مراقبه‌ای برای سینما

19 شهریور 1399 09:36
مراقبه‌ای برای سینما
نقدی بر «جنایت بی‌دقت» ساخته شهرام مکری

دنیای تصویرآنلاین-«جنایت بی‌دقت» ساخته شهرام مکری در بخش افق‌های جشنواره جهانی فیلم ونیز به روی پرده رفت.

رووِن لینارس منتقد آلمانی درباره «جنایت بی‌دقت» نقد بلندی نوشته است،نقدی که می‌توان آن را مثبت ارزیابی کرد.


در ادامه بخش‌‌هایی از این نقد را می‌خوانید:

« جنایت بی دقت بازگویی یک واقعه تاریخی نیست ، بلکه مراقبه ای درباره قدرت داستان پردازی سینما و نحوه برخورد شما با چنین فاجعه ای (آتش زدن سینما.م)، مضامین گسترده تر و چگونگی بازتاب آن در ایران امروز است. فیلم نامه ، که توسط مکری و نسیم احمدپور نوشته شده است ، از یک رویکرد غیرخطی ، یک کانسپت روایی جذاب اما پرریسک ، پیروی می کند و حوادث ، شخصیت ها و گروه های مختلف و همچنین آنچه را در اصل یک فیلم در فیلم با داستان سه سرباز است، پی می‌گیرد.»


« مقدار زیادی از اپیزودها به حوادث نسبتاً پیش پا افتاده ، افراد درگیر با یکدیگر و مشاجرات کوچک در مورد موضوعات مختلف مربوط می‌شود ، مانند بحث شخصیت الهام با مادرش برای دوست یابی و دیدگاه او در مورد روابط. مکری و احمدپور حتی تفسیری را ارایه می‌دهند،هنگامی که صاحب سینما با دو نفر از کارمندان خود در مورد صندلی های سینما بحث می کند ، صاحب سینما آنها را تشویق می کند تا فضای بیشتری برای صندلی های فراهم کنند ، تصمیمی که کارمند وی به دلایل ایمنی به شدت مخالف آن است. هنگام ترکیب این جنبه ها از فیلم ، ممکن است تصویری از یک جامعه گسسته دریافت شود ، از افرادی که در مورد زندگی دیگران تصمیمات سهل انگارانه و خودمحورانه می گیرند. از همان ابتدا ، در جنایت بی‌دقت احساس تنش وجود دارد ، اشاره ای به انباشتگی این موارد از رفتار های بی دقت که منجر به فاجعه خواهد شد.»
.
« گرچه شخصیت ها قادر به تغییر دیدگاه خود نیستند ، اما مخاطب متوجه تهدید بالقوه و خطر آزاردهنده می شود. تصویر یک موشک رها شده در صحرا ، سلاحی خطرناک که ممکن است هر لحظه منفجر شود اما بی توجه رها شده ، شاید استعاره اصلی برای نوعی بی دقتی است که مکری به تصویر می کشد.»
.
« در پایان ، جنایت بی دقت یک درام چالش برانگیز است که رویکرد اپیزودیک آن ، گاه پراکنده به لحاظ رویکرد به داستان پردازی ، منتهی به ساخت فیلمی در مورد افرادی است که مراقب یکدیگر نیستند و فاجعه هایی که می تواند در پی بیاید . مطمئناً تماشای فیلم آسان نیست ، اما تاثیرگذاراست و مخاطب خود را آشفته و عصبانی می کند.»


 

اشتراک گذاری:

برای ارسال دیدگاه، وارد حساب کابری‌تان شوید.

دیدگاه
دیدگاهی برای نوشته وجود ندارد
خبرهای مشابه

کامبوزیا پرتوی درگذشت

به دلیل عوارض کرونا

چنگیز جلیلوند به روایت چنگیز جلیلوند

از "طوقی" تا لذت "ریچارد برتون" بودن

سینمای ایران برنده بزرگ جشنواره فیلم زنان هرات

از سارا بهرامی تا «متری شیش و نیم»

بابک کریمی:مردم در ایران نت‌فلیکس را تماشا می‌کنند

مصاحبه ورایتی با بابک کریمی

نگرانی‌های‌ عوامل سینما و تلویزیون را جدی بگیریم

صنعت سرگرمی در برابر چالش کرونا

جزئیات جدید از کارگردانی حاتمی‌کیا در سریال "موسی(ع)"

گزارشی از تولید سریال موسی

احتمال موفقیت رامین بحرانی و پریانکا چوپرا در فصل جوایز

دور خیز ببرسفید در فصل جوایز

گناه کنجکاو نبودن!

سخنان داریوش خنجی در «انتقال تجربه»؛