بایگانی‌ها

جذابیت درام‌های دادگاهی

جذابیت درام‌های دادگاهی
جذابیت درام‌های دادگاهی

یکی از فیلم‌هایی که امسال با توجه منتقدان در بخش مسابقه روبرو شد، «آناتومی یک سقوط» ساخته ژوستین تریه است. کارگردانی که سال 2019 با فیلم «سی‌بل» در جشنواره حضور داشت.

 

«آناتومی یک سقوط»  درباره یک خانواده سه نفره است که مرد خانواده بر اثر حادثه می‌میرد و زن که نویسنده است در مظان اتهام قرار می‌گیرد. ژوستین تریه درباره انتخاب چنین موضوعی می‌گوید:« فیلم‌های قبلی من درباره ارتباط زن و مرد بود و من پیشتر فیلمی دادگاهی ساخته بودم. اما  باخودم گفتم که یک فیلم دادگاهی دیگر هم بساز! من علاقه فراوانی به پرداخت به جزئیات ریز  روند دادرسی دارم. پس به محض آنکه ژانر فیلم و داستان یک زوج در محاکمه را مشخص کردم می‌دانستم فیلم باید کاملا قدرتمند باشد. به خودم و آرتور حراری( همکار نویسنده در آناتومی یک سقوط) گفتم که فیلم نباید نیمه کمدی باشد. می‌دانستم فیلم دادگاهی نبایستی کمدی داشته باشد.این آرزوی دیرینه من بود.

 

 

تریه در ادامه می‌گوید که من درباره فضای دادگاه نکات شگفت‌انگیز و در عین حال پراسترسی  می‌بینم. در دادگاه،   زندگی افراد برای خود آنها مرور می‌شود، آشوبی که زندگی مردم را به دادگاه کشانده دوباره برای آنها بازگویی می‌شود. و آنها واقعیت را نمی‌گویند.  دادگاه شبیه یک ذره بین است ،یک شیشه بزرگنما که به ریزترین جزئیات زندگی ما انسان‌ها می‌نگرد و به آن جزئیات معنا می‌بخشد.  جنبه تشریح کوچکترین جزئیات وجود مردم برای توضیح یک عمل جنایتکارانه  به نظر من جذاب است. و دادگاه ها اغلب بازتاب جوامع هستند ، عميق‌ترين افکار  شيوه‌اي كه مي‌توانيم مردان و زنان را ببينيم، و روشي كه مي‌توانيم آنها را به يك تصوير تقليل دهيم را بازتاب مي‌دهند. در فیلم من  زن داستان   در رابطه با زندگی خود و نحوه زندگی اش بشدت با بدرفتاری مدعی العموم روبرو می‌شود.