بایگانی‌ها

تصویر تلخ از ژاپن

تصویر تلخ از ژاپن
تصویر تلخ از ژاپن

یک فیلمساز ژاپنی مهمانان جشنواره کن را با نگاهی دیستوپیایی به کشورش حیرت زده کرد ، در فیلم او افراد مسن قبول می‌کنند که برای حل چالش جمعیت ژاپن که به سرعت در حال پیر شدن است، اتانازی کنند.

فیلم «برنامه 75» ساخته چی هایاواکا براساس مشکلات واقعی کشور ژاپن است. ژاپن یکی از پیرترین کشورهای صنعتی است که روند پیری جامعه،مشکلات اقتصادی و سیاسی زیادی برای کشور به بار آورده است چراکه جوانان کشور مجبور به حمایت از کهن سالان کشور می شوند.
نزدیک 30 درصد از جمعیت ژاپن را افراد بالای 65 سال تشکیل می‌دهند که بیشترشان زن هستند و این درصد در دهه های آینده بیشتر هم می‌شود.

در فیلم «برنامه 75» هرکسی که بالای 75 سال سن دارد تشویق می‌شود تا قراردادی با دولت ببندد و مقداری پول در ازای پذیرش مرگ به شیوه اتانازی بگیرد. و مراسم سوزاندن و تشییع او نیز مجانی خواهد بود.

کارگردان فیلم هایاواکاو می‌گوید:«در ظاهر طرح 75 دولت مملو از حسن نیت و دوستی و عمل گرایی است، اما در حقیقت بسیار ظالمانه و هم شرم آور است. پیری جمعیت مشکل تازه‌ای نیست، من همیشه شنیده ام که مردم درباره آن بحث می کنند.»

«زمانی که بچه بودم، عمر طولانی را چیز خوبی می دانستند، مردم برای بزرگترها احترام قائل بودند. دیگر اینطور نیست.»

هایاکاوا با اولین فیلم بلندش به جشنواره کن آمده است که فیلمی سرشار از سکانس های کند با کمترین حرکت دوربین است.

هایاکاوا می‌گوید:«می‌خواستم تصاویر زیبا و همچنین سرد و بی‌رحمانه باشند، درست مانند خود برنامه ی دولت.»
او برای نوشتن فیلمنامه و تحقیقاتش با افراد مسن متعددی گفت و گو انجام داد و متوجه شد بیشترشان چنین نظری دارند که با تمایل به پایان دادن به زندگی خود، امنیت مالی خود را می خرند و در چشم بقیه شایسته جلوه می کنند.