بایگانی‌ها

برلینی که باید از نو شناخت!

برلینی که باید از نو شناخت!
برلینی که باید از نو شناخت!

امسال فیلمسازانی چون کلی رایکارت، سالی پاتر، ابل فرارا، هونگ سانگ‌سو، کریستیان پتزولد در بخش مسابقه اصلی برای بردن خرس طلایی جشنواره  برلین رقابت می‌کنند.

فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول اف که محصول مشترک آلمان ،ایران و جمهوری چک است در بخش مسابقه حضور دارد.

امسال اولین حضور کارلو چاتریان به عنوان مدیر هنری جدید و ماریت ریسنبیک به عنوان مدیر اجرایی جشنواره است. .
هفتادمین جشنواره فیلم برلین ۲۰ فوریه تا ۱ مارس (۱ تا ۱۱ اسفند) برگزار می‌شود.جرمی آیرونز ریاست هیات داوران  را برعهده دارد.

 

معرفی فیلم‌های بخش مسابقه

میدان الکساندر»‌/Berlin Alexanderplatz به کارگردانی برهان قربانی

بازیگران:ولکت بونگویی،جیلا هاس،آلبرت شوخ

محصول مشترک آلمان و هلند

درباره فیلم:برهان قربانی فیلمساز آلمانی –افغان است. در این فیلم او  به سراغ یک مهاجر به نام فرانسیس رفته که از فرار از آفریقا جان سالم به در برده است. در برلین او با پارک هازنهاید،کلوب ها و خیابان‌های شهر آشنا می‌شود.دوستش  راینهولد به دشمنش تبدیل می‌شود.مایز برایش تراژدی و شادی می‌آورد و….

 

ناتاشا Natasha/ به کارگردانی ایلیا خرژانوفسکی و جاکاترینا اورتل

 

بازیگران:ناتالیا  برژانیا، اولگا شکابارنیا، ولادیمیر آژیپو

محصول مشترک:فدراسیون روسیه،آلمان، اوکراین،بریتانیا

 

خلاصه داستان: ناتاشا  در سالن غذاخوری موسسه تحقیقاتی و مخفی اتحاد جماهیر شوروی کار می‌کند. او زیاد نوشیدنی‌های الکلی می‌نوشد. دوست دارد درباره عشق وراجی کند و وارد یک رابطه شود.نیروهای امنیتی اتحاد جماهیر شوروی مداخله می‌کنند و….

«ناتاشا» داستان خشنی است که رادیکال و هم برانگیزاننده است.

زنی که فرار کرد/The woman who Ran ساخته هونگ سانگ-سو

 

بازیگران:کیم مین هی،سئو یانگهوا،سونگ سئونمی

محصول:کره جنوبی

درباره فیلم : هونگ سانگ-سو کارگردانی اهل کره جنوبی است.«زنی که فرار کرد» بیست و چهارمین فیلم سانگ-سو است. بازیگر محبوب سانگ-سو، کیم  مین-هی در این فیلم ایفای نقش اصلی را برعهده گرفته. او نقش زنی را دارد که به تازگی همسرش را از دست داده و  به دوستانش سر می زند.اما ماجراهای فراوانی در این ملاقاتهای کوتاه کیم با دوستانش به وجود می آید. این فیلم مینیمالیستی به روابط دوستانه زنان باهم می پردازد.«زنی که فرار کرد» چهارمین فیلم سانگ-سو است که در بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین پذیرفته شده .

 

تاریخ حذف شده / Delete History به کارگردانی بنویت دلپین، گوستاو کرورن

بازیگران:بلانش گاردن،دنی پادالیدس،کورین ماسیرو

محصول:فرانسه و بلژیک

 

خلاصه داستان:سه قربانی فضا و شبکه های مجازی نبردی را علیه غول های تکنولوژی آغاز می‌کنند. روایتی سرخوشانه و جذاب از  جهان معاصر ما که هیچ کس مسوولیت هیچ چیزی را برعهده نمی گیرد و مورد اتهام قرار نمی گیرد و حجمی  از داده های بسیار قوی که می تواند هویت ما انسان ها را در خود ببلعد.

مزاحم/ The Intruder به کارگردانی ناتالیا متا

بازیگران:اریکا ریواس،ناهول پرز بیسکایارت،دانیل هندلر

محصول:آرژانتین و مکزیک

درباره فیلم:«مزاحم» فیلم دوم ناتالیا متا کارگردان آرژانتینی پس از «مرگ در بوئینس آیریس» است. این فیلم نیز مانند نخستین اثر کارگردان فیلمی نوآر است. داستان درباره یک خواننده جوان کر و یک دوبلور است که صدای شان با صدای غریبه ایی قاطی شده که می تواند نشان از تسخیر شدن آنها توسط ارواح باشد.

 

قصه های بد/Bad Tales به کارگردانی دامیانو و فابیو دی‌اینوچنزو

 

بازیگران:الیو جرمانو،لینو موسلا، گابریل مانتسی،باربارا  چیچیارلی

محصول:ایتالیا و سوئیس

درباره فیلم:چند خانواده در حومه شهر رم ساکن هستند. هر لحظه تنش می‌تواند میان آنها به حالت انفجار برسد. در نهایت این کودکان هستند که می‌توانند اضمحلال را به وجود آورند. این دومین فیلم برادران دی‌اینوچنزو در جشنواره برلین است.

 

اولین گاو/ First Cow به کارگردانی کلی رایکارد

بازیگران:جان ماگارو،اریون لی،توبی جونز،اسکات شپرد،گری فارمر

محصول:آمریکا

درباره فیلم:در قرن نوزدهم نه تنها شکارچیان پوست وارد جنگلهای اورگن می‌شوند بلکه یک آشپز کم حرف و یک چینی نیز که به نظر می رسد کارآفرینان خوبی باشند وارد منطقه می‌شوند. «اولین گاو» ادای دین کلی رایکارد فیلمساز مولف به مفهوم و معنای «مرز» است.

 

 

مشعشع/ Irradiated به کارگردانی ریتی پان

 

بازیگران:بایون،آندره ویلمس و ربکا  ماردر

محصول کامبوج و فرانسه

درباره فیلم:ریتی پان، کارگردان کامبوجی که یکبار برای «تصویر گمشده »برای اولین بار کشور کامبوج را نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان کرد، این بار به سراغ فیلمی ضدجنگ رفته است.او در این فیلم به اثر جنگ  بر مردم می‌پردازد. ریتی پان نیز بازمانده از جنگ است که تاثیر روانی و جسمانی جنگ را برخود احساس کرده است.«مشعشع» تصاویر را به سه قسمت تقسیم می‌کند تا بتواند داستان‌های شخصی تراژدی را روایت کند. پان در «مشعشع» نوید می‌دهد که فراسوی رنج معصومیت نهفته است.

 

 

نمک اشک‌ها/The Salt of Tears به کارگردانی فیلیپ گارل

 

بازیگران:لوگان آنتوفرمو، اولایا  آمامار،آندره ویلمس

محصول فرانسه و سوئیس

 

درباره فیلم:چند دهه است که فیلیپ گارل به داستان‌های صمیمانه درباره هویت فرانسوی در فیلم‌های خود می‌پردازد،اغلب این قصه‌ها عاشقانه و با تصاویر سیاه و سفید روایت شده اند.«نمک اشک‌ها» نیز در زمره چنین آثاری قرار می‌گیرد. سبک فیلمسازی کم هزینه گارل اغلب به وجوه مختلف شخصیت‌ها و حقایق ژرف جامعه و رفتار بشری می‌پردازد.

هرگز به‌ ندرت گاهی همیشه/ Never Rarely Sometimes Always ساخته الیزا هیتمن

بازیگران:سیدنی فلانگان،تالیا رایدر،تئودور پلرین،رایان اگولد

محصول آمریکا

درباره فیلم: هرگز به ندرت گاهی همیشه تصویری صمیمی از دو دختر نوجوان در حومه پنسلوانیاست. دخترانی که با بارداری ناخواسته روبه رو و از کمترین حمایت برخوردار هستند. این دو دختر به نامهای اتمن و اسکایلر به شهر نیویورک سفر می‌کنند و…

*روزها/ِDays به کارگردانی مینگ‌ لیانگ سای

 

بازیگران:کانگ-شنگ لی و آنونگ هونگوآنگسی

محصول:تایوان

 

درباره فیلم:مینگ لیانگ سای کارگردان تایوانی بشدت مشغول ساخت مستند، فیلم کوتاه و وی آر بوده است و «روزها» اولین فیلم بلند او از سال ۲۰۱۳ به حساب می‌آید. این فیلم داستان دو دوست را روایت می کند و روابطی که با هم دارند.

*جاده های ناپیموده/Roads Not Taken به کارگردانی سالی پاتر

 

بازیگران:خاویر باردم، ال فانینگ، سلما هایک و لورا لینی

محصول:بریتانیا

 

درباره فیلم: عنوان فیلم بخشی از شعر مشهور رابرت فراست است. سالی پاتر برای نهمین بار به جشنواره برلین بازگشته.داستان درباره دختری با بازی ال فانینگ است که پدرش در نیویورک سکونت دارد.ظرف بیست و چهار ساعتی که پدر (خاویر باردم) برای دیدار دخترش در زادگاهش صرف می‌کند، به زندگی‌هایی مختلفی  می اندیشد که پس از ترک شهر خود می‌توانست داشته باشد. در دنیاهای موازی لورا لینی و سلما هایک نقش عاشقان خاویر باردم را در فیلم ایفا می‌کنند.

 

*خواهر کوچک من/My little Sister ساخته ورونیک ریموند و استفانی شاو

بازیگران:نینا هاس،لارس ایدنگر، مارتا کلر

محصول سوئیس

درباره فیلم :لیزا با صحنه تئاتر و هنری شهر برلین و نمایشنامه نویسی خداحافظی کرده و در کشور سوئیس ساکن شده است. او همراه همسرش که  مدرسه بین المللی را مدیریت می‌کند در سوئیس زندگی می‌کند. زمانی که برادر دو قلویش که ستاره یک گروه تئاتر است، بیمار می‌شود لیزا به برلین بر می‌گردد.

سیبریا/Siberia ساخته ابل فرارا

 

بازیگران:ویلم دافو،دنیا سیچوف،سیمون مک برنی

محصول مشترک ایتالیا،آلمان ومکزیک

 

درباره فیلم:یکی از همکاری‌های مدرن میان فیلمساز و بازیگر میان ویلم دافو و ابل فرارا وجود داشته است.«سیبریا» جاه طلبانه‌ترین همکاری این دو است. داستان آبستره «سیبریا» درباره مردی ورشکسته است که به غاری پناه می برد تا  با رویاهایش روبه رو شود.

شیطان وجود ندارد/There is no Evil ساخته محمد رسول‌اف

 

بازیگران: احسان میرحسینی،شقایق شوریان، کاوه آهنگر،علیرضا زارع پرست وسالار خمسه

محصول مشترک ایران ،آلمان و جمهوری چک

 

درباره فیلم : اثر جدید محمد رسول اف که در بخش مسابقه جشنواره برلین به نمایش درخواهد آمد، چهار داستان مختلف را با موضوع اخلاق گرایی وحکم اعدام روایت می کند.این فیلم پرسش هایی را درباره آزادی‌های فردی مطرح می‌کند.

 

تمام مردگان/َ All The Dead Ones به کارگردانی کاتانو گوتاردو و مارکو دوترا

 

بازیگران:ماوسی تولانی، کلاریسا کریسته،کارولینا بیانشه

محصول مشترک برزیل و فرانسه

 

درباره فیلم:زمان اتفاقات داستان سال ۱۸۹۹ و پس از برچیده شدن برده داری در برزیل است. فیلم داستان دو خانواده را روایت می‌کند.از یک سو سه زن از خانواده سوآرس وجود دارند که مزارع قهوه آنها به دلیل نبود نیروی کار رایگان در حال نابودی است .از سوی دیگر زنان خانواده ناسیمنتو از مزرعه خانواده سوآرس آزاد شدند و در شرایط بد اقتصادی در تلاش برای امرار معاش هستند. در جامعه‌ایی که تمایل و جایی برای جمعیت برده های آزاد شده ندارد.  مارکو دوترا و کاتانو گوتاردو در نخستین تجربه فیلمسازی مشترک خود  نشان می‌دهند که چگونه آزادی و ظلم به طور جدایی ناپذیر می‌توانند باشند در حالی که یک کشور می‌کوشد هویت تازه‌ای را برای خود پیدا کند.

آندین/Undine ساخته کریستین پتزولد

 

بازیگران:فرانتس روگوفسکی،پائولا بیر

محصول مشترک آلمان و فرانسه

 

درباره فیلم:کریستین پتزولد سال ۲۰۱۸ با «ترانزیت» در بخش مسابقه جشنواره برلین حضور داشت. «آندین» داستان عاشقانه مدرنی را در شهر برلین روایت می‌کند. بازیگر اصلی «ترانزیت» فرانتس روگوفسکی در این فیلم نقش اصلی مرد را بازی می‌کند.پائولا بیر نیز که نقش اصلی زن را در «ترانزیت» داشت نقش «آندین» را در این فیلم دارد. آندین یک راهنمای گردشگری و زنی دلشکسته است که مجذوب غواصی حرفه ای می‌شود.

Hidden Away  پنهان ساخته جرجیو دیریتی

بازیگران:الیو جرمانو،پیترو ترالدی،اوریتو نوتاری

محصول: ایتالیا

درباره فیلم :تونی علی رغم میل باطنی‌اش از سوئیس به کشور ایتالیا اخراج می‌شود. سال‌ها در فقر زندگی می‌کند اما عشق و وعلاقه خود به طراحی را از دست نمی دهد. پنهان زندگی آنتونیو  لیگابو، هنرمند مشهور  و انقلابی در زمینه هنرهای مدرن است.