بایگانی‌ها

آلن دلون:ستاره هیچ وقت خاموش نمی‌شود

نمایش نسخه مرمت شده «استخر»
نمایش نسخه مرمت شده «استخر»

ارغوان اشتری

دنیای تصویرآنلاین-سی و هشت سال از مرگ رومی اشنایدر در سن 43 سالگی در پاریس می‌گذرد. مرگی که در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

رومی اشنایدر اگر زنده بود 23 سپتامبر امسال 82 ساله می‌شد.

گوگل روز تولد او را با نماد تصویرش در صفحه جستجو ارج نهاد.به بازیگری که نقش‌های به یادمانی ، داستان‌های عاشقانه  پر هیجان و سرنوشت تراژیک داشت.

نامزد سابقش آلن دلون به مناسبت روز تولد این بازیگر  پیامی را برای انتشار به دست روزنامه نگار ژان فرانسوا گایو رساند.

پیام دلون چنین است:«رومی اشنایدر فردا 82 ساله می‎‌شود.ستاره هرگز خاموش نمی شود.ما همیشه دوستت خواهیم داشت. ازت متشکریم. آلن دلون.»

آلن دلون و رومی اشنایدر در جوانی پنج سال نامزد بودند. این آلن دلون بود که رومی اشنایدر جوان اهل اتریش و وین را به پاریس کشاند و اشنایدر در پاریس ماند.به آنها لقب نامزدهای جاودان را داده بودند.

رومی اشنایدر آلن دلون را چنین توصیف کرده بود:« یک مرد جوان،بسیار خوش تیپ،بسیار خوش پوش با کراوات و پیراهنی آلامد.»

داستان عاشقانه آنها در سال 1963 به پایان رسید وقتی که آلن دلون او را بخاطر زنی دیگر به نام ناتالی که بعدها همسر و مادر پسرش آنتونی شد، ترک کرد.

رومی اشنایدر این جدایی را برنتابید و رگ خود را زد.اما نجات پیدا کرد.

اشنایدر با نام اصلی رزماری مگدالین الباخ در اتریش از مادری اهل آلمان و پدری اتریشی به دنیا آمد. خانواده او جملگی بازیگر بودند.پس از جدایی پدر ومادرش ، مگدا، مادرش سرپرستی او را به عهده گرفت و از سن نوجوانی، پانزده سالگی رومی اشنایدر مقابل دوربین رفت.

همکاران رومی اشنایدر عقیده دارند نقش‌هایی که او در دهه شصت و هفتاد میلادی ایفا کرد به رومی اشنایدر واقعی شباهت داشتند.

اما رومی چنین نظری را قبول نداشت و می‌گفت:«هرکسی که فکر می‌کند، من خودم را مقابل دوربین بازی می‌کنم، یک احمق است.»

عده ای عقیده دارند کارنامه بازیگری او دو بخش است :نخستین دوره با «سیسی»(1955) شروع شد.دوره دوم کارنامه او توام با نقش‌های تراژیک تر بود.

سال‌های پایانی زندگی رومی اشنایدر بسیار سخت بود.در سال 1981 به علت یک تومور، یکی از کلیه های خود را از دست داد.پسرش در سن 14 سالگی در حالی که تلاش می کرد از یک پرچین بالا برود، سقوط کرد و جان خود را از دست داد.(پدر فرزندنش نیز خودکشی کرده بود.). او با منشی مخصوص خود دانیل بایسینی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج کوتاه مدت دختری به نام سارا است.پس از مرگ پسرش او به خوردن نوشیدنی های الکلی روی آورد.

شبی که او درگذشت، گفته بود می خواهد کمی در اتاق کارش موسیقی گوش بدهد.روز بعد او را بی جان روی صندلی کار پیدا کردند. به دلیل آنکه کالبدشکافی صورت نگرفت،هرگز علت مرگ رومی اشنایدر مشخص نشد.

آلن دلون به مراسم تدفین او نرفت.گفته بود:«نمی‌توانستم.پس از مراسم به تنهایی بر سر مزارش رفتم. نمی‌خواستم قاعده بازی عکاسان را رعایت کنم.چیزی را برای رومی تغییر نمی داد.پس از مراسم تنهایی نزد او رفتم.»

سال 2008 نیز در مراسم سزار و برنامه ویژه تجلیل از رومی اشنایدر، آلن دلون روی سن مراسم رفت و از حضار خواست که  به پاخیزند و رومی اشنایدری را تشویق کنند که بازیگر محبوب فیلمسازان مشهور بود.

 

پ.ن:نقل قول‌ها برداشته شده از دو کتابی که با موضوع رومی اشنایدر منتشر شده است.