این روزها سینما آسیب پذیر است

14 شهریور 1398 17:55
این روزها سینما آسیب پذیر است
متن مصاحبه گلشیفته فراهانی با روزنامه «ریپابلیکا»
ترجمه:ا.ا دنیای تصویرآنلاین- فیلم «نغمه های عرب»  ساخته فیلمساز تازه کار مانلی لیبدی در جشنواره جهانی ونیز به نمایش درآمد. در این فیلم گلشیفته فراهانی نقش اصلی را بازی می‌کند. نقش روانشناسی متولد تونس را.  لیزا نلسون منتقد اسکرین دیلی در نقدی که درباره «نغمه های عرب/َArab Blues» ساخته مانلی لبیدی  نوشته درباره نقش آفرینی گلشیفته فراهانی می نویسد:«نغمه های عرب یک کمدی سبک درباره موضوعی است که هر روز نمی توانیم روی پرده تماشا کنیم . گلشیفته فراهانی نقش سلما یک روانکار جوان تونسی درخشان و سرسخت را بازی می‌کند که از ده سالگی  در پاریس زندگی کرده اما به تونس باز می گردد تا دفتر کار خود را در کشوری باز کند که  مردمش بر طبق عادت مانند دیوانه ها صحبت می کنند اما  حاضر نیستند با متخصصان سلامت روان حرف بزنند. شخصیت سلما به همان اندازه که می توانست پرجزیئات نیست اما جذابیت ذاتی گلشیفته فراهانی  شرایط سلما را متقاعد کننده جلوه می دهد.» او دیروز در حاشیه نمایش فیلم خود در ونیز مصاحبه ویدیویی با روزنامه ریپابلیکا چاپ ایتالیا انجام داده که متن مصاحبه را در ادامه می‌خوانید: نقش سلما در (نغمه‌های عرب) کیست؟ سلما یک روانشناس متولد تونس است. او تونس را در ده سالگی ترک کرده. وقتی که روانشناس می‌شود،تصمیم به بازگشت می‌گیرد، و فکر می‌کند می‌تواند کمک کند. سلما عقیده دارد که مردم نیاز به حرف زدن و گوش دادن دارند. اما  این  ظاهر داستان است. فکر می کنم در آخر فیلم به سلما باید کمک شود. زمانی که فیلمنامه را خواندم، خیلی خندیدیم. فیلمنامه بسیار بامزه بود و در  عین حال  سرسری نبود. عمق داشت. طنزی داشت که باعث تفکر شما می‌شود.   نغمه های عرب درباره شرایط زنان مسلمان در کشورهای مسلمان حرف دارد.دراین باره با کارگردان صحبت کردید؟ من فکر می‌کنم چیزی که مانلی می‌خواست این بود که بیشتر نغمه های عرب داستانی جهانی دارد و می‌تواند در هر جایی رخ بدهد . البته به فرهنگ تونس ارتباط دارد.اما همانطور که در فیلم می‌بینید زنان قوی‌تر از مردان هستند.   شما در پروژه‌های متنوعی ایفای نقش کرده ‌اید از پروژه‌های هالیوودی تا شاهکاریی از فیلمسازانی مانند اصغر فرهادی یا فیلم‌های مستقل. چقدر تغییر لهجه برای‌تان چالش برانگیز بوده. از نظر شما چه تفاوتی میان فیلم‌های با بودجه کلان و پروژه های مستقلی مانند «نغمه‌های عرب» وجود دارد؟ فکر می‌کنم بخشی از این به شخصیت خودم برمی‌گردد که نمی‌خواهم در یک قالب باقی بمانم. نمی‌خواهم بازیگر سینمای مستقل باشم یا بازیگر سینمای فیلم‌های پول پاروکن یا بازیگر فیلم‌های ایرانی یا فرانسوی یا اسپانیایی هر چیز دیگری باشم. نمی‌خواهم به  عنوان  یک نمادی شناخته شوم. شخصیت من هم اینطوری است. در دی ان ای من است. من هر محدودیتی را می شکنم. بنابراین کار در سینماهای مختلف بخشی از این ویژگی است. در عین حال  بیشتر احساس می‌کنم به سینمای مستقل تعلق دارم. چون در سینمای مستقل مشارکت، گفت وگو بیشتر است. مقدار زیادی باید دقت داشته باشی،تلاش کنی، عرق بریزی..   بهترین لحظه هنری و بهترین لحظه‌ایی که در کارنامه خود داشتید. فکر می‎کنم بهترین و بدترین لحظه زندگی من خروجم از ایران باشد. بدترین بود، دردناک بود. پر از زخم بود. در عین حال اوج گیری من شد. ..من تابعیت فرانسه را دارم. در اروپا زندگی می‌کنم. بیشتر شهروند اروپا و دنیا هستم. خوش شانس بودم که پس از خروج از ایران و رفتن به کشورهای مختلفی مانند آمریکا توانستم بفهمم کجا زندگی کنم. سالهاست در فرانسه زندگی می‌کنم. من کشور فرانسه و مردم وفرهنگش را دوست دارم. به لحاظ ذهنی تاوان فراوانی دادم تا بتوانم خودم را در یک فرهنگ سنگین و عظیم جا بدهم.  من حالا خودم را فرانکوفون می‌دانم. پاسپورت فرانسوی دارم.   چه احساسی دارید که در اینجا حضور دارید .یکی از بازیگران همکار شما آدام درایور برای شیرطلایی رقابت می‌کند. نمی‌دانم فیلم او را (داستان ازدواج) را دیده‌اید که شانس بزرگی برای جایزه دارد؟ حضور در ونیز ب ه خصوص برای جشنواره همیشه شگفت‌انگیز بوده. من احساس می‌کنم در میان خانواده ام هستم. چون چند سال پیش در هیات داوران بودم و بارها به جشنواره آمده‌ام. دقیقا همه محل‌ها را می‌شناسم..البته وقتی خودمان در جشنواره فیلم داریم، وقت دیدن فیلم‌های دیگر را نداریم یا اینکه وقت کارهای دیگر. اما برای آدام درایور آرزوی موفقیت می‌کنم. و همینطور دیگر بازیگران. به هر حال جشنواره ونیز یک جشن است. ما همه دورهم جمع می‌شویم تا برای سینما جشن بگیریم. به خصوص سینمای این روزها که آُسیب‌پذیرتر شده. پس ما بخاطر فیلم‌ها دور هم جمع می‌شویم تا جشنی بگیریم برای تلاشی که انجام داده ایم. من بودن کنار بقیه را ارج می‌گذارم. چه چیزی بهتر از این. این که من چه کسی هستم، ما چه فیلمی ساختیم، در چه بخشی فیلم داریم، چه جایزه‌ایی قرار است بگیریم، اهمیت ندارد. فقط دور هم جمع شدیم . این شگفت انگیز است.    
برچسب‌ها:
اشتراک گذاری:

برای ارسال دیدگاه، وارد حساب کابری‌تان شوید.

دیدگاه
دیدگاهی برای نوشته وجود ندارد
خبرهای مشابه

محبوب‌ترین جیمزباندها از نگاه کوئنتین تارانتینو

آخرین فیلم تارانتینو «روزی روزگاری در هالیوود» سال گذشته به نمایش عمومی درآمد که برای برد پیت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را در مراسم اسکار به همراه داشت.

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش شد/ معرفی سینماهای سرگروه

رضایت رامبد جوان از اکران آنلاین فیلم جدیدش

پس از اکران فیلم «خروج» در قالب سینمای آنلاین که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها مسیر تازه‌ای را در نمایش فیلم‌های سینمایی ایجاد کرده است، «طلا» به تهیه کنندگی مشترک رامبد جوان و محمد شایسته دومین فیلمی است که این مسیر را ادامه می‌دهد.

در آمد واکین فینیکس از «جوکر»

درآمد واکین فینکیس و تاد فیلیپس از فیلم محبوب «جوکر» چقدر بود؟

جشنواره کن آنلاین برگزار نمی‌شود

دنیای تصویرآنلاین- مدیران جشنواره جهانی فیلم کن از آخرین مدیرانی بودند که زمان برگزاری جشنواره را تغییر داده و به زمان بهتری موکول کردند.اما شرایط جهان در مسیری نیست که تا ماه ژوئن شرایط اپیدمی بیماری کووید-نوزده کنترل شود و همه چیز نامشخص است.

کرونا اکران «آخرین داستان» در روسیه را لغو کرد

اکران انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر در روسیه که پیش‌ از این قرار بود از اوایل امسال در سینماهای این کشور آغاز شود، در پی تعطیلی سینماها به دلیل مقابله با کرونا لغو شد و پخش این انیمیشن در سرویس‌های ویدیویی آنلاین کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود.

هنکس:همسرم شرایط بدتری داشت

دنیای تصویرآنلاین-تام هنکس و همسرش ریتا ویلسون ماه گذشته در کشور استرالیا به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شدند و کاملا بهبودی یافتند.

تارانتینو:مردم «گرایند هاوس» را درک نکردند

دنیای تصویرآنلاین-کوئنتین تارانتینو و رابرت رودریگز با هم در «گرایندهاوس» همکاری کردند.این پروژه یکجور قمار برای کارنامه تارانتینو به شمار می‌رفت. فیلمی تشکیل شده از چند قسمت ساخته چند کارگردان که تنها توانست بیست و پنج میلیون دلار در آمریکای شمالی بفروشد و شکست خورد.