بایگانی‌ها

میکی ماوس روباه را خورد

میکی ماوس روباه را خورد
میکی ماوس روباه را خورد

اینکه کمپانی دیزنی با رقمی معادل  52.4 میلیارد دلار بیشتر کمپانی فاکس را بلعید حالا دیگر رویداد تازه‌ای نیست. اتفاقی که هفته‌ی قبل اعلام و به یکی از مهمترین خبرهای تاریخ سینما تبدیل شد.

فاکس قرن بیست و یکم (که پیش از این توسط خانواده‌ی مرداک اداره می‌شد) کمپانی مادر گروه سرگرمی فاکس ( که کمپانی فاکس قرن بیستم جزو دارایی‌هایش است)، شبکه‎ی تلویزیونی فاکس، کانال خبر فاکس محسوب می‌شود. شرکت دیزنی با این قرارداد قسمت قابل توجهی از شرکت فاکس قرن بیست و یکم را از جمله استودیوی فاکس قرن بیستم و تمام زیر شاخه‌هایش، مقداری سهام در هولو،  FX Networks،Fox Sports Networks،National Geographic Partners،Star TV،Sky plc را خریداری کرد.

با انجام گرفتن توافق مذکور یکی از موضوعاتی که به شدت مورد توجه قرار گرفته این است که احتمالا پنج هزار تا ده هزار نفر از کارکنان فاکس قرن بیست و یکم کارشان را از دست خواهند داد. پیتر رایس رییس فاکس و مدیر گروه شبکه‌های فاکس در کنار همکارانش توضیحاتی درباره‌ی این ادغام داده است.

او در این باره گفته: «ما باور داریم که کمپانی دیزنی نیاز پیدا خواهد کرد که بیش از پنج هزار شغل را حذف کند و با توجه به اشتراکات بسیاری که این دو کمپانی در مکان‌های مختلف دنیا و در سطح بین‌الملل دارند این عدد به راحتی می‌تواند به ده هزار افزایش پیدا کند.» از طرف دیگر این که دیزنی در خرید‌های دیگرش مانند لوکاس فیلم و پیکسار تغییر محسوسی در مدیریت و روند اداره‌ی این کمپانی‌ها نداده گمانه زنی‌ها را درباره‌ی امکان ابقای مدیران ارشد فاکس بیشتر کرده. از طرف دیگر کارکنان پایین‌تر کمپانی به شدت احساس نگرانی‌ درباره‌ی امکان از دست دادن شغلشان دارند.

این در حالی است که ادغام کامل دارایی‌هایی خریداری شده‌ی دیزنی در این قرار داد نزدیک به 12 تا 18 ماه طول می‌کشد. کمپانی دیزنی که حالا رهبر بی چون و چرای دنیای سرگرمی است قصد دارد که از کمپانی کامکست، با ارزش‌ترین غول ترکیبی رسانه جلو بزند. زمانی که این ادغام به طور کامل صورت بگیرد سرمایه‌ی دیزنی بیش از 200 میارد دلار خواهد شد. در حالی که سرمایه کامکست 186 میلیارد دلار است.