بایگانی‌ها

برادرم «تراژدی مکبث» را دوست نداشت

برادرم «تراژدی مکبث» را دوست نداشت
برادرم «تراژدی مکبث» را دوست نداشت

جوئل کوئن به تنهایی «تراژدی مکبث» را نوشت و کارگردانی کرده است. امری که در کارنامه او و ایتان کوئن که به نام برادران کوئن شناخته می‌شود، کمتر پیش آمده است.
.
جوئل کوئن فیلم سیاه و سفید «تراژدی مکبث» را با بازی همسرش فرانسیس مک‌دورمند و دنزل واشینگتن در نقش‌های اصلی و متاثر از اثر درخشان شکسپیر مکبث ساخت. او اما از اینکه برادرش در این پروژه همراهش نبود، جای خالی را احساس می‌کرد. کوئن که از هیئت ملی نقد برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد، برای نخستین بار بدون برادرش پروژه‌ای را به سرانجام رساند.
.
در پاسخ به سوالی درباره کارگردانی این فیلم بدون همکاری برادر کوچکترش، به روزنامه گاردین گفت: «خیلی عجیب بود. دلم برایش تنگ شده بود. این حرف اصلی است. البته که دلم برایش تنگ شد. من بیش از ۳۵ سال است با ایتان همکاری کرده ام و اگر بین مان مشکلی بود ، اول در چشمان هم نگاه می‌کردیم.»
.
«اما تراژدی مکبث پروژه ای نیست که او را علاقه مند کند. من علاقه شخصی به آن داشتم و او نداشت.»
.

جوئل اشاره کرد که این دو -که با هم فیلمهایی مانند «لبوفسکی بزرگ» و «جایی برای پیرمردها نیست» را ساختند- همکاری با یکدیگر را به عنوان یک قرارداد مادام العمر در نظر نمی‌گیرند.

.
او توضیح داد: «ببینید، موضوع اینجاست. زمانی که ما با هم شروع به کار کردیم، هرگز از خود نپرسیدیم که آیا همکاری دائمی است یا نه، و به این شکل هم به موضوع فکر نمی‌کنیم. ما فقط فکر می‌کردیم برای مدتی باید کارهای متفاوتی انجام دهیم.»
.
«اما فردا ممکن است اتوبوسی به من بزند. من در اواخر دهه ۶۰ زندگی هستم. امیدوارم بتوانم این کارگردانی را برای مدتی انجام دهم – اما چه کسی می‌داند؟»