بایگانی‌ها

به دنبال زندگی در برلین

به دنبال زندگی در برلین
به دنبال زندگی در برلین

نسل بزرگی از کارگردانان تحت تاثیر نیکلاس ویندینگ رفن کارگردان دانمارکی قرار دارند. برلین، میدان الکساندر یکی از این فیلم‌هاست که توسط برهان قربانی ساخته شده است. این فیلم در بخش اصلی رقابتی هفتادمین دوره‌ی برلیناله برای کسب جایزه‌ی خرس طلایی، حضور دارد.

فیلم “برلین میدان الکساندر” توسط برهان قربانی با الهام از رمانی به همین نام اثر برونو آلفرد دوبلین ساخته شده است. برهانی داستان دوبلین را که در سال ۱۹۲۹ منتشر شد به برلین مدرن و امروزین متصل کرده است. او آلمان کنونی را از چشم‌انداز واژگان آلمان دهه‌ی ۲۰ در کتاب دوبلین به تصویر کشیده است. راینر ورنر فاسبیندر کارگردان آلمانی نیز پیشتر با الهام از این رمان فیلمی به نام برلین، میدان الکساندر ساخته بود.

در آگهی فیلم برلین، میدان الکساندر این جمله‌ بیان شده است: یک اقتباس مدرن و آزاد. این جمله، عبارتی معنی‌دار است که به شکلی تاثیر گذار به مخاطب منتقل می‌شود. شخصیت اصلی فیلم یک مهاجر آفریقایی است که در سفری پر پیچ و خم و مخاطره آمیز از بیسائو پایتخت کشور گینه بیسائو به آلمان رفته است. او پس از ورود به برلین برای ساختن یک زندگی تازه تلاش می‌کند. اما اتفاقات آن گونه او می‌خواهد، رقم نمی‌خورد.

کارگردان در این فیلم مرتکب اشتباهاتی می‌شود که منسوخ شده‌اند. اما باید در نظر داشت که برلین، میدان الکساندر ماجرایی بسیار دیدنی دارد. “برلین، میدان الکساندر”، فیلمی است که بر جذابیت‌های هنری و تجربی در مقایسه با معیارهای سرگرم‌کنندگی تاکید بیشتری دارد. این فیلم مانند یک مجموعه‌ی احساسی یا Soap opera خود را ارائه می‌دهد. این فیلم به ماجراهای زیادی اشاره می‌کند که باعث طولانی شدن آن شده است. ماجراهای و جاذبه‌هایی بی‌پایان و تکرار شونده که به طور سطحی به آن‌ها پرداخته شده است.

فرانسیس، پناهجوی گینه بیسائویی که به آلمان رفته است، در ابتدا تصمیم داشت که انسان خوبی و درستکاری باشد و زندگی مناسبی را برای خود بسازد اما شرایط سخت زندگی در آلمان باعث شد که خلاف خواسته‌ی قلبی‌اش عمل کند و به مرور به کارهای شرورانه دست بزند. این پناهجو به ویژه بعد از آشنایی با یک فروشنده‌ی محلی مواد مخدر به نام راینهولد به کارهای غیرقانونی روی آورد. جذابیت‌های این سبک زندگی و دستیابی به پول و ثروت غیرقانونی، باعث شعف زدگی فرانسیس می‌شود و او را هر روز بیشتر غرق خود می‌کند. او در این مسیر حتی نام خودش را از فرانسیس به فرانتس تغییر می‌دهد. در این فیلم ولکت بونگو در نقش فرانسیس و آلبرشت شوخ در نقش راینهولد ایفای بازی می‌کنند.

در این فیلم، تلاش زیادی برای به وجد آوردن تماشاگر شده است. این تلاش به حدی است که بر تاثیر گذاری قلبی فیلم چیره شده است. این فیلم به جای عمیق‌تر شدن، در پی نشان دادن مجموعه‌ای از رویدادها و گذشتن سریع از آن‌هاست. برلین، میدان الکساندر در ۲۶ فوریه‌ی ۲۰۲۰ نخستین اکرانش را در هفتادمین دوره‌ی جشنواره‌ی تجربه کرد. این فیلم به زبان آلمانی و در کشور آلمان فیلمبرداری شده است.