بازگشت باشکوه سینمای کلاسیک ایران

15 شهریور 1399 17:12
بازگشت باشکوه سینمای کلاسیک ایران
تمجید منتقد ایتالیایی از فیلم مجید مجیدی

دنیای تصویرآنلاین-منتقد ایتالیایی الساندرو  دی سیمونه درباره «خورشید» ساخته مجید مجیدی چنین می‎نویسد:«هنر مرز ندارد، این ویژگی برای  داستان‌گویی جهان شمول نیز صدق می‌کند. سینمای معاصر ایران باری دیگر در حال کشف ژانرهای کلاسیک است که در درس‌هایی که استادان بزرگ آموخته اند و به جا گذاشته‌اند ، به کار رفته است. مجید مجیدی در «خورشید» این روند را نشان می دهد. مجیدی فیلمساز تازه کار نیست ، نخستین فیلم او، پدر (1996) در جشنواره‌های سن سباستین و تورین حضور داشت و برنده جایز شد و در طول سال‌ها فیلم‌هایش به برلین و ونیز رسید. مجیدی از همان نسل جعفر پناهی است .»

منتقد چیاک دیلی در ادامه چنین «خورشید» را توصیف می‌کند:«در خورشید ادبیات دیکنزی و نئورئالیسم ایرانی رخنه کرده است.کودکی در خیابان‌های تهران  سرگردان است، او را به جرم سرقتی جزئی  دستگیر و  به کانون  می‌فرستند. یکی از استادکارهای پسر به او می‌گوید زیر مدرسه گنجی پنهان است.کودک شروع به جستجو می‌کند،از خودش درباره یک تنگنای اخلاقی سوال می‌پرسد:آیا باید این ثروت را برای کارهای خوب خرج کند یا برای خودش نگه دارد؟ حال این یک وضعیت تکرار شونده در سینمای ایران است،یک فرد با انتخابی روبه رو است که تاثیرش گروهی خواهد بود. این حسی نهفته  است که تمایل فیلمسازان ایرانی را برای  اکران فیلم‌های‌شان توجیه می‌کند.»

اشتراک گذاری:

برای ارسال دیدگاه، وارد حساب کابری‌تان شوید.

دیدگاه
دیدگاهی برای نوشته وجود ندارد
خبرهای مشابه

پیمان معادی مقابل ستاره جنگ ستارگان

در فیلمی از گوین هود

شمیلا شیرزاد: فیلم‌های هندی را زیاد تماشا می‌کردم

جدیدترین مصاحبه با بازیگر «خورشید»

مرضیه برومند «مدرسه موش‌های3» را می‌سازد

پروژه در حال نگارش فیلمنامه است

به چالش کشیده شدن رویاها

«بندر بند» در جشنواره تورنتو در بخش سینمای معاصر به نمایش در می‌آید.

نصیریان:به خودتان مغرور نشوید

توصیه‌های علی نصیریان به بازیگران نوجوان خورشید

شیرطلایی به «سرزمین آواره‌ها» رسید

دو جایزه برای سینمای ایران

جایزه منتقدان برای «جنایت بی‌دقت» و «دشت خاموش»

سه جایزه برای سینمای ایران

گذشته هرگز نمی‌میرد

درباره «رفقای عزیز!» ساخته آندری کونچالوفسکی