بایگانی‌ها

اصغر فرهادی رئیس جشنواره کن می‌شود

اصغر فرهادی رئیس جشنواره کن می‌شود
اصغر فرهادی رئیس جشنواره کن می‌شود

نویسنده مجله ورایتی  پیش‌بینی می‌کند که فیلم‌های «سه هزار سال حسرت» ساخته جورج میلر با بازی ادریس البا، تیلدا سوئینتن ، «جنایات آینده» ساخته  دیوید کراننبرگ، با بازی لئا سیدو، کریستن استوات و ویگو مورتنسن و فیلم «Showing Up» ساخته کلی رایکارد با بازی میشل ویلیامز در جشنواره کن حضور دارند.

.

پس از درخشش ریوسوکه هاماگوچیِ ژاپنی با «ماشین من را بران»، مدیران کن دو فیلمساز ژاپنی کوجی فوکودا(زندگی عاشقانه/Love Life) و هیرو کازو کوره -ادا (دلال/Broker) را به جشنواره دعوت می‌کنند. فیلم جدید پارک چان-ووک ، کارگردان اهل کره جنوبی(تصمیم به ترک) که فیلمبرداری آن به پایان رسیده، احتمالا به بخش مسابقه راه خواهد یافت.

.

علاوه بر رایکارد،فیلمسازان زن دیگری هم به  بخش مسابقه دعوت خواهند شد:لیا میسوس که فیلمنامه «آوا» را در کارنامه دارد،  همراه با ژاک اودیار «پاریس ناحیه 13» ر و با کلر دنی «ستارگان در ظهر» را نوشته است، با فیلم جدیدش در مقام کارگردان «پنج شیطان» به بخش مسابقه خواهد آمد.کریل سربرنیکوف با «همسر چایکوفسکی» احتمالا به کن دعوت می شود. این فیلمساز روسی پس از گذراندن سه سال ممنوع الخروجی این روزها در آلمان به سر می برد.

.

در مورد هیئت داوران، در کمال تعجب هنوز رئیس داوران معرفی نشده است، اما می شنویم که او می تواند اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده اسکار فیلم های «جدایی» و «فروشنده» باشد. فرهادی اخیرا برای «قهرمان»  برنده جایزه بزرگ کن در سال ۲۰۲۱ شد . از نظر تئوری، فرهادی با فرهنگ و کارنامه عظیم سینمایی‌اش، کاندیدای محکمی برای ریاست هیئت داوران به نظر می‌رسد.

.

تیری فرمو قبلاً به دنبال این بود که پنه لوپه کروز را به عنوان رئیس هیئت داوران  انتخاب کند، اما در عوض او در بخش مسابقه با “L’immensità” اثر امانوئل کریالسه حضور خواهد یافت. ماریون کوتیار، که تصور می‌شد برای ریاست داوران در نظر گرفته شود، در فیلم «برادر و خواهر» آرنو دسپلشین بازی می‌کند که باید در بخش مسابقه حضور خواهد داشت.

 

انتظار می‌رود برخی از فیلم‌هایی که قبلاً حضورشان در کن مطرح بودمانند«پسر» فلوریان زلر، «باردو» آلخاندرو گونزالس ایناریتو و «استخوان‌ها و همه» لوکا گوادانینو در پاییز به نمایش درآیند.

دیوید لینچ نیز احتمالا در کن با فیلمش حضور خواهد داشت. احتمال دارد علی عباسی نیز با «عنکبوت مقدس» در کن در بخش مسابقه حضور پیدا کند.