واکنش منتقدان به فیلم‌های روز ششم/ از «مردن در آب مطهر» تا «کشتارگاه»

18 بهمن 1398 08:41
واکنش منتقدان به فیلم‌های روز ششم/ از «مردن در آب مطهر» تا «کشتارگاه»
دنیای تصویرآنلاین-روز ششم جشنواره دو فیلم بلند سینمایی در پردیس ملت روی پرده رفت. «کشتارگاه» ساخته عباس امینی و «مردن در آّب مطهر» ساخته نوید مجمودی.

دنیای تصویرآنلاین-روز ششم جشنواره دو فیلم بلند سینمایی در پردیس ملت روی پرده رفت. «کشتارگاه» ساخته عباس امینی و «مردن در آّب مطهر» ساخته نوید مجمودی. یکی از نکات جالب توجه نمایش مسابقه استقبال و پرسپولیس در پردیس ملت و شور و هیجانی بود که در این روز  به وجود آمد.   کشتارگاه ساخته عباس امینی حمیدرضا حاجی حسینی از فیلم‌های قابل‌قبول جشنواره امسال. با موضوعی مرتبط با مشکلات چند سال اخیر نرخ ارز و فعالیت‌های قاچاقچیان و دلالان ارز. هر چند روابط میان شخصیت‌ها جای پرداخت بیشتری داشت و کنش کاراکتر اصلی در بخش پایانی تماشاگر را قانع نمی‌کند. بازی‌های خوب مانی حقیقی و حسن پورشیرازی از نکات مثبت فیلم است. و امیرحسین فتحی که شایستگی دارد یکی از جوان اول‌های سینمای ایران بشود. سیدآریاقریشی: از همان ابتدا که جنازه های پیداشده در کشتارگاه را کنار محل زندگی یکی از شخصیت های درگیرِ ماجرا دفن می کنند، یک پرسش ساده اما کلیدی ایجاد می شود: چه نیازی به این کار است؟ آیا نمی شد جنازه ها را به جایی دوردست برد یا اساساً آن ها را سوزاند؟ فیلم در توجیه منطق همین پرسش اولیه هم ناتوان نشان می دهد. ضمن این که تحمیلی بودن کنش ها، دست فیلم را به سرعت رو می کند. این ضعف را در مورد تأکید بر دلارفروشی هم مشاهده می کنیم. از جایی به بعد ماجرای جنازه ها به حاشیه رفته و بحث دلارفروشی محور کار قرار می گیرد. طبعاً مشخص است که این دو خط داستانی قرار است به هم مرتبط شوند. اما رسیدن به این نقطه دقایق زیادی سپری می شود و مشخص نیست در این فاصله قرار است جذب کدام نکته یا حادثه شویم.   امیررضا تجویدی: محرک بسیار سریع و حتی پیش از شروع داستان فیلم، بدون هیچ معرفی از شخصیت‌ها رقم خورده است و انگار با فیلمس مواجهیم که تازه داستانش از انتهای پرده نخست آغاز می‌شود. از همین روی، واکنش شخصیت‌ها به حادثه بسیار گنگ و غیر قابل فهم است؛ چرا که هنوز هیچ شناختی از انگیزه و جایگاه شخصیت‌ها در زندگی یکدیگر نداریم. به همه این‌ها بیفزایید واکنش شخصیت‌ها به بحران اولیه را: بر مبنای چه منطقی باید دفن جناز‌ه‌ها در جایی درست چسبیده به منزل شخصیت‌های اصلی -آن هم در منطقه‌ای با آن همه زمین بایر- اتفاق افتد؟ همین عدم رعایت منطق عقل سلیم در رقم زدن نقطه عطف اول، باعث می‌شود مسیر تحول قهرمان و انگیزه‌های پسینی‌اش از ابتدا برای مخاطب قابل درک نباشد و مسیر فیلم را در ابتدا فاقد اعتبار و اهمیت کافی نشان دهد. در ادامه نیز فیلم تلاش می‌کند عدم معرفی شخصیت در پرده نخست را از خلال کشمکش‌های کلامی شخصیت‌ها در پرده دوم پوشش دهد، غافل از اینکه کشمکش‌های پرده دوم باید در راستای حل و فصل کردن گره افکنده شده باشد، نه معرفی شخصیت‌هایی بی اثر و ناتوان در پیشبرد موقعیت مرکزی فیلمنامه‌. این چنین است که همان موقعیت نیم‌بند درگیرکننده اولیه نیز به کلی به دست فراموشی سپرده می‌شود و فیلم اسیر ارجاع به معضلات اجتماعی می‌شود که نسبتشان با گره اولیه، بسیار دیر و به ساده‌انگارانه‌ترین شکل ممکن و از خلال دیالوگ در نقطه بحران مشخص می‌شود. در پایان نیز فیلم با تبدیل تمام موقعیت‌هایش به فرصت انتقام طبقه فرودست از صاحبان قدرت، گام در مسیر تبیین مفاهیمی می‌گ‌ذارد که مصالح دراماتیک کافی برای بیانشان را ندارد و به شعاری‌ترین شکل ممکن به پایان می‌رسد.   مردن در آب مطهر امیررضا تجویدی: سکانس افتتاحیه بیانگر رویکرد کل فیلم است: شخصیت‌هایی افغانستانی از آرزوهایشان برای رسیدن به جایگاهی بهتر در زندگی سخن می‌گویند و در تمام این مدت، شیوه بیان مشکلات آنان شبیه یک مرثیه‌سرایی توصیفی از وضعیت پیرامونی افغان‌ها در ایران است که هیچ رویکرد دراماتیکی ندارد. فیلم از قبل تصمیمش را در مورد قطب‌بندی شخصیت‌ها گرفته و به مخاطب اجازه نمی‌دهد مبتنی بر رفتار شخصیت‌ها، در مورد خوب یا بد بودنشان فکر و تعقل کند. از سوی دیگر، پیشینه و معرفی شخصیت‌ها و انگیزه‌هایشان هم از خلال گفتگوهای دونفره‌ای پیش می‌روند که فیلم را بیشتر شبیه نمایشنامه‌های رادیویی کرده تا فیلمی سینمایی. عصبانیت فیلمساز از شرایط جامعه پیرامونی به قدری است که در عوض پیشبرد مسئله مرکزی، فیلمساز صرفا تلاش می‌کند موانع را در عرض بسط دهد تا از این طریق، عمق فاجعه اجتماعی پیرامونی به مخاطب تفهیم شود، غافل از اینکه هر چه بیشتر فاصله گرفتن از شخصیت اصلی و دردهای شخصی‌اش، کارکرد دراماتیک صحنه‌های دیگر را به حداقل ممکن می‌رساند و صرفا حکم یک تخلیه عاطفی هیجانزده را دارد که معلوم نیست در پاسخ به کدام مسئله شخصیت اصلی قرار است حوادث به پایان کار نزدیک شوند.

برچسب‌ها:
اشتراک گذاری:

برای ارسال دیدگاه، وارد حساب کابری‌تان شوید.

دیدگاه
دیدگاهی برای نوشته وجود ندارد
خبرهای مشابه

سام درخشانی به «خائن کشی» پیوست

پروژه جدید مسعود کیمیایی به زودی کلید می خورد.

جدیدترین سخنان رئیس سازمان سینمایی

حسین انتظامی از نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت

بازبینی ۵۹ فیلم در جشنواره‌ فجرِ بدون افتتاحیه

جشنواره در سایه کرونا

پیشتازی ژانر کمدی و جنگ

با اعلام حضور ۶۲ فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر و نگاهی به این فهرست می‌توان نتیجه گرفت سینمای ایران در سال گذشته سعی کرده است در موضوعات مختلفی فیلم بسازد که حاصل آن تنوع آثار در بخش‌های مختلف است.

مذاکره با پریتی زینتا و زرین خان برای سریال «سلام بمبئی»

سریال «سلام بمبئی» محصول مشترک ایران و هند است.

امکان برگزاری حضوری جشنواره فجر در مناطق زرد و آبی

درخشش دوباره مک‌دورمند

«سرزمین آواره‌ها» ساخته کلوئی ژائو، برنده جایزه شیرطلایی ونیز یکی از مطرح‌ترین فیلم‌های سال گذشته جهان بود که این روزها به نمایش عمومی درآمده است. داستان درباره زنی به نام «فر ن»، با بازی فرانسیس مک‌دورمند، است، زنی غمگین که ساکن امپایر شهرکی در ایالت نوادا بود. این شهر در کنار منطقه‌ای صنعتی ساخته شده بود . پس از تعطیلی کارخانۀ گچ، امپایر نیز به معنای واقعی کلمه متروک ماند و خالی از سکنه شد؛ به‌‌گونه‌ای که در مدت زمان شش ماه، کُد پستی شهر نیز از تمام سیستم‌ها حذف شد! در این شرایط بسیار سخت، همسر فرن از دنیا رفت و او را کاملاً تنها گذاشت.فرن نیز آنجا را ترک گفت و با ماشین «ون» به دل شهرهای مختلف زد. امید معلم درباره این فیلم می‌نویسد: بعضی اوقات بهتر است برای آخرین خداحافظی یک جمله گفت: اون طرف جاده می بینمت! گاهی وقت ها با مرگ یک عزیز انسان دیگر نمی تواند از زندگی لذت ببرد ، این مفهوم تلخ جهان هستی باعث شده تا کلویی ژائو به سراغ ساخت فیلمی با نام «سرزمین آواره ها» برود. فیلمی که شما را با تلخی تنهایی یک انسان آشنا می کند و به خوبی می تواند تماشاگر خود را در مسیر بالا و پایین های یک زندگی پر از سختی یک زن سخت کوش همراه کند. درخشش فرانسیس مک‌دورمند در این اثر یاد آور بازی خیره کننده او در فیلم«سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری ساخته مارتین مک دانا است . اگر به دنبال درک بهتری از فلسفه زندگی هستید، به شما دیدن این فیلم را توصیه می کنم که بدون شک یکی از شانس های اصلی در رشته های مختلف در مراسم های گلدن گلوب و اسکار خواهد بود .

فرانسیس مک‌دورمند به کمک تماشاخانه پرفورمینگ گاراج شتافت

کمک بازیگر تحسین شده به احیای سالن تئاترهای تجربی