بایگانی‌ها

ارتقای کلیشه‌ها

ارتقای کلیشه‌ها
ارتقای کلیشه‌ها

سحرعصرآزاد
ژِیلا شاهي ايفاگر نقش نجمه در فيلم «قصر شيرين» را بايد غافلگيري جذاب سينما براي مخاطباني دانست كه در حيطه بازيگري همواره چشم انتظار استعدادهاي جديد هستند.
شاهي با حضور در نقش‌هاي مختلف فيلم‌هاي سينمايي كه از سال 90 در كارنامه اش ثبت كرده، آنچنان كه در خور توانايي و مهارتش بود، ديده نشد كه البته چه بسا نقش ها اين امكان را در اختيار او ندادند.
اما نجمه «قصر شيرين» با نگاه جزئي نگرانه اي كه رضا ميركريمي همواره در خلق و پرورش و به تصوير كشيدن كاراكترهاي زن معمولي و تبديل آنها به شمايلي به ياد ماندني دارد، اين امكان را در بزنگاهي مناسب در اختيار شاهي قرار داد.
زني با ريشه‌هاي آذري و نوعي از بروز بيروني در ظاهر و اكت هايش كه مي توانست به تيپ تبديل شود، اما با پرداختي دقيق و حساب شده به روي كاغذ و نقش آفريني نفس گير شاهي تبديل شد به شخصيتي منحصر به فرد با سويه هاي ناديده و واقعي كه قضاوت مخاطب را به چالش مي كشد.
شاهي آنچنان خود را به نجمه سپرده يا به گفته بهتر اين كاراكتر را از عمق وجود خود يافته و امكان بروز به او داده كه به سختي مي توان او را از وراي نقش هايي كه قبل و بعد از اين فيلم ايفا كرده، بازشناسايي كرد.
او همان ضلع سوم مثلث عشقي است كه فراتر از كليشه‌هاي رايج، عمق و بُعد يافته و تبديل شده به زني ناگزير، تنها و تشنه محبت و حمايت مردانه كه همه تلاشش را براي نگه داشتن مرد در زندگيش مي كند اما وقتي پاسخي نمي گيرد، از ميدان خارج مي شود و در كليشه نقش خود يعني ماندن به هر بهايي، باقي نمي ماند.
ژيلا شاهي با مدد گرفتن از تركي آذري كه زبان مادري او است، بازي ظريفي را در موقعيت‌هايي دراماتيك به نمايش مي‌گذارد كه بدون آنكه اغراق يا تأكيد در آن حس شود، ابعاد رابطه بين نجمه و جلال و بچه ها را برجسته مي‌كند. اين نكته بخصوص از اين جهت كه فيلم يك روند خطي را دنبال مي‌كند و گذشته را به واسطه كدهايي در زمان حال ترسيم مي كند، اهميت بازيگر را در اجراي به اندازه و ميني‌مال نقش مورد توجه قرار مي‌دهد.
نجمه كاراكتري است كه با نقش آفريني ژيلا شاهي تبديل به شمايلي واقعي و باورپذير از زن دوم در سينماي ايران شده و در عين حال به دو ورطه قرباني يا زن منفي سقوط نمي‌كند. به همين دليل مي توان مدعي شد حركت كاراكتر بر لبه تيغ، به مدد پرداخت دقيق فيلمنامه، تحليل درست كارگردان و اجراي هوشمندانه بازيگر امكانپذير شده است