بایگانی‌ها

زني بر مرز واقعيت و خيال

کولی و رویاهای دست نخورده‌اش
کولی و رویاهای دست نخورده‌اش

سحرعصرآزاد:فيلم سينمايي «تي تي» در ترسيم جهاني منحصر به فرد متناسب با جهان بيني قهرمان محوري خود موفق عمل مي كند؛ يك دختر كولي به ظاهر ماليخوليايي.
 

سومين فيلم سينمايي آيدا پناهنده پس از «ناهيد» و «اسرافيل» بر اساس فيلمنامه اي از او و ارسلان اميري شكل گرفته كه همچنان با محوريت زنان پيش مي رود با اين تفاوت كه اين بار قهرمان زن بر مرز ميان زمين و آسمان، واقعيت و خيال بندبازي ظريفي دارد.

همين ويژگي شخصيتي است كه تعريف كاراكتر تي تي را سهل و ممتنع مي كند؛ ديوانه، ماليخوليايي، شعبده باز يا يك پري زميني؟ او هيچكدام از اينها نيست اما نشانه‌هايي از هر يك را به همراه دارد و در عين حال زميني است و در پي نجات بشريت!
 

پرداختن به اين سويه‌هاي نامتعارف در كنار هم و باورپذيري كاراكتر بر بستر اين تعاريف، قطعاً چالش برانگيزترين وجه فيلمنامه و فيلم “تي تي” بوده كه نويسنده و فيلمساز به بهترين وجهي از عهده آن برآمده اند.

فيلم «تي تي» واجد يكي از عجيب ترين و باورپذيرترين كاراكترهاي زن سينماي ايران است كه سويه رئال و سوررئال آن با ظرافت و جزئي نگري پرداخت شده و به همين دليل جذاب و همراهي برانگيز است. زني كه بدون چشمداشت عشق مي ورزد، محبت مي كند، زندگي مي دهد، دوست مي دارد و … چه بسا از بين رفتن اين خصايل انساني در روزگار ما است كه تي تي را غير زميني، ديوانه و عجيب جلوه مي دهد!

فيلم از موقعيت كلاسيك همراهي يك مرد و زن با روحيات متضاد بهره برده كه اين بار مرد در آستانه مرگ و زن يك كولي عاشق زندگي است. اين همراهي با تمهيدي امكانپذير شده كه دغدغه مشترك هر دو است؛ نجات بشريت. مرد دانشمند در تلاش براي يافتن فرمولي براي برخورد نكردن سياه چاله به زمين است و دختر در تلاش براي زنده نگهداشتن بشريت كه نجات جان مرد از آن جمله است.
 

تركيب غافلگيركننده پارسا پيروزفر، الناز شاكردوست و هوتن شكيبا همانقدر جذاب و دقيق و درست از كار درآمده كه كاراكترهاي بديع و منحصر به فرد آنها روي كاغذ و البته در كارنامه هر يك از اين بازيگران نيز نقطه اي درخشان ثبت شده است.

 

پناهنده در «تي تي» موفق شده با فاصله گرفتن از رئاليسم محض، آينه اي مقابل ما در مواجهه با فطرت پاك بشري كه تي تي تمثيلي از آن است، بگيرد. آنكه بي چشمداشت همه چيزش را مي بخشد و آنكه با حسابگري محاسبه مي كند؛ عشق را، دوست داشتن را و توجه را.