بایگانی‌ها

خاطرات گوهر خیراندیش از «ارتفاع پست»

خاطرات گوهر خیراندیش از «ارتفاع پست»
خاطرات گوهر خیراندیش از «ارتفاع پست»

گوهر خیراندیش در مصاحبه با فریدون جیرانی در موزه سینما صحبت ‌های جالبی را مطرح کرد.

خیراندیش درباره نقش خود در فیلم «ارتفاع پست» ساخته ابراهیم حاتمی کیا نیز توضیح داد: «جمشید اسماعیل خانی سر سریال «کت جادویی» رفته بود و من هم با تهیه‌کننده آن سریال قرارداد بسته بودم و درست در همان زمان فیلمنامه «ارتفاع پست» را برای من آوردند . حبیب رضایی من را در تئاتر «چرخه آتش» که نقش یک زن جنوبی را بازی کرده بودم، دیده و انتخاب کرده بود. جمشید اسماعیل‌خانی با من دعوا کرد که چرا می‌خواهم «کت جادویی» را کنسل کنم و در «ارتفاع پست» بازی کنم و من به او گفتم این نقش را خیلی دوست دارم و از تهیه‌کننده «کت جادویی» می‌خواهم به من اجازه بدهد که ابتدا این فیلم را بازی کنم که در نهایت رفتم و بازی کردم.»
.
او ادامه داد: «ابراهیم حاتمی‌کیا، من و لیلا حاتمی را به عنوان نقش اول زن برای فیلم «ارتفاع پست» معرفی کرده بود، زیرا حضور من به عنوان مادر در فیلم، نقش پر رنگی بود. یادم می‌آید در جشنواره فیلم فجر برای نقش اول زن به من دیپلم افتخار و سیمرغ را به ترانه علیدوستی برای فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» دادند که ترانه علیدوستی تواضع نشان داد و بعد از جشنواره برای من یک یادداشت نوشت و به من تبریک گفت و تا به امروز هم نشان داده که دختر بااستعداد و با کمالاتی است. بعد از فیلم «ارتفاع پست»، جمشید اسماعیل خانی پذیرفت که من در انتخابم اشتباه نکردم و او فیلمنامه و بازی من را هم دوست داشت. درواقع «ارتفاع پست» برای من سکوی پرتاب بود.»

این بازیگر درباره دریافت سیمرغ برای نقش خود در فیلم «رسم عاشق کشی» نیز گفت: «برای «ارتفاع پست» به من دیپلم افتخار دادند و درست سال بعد برای «رسم عاشق کشی» سیمرغ گرفتم . زمانی‌که روی سن رفتم، خطاب به جمشید اسماعیل‌خانی گفتم « جمشید جان بالاخره سیمرغ را گرفتم» و زمانی‌که از صحنه پایین آمدم، ناصر تقوایی و منوچهر اسماعیلی گفتند که از این جمله من گریه‌شان گرفته بود.»
.
خیراندیش در پایان گفت: «بعد از«بانو»، هیچ نقشی توجهم را مثل «رسم عاشق کشی» جلب نکرد. خسرو معصومی در ابتدا فکر می‌کرد که شاید من از عهده نقش بر نیایم . یکی از صدابرداران به او گفته بود، گوهر خیراندیش در تلویزیون دیده شده است، اما خسرو معصومی من را برای نقش درنظر گرفت.»