بایگانی‌ها

برایان دنهی درگذشت

برایان دنهی درگذشت
برایان دنهی درگذشت

برایان دنهی که در سینما با فیلم «اولین خون» و در تئاتر با  نمایش‌هایی از آنتون چخوف، ویلیام شکسپیر، یوجین اونیل روی صحنه  شهرت داشت در سن هشتاد و یکسالگی به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ درگذشت.

به گزارش ایران تئاتر این بازیگر توانایی ایفای نقش شخصیت‌های مثبت و منفی را داشت. او برنده دو جایزه تونی، گلدن گلوب،لارنس اولیویه بود و شش بار نامزد دریافت جایزه امی شده بود.

پس از انتشار خبر فوت او بسیاری از چهره‌های مشهور سینما و تئاتر به او ادای دین کردند.

لین-مانوئل میراندا نوشت که برایان را دوبار روی صحنه دیده بود.و برایان را یک «کلوسوس»(شخصیت قوی ابرقهرمانی.م) نامید.

برایان دنهی در چهل فیلم نقش‌آفرینی کرد.نقش کلانتر را در «اولین خون» با بازی سیلوستر استالون داشت.

 او با سالن «گودمن تیه‌تر» شهر شیکاگو رابطه نزدیکی داشت که در به صحنه بردن درام‌های سنگین شهره بود. او با نمایش «گالیله» نوشته برتولت برشت در سال ۱۹۸۶ و «باغ آلبالو» اثر آنتوان چخوف با دستمزدی به مراتب کمتر از چیزی که در هالیوود دریافت می‌کرد، روی صحنه رفت. در سال ۱۹۹۰ نقش اصلی را در نمایش «مرد یخین آمد» نوشته یوجین اونیل بازی کرد.

 در  سال ۱۹۹۸ در برادوی در «مرگ دستفروش» نوشته آرتور میلر  نقش ویلی لومن را بازی کرد. برای  بازی در این نقش توانست جایزه تونی را دریافت کند.

او باری دیگر در سال ۲۰۰۳  برای بازی در نمایش «سفردراز روز به شب» اثر یوجین اونیل توانست یک جایزه تونی دیگر را به کارنامه درخشان خود در تئاتر بیافزاید.او در این نمایش کنار ونسا ردگریو، فیلیپ سیمور هافمن و رابرت شان لئونارد حضور داشت.