بایگانی‌ها

از جذاب‌ترین فیلم‌های سیاسی کن

از جذاب‌ترین فیلم‌های سیاسی کن
از جذاب‌ترین فیلم‌های سیاسی کن

ترجمه:اردوان وزیری

پیت هاموند(ددلاین)

آلبرت سرا هنرمند و کارگردان اهل کاتالان در اتفاقی نادر برای اولین بار با یک فیلم معاصر به بخش رقابت اصلی کن آمده است،فیلمی که انتظار نداشتیم فیلم‌سازی مثل او که معمولا آثاری درباره دوره‌های تاریخی می‌سازد کارگردانی کند.و اگرچه او فرانسوی نیست،یک فیلم شگفت‌انگیز تماما فرانسوی ساخته که در جزیره رنگارنگ پولینزی فرانسه در تاهیتی می‌گذرد.فیلم در بسیاری از وجوه خود خیلی خوب کار می‌کند و زمان دو ساعت و چهل و پنج دقیقه‌اش را صرف خلق پرتره‌ای از یک مرد مرموز و معمایی به نام دِ رولر می‌کند که به نظر می‌رسد هر چیزی که در هر لحظه در ذهنش جرقه می‌زند به زبان می‌آورد،آدمی عجیب و غریب که الزاما کاری با واقعیت اطرافش ندارد.او بالاترین مقام رسمی در جزیره است؛کمیسر عالی جمهوری که خودش را اساسا با عنوان نماینده دولت به افراد بومی معرفی می‌کند.به نظر می‌رسد او همه چیز را می‌داند و دائما همه جا حاضر می‌شود،شخصیتی مثالی همچون یک درویش چرخان.در طول فیلم او با شخصیت‌های تمثیلی،عجیب و اسرارآمیزی مثل خودش مواجه می‌شود.بخش اعظم فیلم و کاراکترهای آن استعاره‌ای از نزاع و مجادلات سیاسی از هم پاشیده‌ امروزی،بی‌اعتمادی نسبت به دولت‌ها (ازجمله آمریکا،چین و روسیه) و همدلی اندک و ناچیزی که این دولت‌ها نسبت به مردم خود دارند هستند.فیلم سرا یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های سیاسی کن امسال محسوب می‌شود خصوصا به این علت که در قالبی چنین جذاب و پٌرجلوه پییچده شده است.

 

لی مارشال(اسکرین‌دیلی)

“ما از کجا آمده‌ایم؟چه هستیم؟کجا می‌رویم“ اسم یکی از مشهورترین تابلوهای نقاشی پل گوگن است که آن را در دوران تبعید خودخواسته در تاهیتی کشیده بود.این به راحتی می‌تواند عنوان فرعی فیلم کارگردان کاتالان آلبرت سرا باشد که یک تحلیل به شدت جذاب و برانگیزاننده از رفتار و کردار کمیسر عالی پولینزی فرانسه، دِ رولر به شمار می‌رود.سرا در باشکوه‌ترین و جذاب‌ترین اثر خود تا به امروز، ساختار فیلم را براساس مجموعه‌ای از تابلوهای دراماتیک و در عین حال به شکل فریبنده‌ای خوش‌منظر بنا می‌کند که از طریق شمایل قهرمان/راوی دِ رولر به هم پیوند می‌خورند و به ما اجازه می‌دهد خودمان ذهنیت‌مان را راجع‌به این نکته که این‌ها تا چه اندازه “داستان‌های پاسیفیک“ هستند شکل دهیم.جدیدترین فیلم سرا که برای اولین بار در بخش رقابت اصلی کن حضور دارد با زمانی نزدیک به سه ساعت از فیلم‌نامه‌ای رقیق  و ضرب‌آهنگی رویاگون برخوردار است و دقیقا قرار نیست باعث رونق مالتی‌پلکس‌‌ها شود اما برای مخاطبان صبور یک تجربه سینمایی واقعا اٌریجینال فراهم می‌کند. “سینمایی“ کلیدواژه این فیلم است چون با سه دوربین 4K Canon Black Magic فیلم‌برداری شده و از تکنیک صدابرداری فوق‌العاده‌ای بهره می‌گیرد که حس برخی از صحنه‌ها را شبیه به ژانر پارانوید-تریلر جلوه می‌دهد.