بایگانی‌ها

حقیقت پنهان

حقیقت پنهان
حقیقت پنهان

دنیای تصویرآنلاین-«مرید» ساخته کارگردان هندی چیتانیا تامهانه در جشنواره ونیز و تورنتو پذیرفته شد. در جشنواره ونیز در بخش مسابقه اصلی از فیلم‌هایی بود که بیشترین امتیاز را از منتقدان بین المللی گرفت. و در مراسم پایانی برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد. آلفونسو کوارون تهیه کننده اجرایی این فیلم است. آخرین باری که یک فیلم هندی در جشنواره ونیز دربخش مسابقه حضورداشت سال 2001 «عروسی موسمی» به کارگردانی میرا نایر بود که شیر طلایی ونیز را نیز گرفت.

داستان «مرید»، این فیلم 122 دقیقه‌ای درباره شراد نرولکار است. او زندگی خود را وقف تبدیل شدن به یک خواننده موسیقی کلاسیک هندی کرده است ، با پشتکار و پیروی از سنت ها و نظم استادان قدیمی ،  و پدرش. اما هرچه سالها می گذرد ، شاراد دچار حیرانی می‌شود که آیا دستیابی به برتری که او برای آن تلاش می کند واقعاً امکان پذیر است؟ فیلم سفر فداکاری ، اشتیاق امیز و جستجوی مطلق در بمبئی معاصر است.

«مرید» با توجه به نظر منتقدان امتیاز 100درصد از آنها گرفته است. تولید فیلم سه سال طول کشیده است. بازیگران فیلم بیشتر موسیقی‌دان‌های واقعی هستند.حتی بازیگر نقش نخست فیلم آدیتیا موداک نیز موسیقی دان است. کارگردان فیلم چیتانیا تامهانه  33 ساله است. چیتانیا درباره همکاری با کوآرون گفته که او یک دوست است و شخصیت پدرانه دارد،  که بر کار او تاثیر بزرگی گذاشته.

اما تامهانه کیست؟ این فیلمساز جوان سال 2014 با فیلم «دادگاه» به گویش تامیلی توانست در  داخل و خارج از هند و جشنواره‌ها به موفقیت دست پیدا کند.کوآرون پس از موفقیت فیلم دادگاه آموزش تامهانه را برعهده گرفت و این دو برای فیلم «مرید» بایکدیگر همکاری کردند.
 در ادامه واکنش منتقدان به «مرید« را می‌خوانید:

رافائل ابراهمز در فانشنال تایمز می‌نویسد:« حقیقت نهفته است ، فیلم مرید به ما می آموزد – و این اغلب صدمه می زند.»
.
اریک کوهن ( ایندی وایر): « مرید بیشتر درباره طی و طریق است تا رسیدن به مقصد ، با نتیجه گیری که نشان می دهد شاگرد هرگز معلم نمی شود ، وقتی موضوع زندگی خودش است.»
.
جی وایسبرگ(ورایتی):« کلیت فیلم در نحوه انتقال مبارزات درونی یک موسیقی دان است که می داند ممکن است هرگز به اندازه کافی خوب نباشد ، درست مثل یک هنرمند ، رقصنده یا نویسنده که ترس متوسط بودن آزارش می دهد.»
.
زان بروکس(گاردین):«ایکاش به اندازه که مرید را تحسین کردم از تماشای آن لذت می‌بردم.»