینه‌ترین فیلم هندی با بودجه 30 میلیون دلاری بود، یک فیلم علمی تخیلی که در جدول فروش مقام یازدهم را آورد. سپس فیلم نسبتا موفق «رئیس» را سال 2017 بازی کرد و در «صفر»(2018) در نقش مردی کوتاه قامت ظاهر شد.
🔹شاهرخ خان چهار سال از سینما دورماند در توئیتر در پاسخ به سوال علاقمندی گفت که در این دوران خانه نشستم و تمام فیلم‌هایی را تماشا کردم که می‌توانستم در مقام مخاطب تماشا کنم و نه یک فیلم ساز. گویا این دوری موفقیت آمیز بوده و آخرین فیلم او «سرباز» در هند 9.4 میلیون دلار و در سراسر جهان 15.6 میلیون دلار در هفته نخست اکران (به نقل از ورایتی) فروخته.

🔹شاهرخ خان دو فیلم دیگر آماده نمایش دارد، نقشی افتخاری در «تایگر 3» بازی کرده و برای نخستین بار با راجکمار هیرانی (کارگردان سه احمق و پی کی) همکاری داشته و این دو «دانکی» را کریسمس آماده نمایش دارند.

🔹شاهرخ خان هیچ گاه برخلاف همتایان خود به هالیوود نرفت، یکبار دلیلش را چنین بیان کرد:«زبان انگلیسی من خوب نیست.اگر نقش یک احمق را بهم بدهند که حرف نمی‌زند، شاید احتمال حضور در هالیوود وجود داشته باشد!»
🔹ستاره سینمای هند پنج دکترای افتخاری دارد و سال 2008 پیشنهاد دنی بویل برای حضور در «میلیونر زاغه نشین» را رد کرد، نقشی که در نهایت آنیل کاپور در فیلم بازی کرد. شاهرخ خان درباره این فیلم گفته بود:« میلیونر زاغه نشین بسیار فیلم خوبی است اما یک فیلم هندی نیست. ما به یک فیلم همچون زندگی زیباست نیاز داریم.»