بایگانی‌ها

به چالش کشیده شدن رویاها

نمایش موفق «بندر بند» در بارسلونا
نمایش موفق «بندر بند» در بارسلونا

دنیای تصویرآنلاین-فیلم «بندر بند» ساخته منیژه حکمت در جشنواره جهانی فیلم تورنتو که به صورت حضوری و آنلاین در آمریکای شمالی برگزار می‌شود، در بخش سینمای معاصر حضور دارد که واجد شرایط دریافت جایزه «تماشاگران» است. بالاترین جایزه جشنواره که در سال‌های گذشته برنده این جایزه معمولا در مراسم اسکار هم موفق بوده است.
در ادامه ریویوی کوتاه کویا ریردان را دربار ه فیلم می‌خوانید:

فیلم جاده‌ای با مایه موسیقی ساخته منیژه حکمت سفر تک روزه یک گروه موسیقی را در یک چشم انداز پر آب به سمت تهران دنبال می‌کند.
آخرین ساخته منیژه حکمت ؛ فیلمساز مشهور ، یک فیلم جاده‌ای با چاشنی موسیقی است که دارای اظهار نظرهای اجتماعی و به موقع است. . در استان خوزستان در جنوب غربی ایران ، سیلابها منظره را به دریاچه تبدیل و جاده ها را پنهان کرده است. در طول سفر یک روزه در این دنیای پرآب ، سه نوازنده – نوید ، امیر و مهلا ی پابه ماه – حاضر نیستند بزرگراه‌های خیس و کاملاً غوطه ور در آب ،آنها را از سفر بازدارد ، زیرا قصد دارند برای گروه موسیقی عصر به تهران برسند.
در حالی که سه نفره با ون سفر خود را آغاز می کنند ، داستان در جاده اتفاق می‌افتد و «بندر بند» یک قصیده تصویری خیره کننده به مناظر در حال تغییر زادگاه حکمت است. حکمت با به کارگیری پیشینه خود در عرصه مستند ، در این موقعیت‌ها دست به کاوش می‌زند و نکات کوچکی از موفقیت‌ها و مبارزات روزانه افرادی را به نمایش می‌گذارد که گروه در طول مسیر با آنها روبرو می شود .خواه داستان روستایی باشد که بر اثر سیلاب به لجن تبدیل شده باشد و یا روستایی که خود را از دست آب‍‌های تهدیدکننده نجات داده است ، حکمت به آرامی لحظات شادی و استقامت را به تصویر در می آورد.
مسیر تهران اما راهی آسان نیست. موانع فیزیکی ناشی از سیل کم کم آسیب روحی برای گروه را به وجود می آورد که استعاره از نسلی است که هر لحظه مجبور به تحمل به چالش کشیده شدن رویاهایشان در هر تغییر مسیری است.