بایگانی‌ها

ده فیلمی که بر سبک نولان تاثیر داشته‌اند

فیلم جدید نولان درباره بمب اتم
فیلم جدید نولان درباره بمب اتم

 

دنیای تصویرآنلاین-«تنت» ساخته کریستفر نولان بحث داغ سینمایی این روزهاست. پس از مدت‌ها رخوت بالاخره فیلم نولان در بعضی از کشورها در سالن‌های سینما به نمایش عمومی درآمد. آیا «تنت» می‌تواند به سینماهای نیمه‌جان این روزها که ویروس کرونا ضربه سهمگینی به اقتصادش زده، جان دوباره ببخشد؟

این سوالی است که پاسخ ش در حال حاضر پیشگویانه به نظرخواهد رسید. آنچنان که مشخص است «تنت» یکی از مدرن‌ترین فیلم‌های کارنامه او است.

نولان از نخستین فیلمش «تعقیب»(1998) تا «یادگاری»، سه گانه بتمن، فیلم حیرت انگیز«اینسپشن»؛«درمیان ستارگان» و «دانکرک» شهرت خود را به عنوان  یکی از جاه طلب‌ترین کارگردان زمانه ما یا قرن بیست و یکم تثبیت کرده است.

نولان فیلمسازی  با سبک منحصر بفردی است. نقاط مشترک فیلم‌های او شامل چیست؟پلات رنگی ملایم و گاهی رنگ و رو رفته،موسیقی متن هانس زیمر، خطوط داستانی غیرخطی با نظم و یک یا دو گره داستانی.

نولان همواره نسبت به بزرگترین الهام بخش‌های خود رفتار سرسختانه‌ای از خود نشان نداده و خیلی راحت درباره فیلم‌هایی که تاثیر بر او داشته‌اند، سخن گفته:از کلاسیک‌های علمی تخیلی گرفته تا  فرنچایزهای محبوب ش . در ادامه ده فیلمی را که کریستفر نولانی را که می‌شناسیم تحت تاثیر قرار داده بشناسید.

 

1-2001:یک اودیسه فضایی (1968،استنلی کوبریک)

کریستفر نولان تعریف می‌کند تماشای «2001:یک اودیسه فضایی» یکی از تجربیات سینمایی قاعده مندی بوده که داشته. در هفت سالگی همراه خانواده فیلم را تماشا کرده است.شباهت‌هایی میان فیلم کوبریک و «درمیان ستارگان» به چشم می‌خورد.

 

2-مردان واقعی(1983،فیلیپ کافمن)

«مردان واقعی/The Right Stuff» فیلم علمی تخیلی دیگری است که بر سفر فضایی نولان در «در میان ستارگان» تاثیر داشته است.او چندسال پیش در مصاحبه با سایت ای.جی.ان به این الهام بخشی صحه گذاشت.

 

3-نجات سرباز وظیفه رایان(1998، استیون اسپیلبرگ)

فیلم جنگی اسپیلبرگ که سال 1998 ساخته شد؛قاعده فیلم‌های جنگی را تغییر داد.ده دقیقه افتتاحیه فیلم،از فراموش نشدنی ترین سکانس‌های تاریخ سینماست.نولان در مصاحبه با ورایتی نجات سرباز وظیفه رایان را ستوده بود و در زمان اکران دانکرک گفته بود نمی‌خواستیم با این فیلم رقابت کنیم چون فیلم اسپیلبرگ یک دستاورد است.
 

4-خط باریک قرمز(1998، ترنس مالیک)

از جنبه تکنیک فیلم‌های معدودی هستند که به نولان کمک کرده اند.، «خط باریک قرمز» یکی از این آثار است. این فیلم گرمای شدید ، عرق و کثافت جنگ را منتقل می کند و اثری تماشایی است ، اما تدوین و مرحله فنی «خط باریک قرمز» است که بیشترین تأثیر را بر نولان گذاشت.سبک روایی فیلم نیز در «ممنتو» تاثیرگذاشته است.

 

5-سوپرمن(1978،ریچارد دانر)

نولان گفته است در جوانی جذب روشی شد که جهان پیرامون سوپرمن متعادل باقی ماند  در حالی که ابرقهرمان در سراسر دنیا پرواز می کرد و زمین را از آستانه تخریب نجات می داد.واقع گرایانه بودن این محیط ها بود که بیشترین تأثیر را روی فیلمساز جوان گذاشت ،و نولان تضاد بین تخیل و زندگی روزمره جذاب را پیدا کرد.

 

6-لورنس عربستان(1962،دیوید لین)

لورنس عربستان یکی از فیلم‌هایی است که بر نولان تاثیر گذاشته است. نولان قبلا درباره لورنس عربستان توضیح داده بود:«جزئیات بسیار ظریف سایه‌ها و رنگ پذیری خاص آسمان در نسخه اصلی با نسخه ری مسترشده را مقایسه کنید،در اینجا می توانید این قیاس را بر روی شتر ببینید وقتی برای اولین بار در صحرا نمایان می شوند، خیلی قبلتر از آنچه در نسخه بلو ری بتوانید تماشا یش کنید.

7-خبرنگار خارجی(1940،آلفرد هیچکاک)

آلفرد هیچکاک ، فیلمساز افسانه ای ، و فیلم هایی که مهارت فوق العاده  او را در تعلیق نشان می دهد ، سنگ بنایی برخی از آثار نولان بوده.

8-جنگ ستارگان(1977، جرج لوکاس)

جنگ ستارگان نیز همانند بسیاری از افراد نسل نولان ، در کودکی تأثیر زیادی بر او گذاشت. بر نخستین تجربه و مواجهه او با فرم هنری اثر داشت و هنگامی که در کودکی برای اولین دوربین بدست گرفت  بر تصمیم گیری خلاقانه او نیز موثر بود.. به نظر می رسد این فیلم به همراه 2001:اودیسه فضایی برای اولین بار عشق او به فضا و سینمای علمی تخیلی را شعله ور کرد.

9-جاسوسی که دوستم داشت(1977،لوئیس گیلبرت)

نولان سالهاست که درباره عشقش به فیلمهای باند ابراز صحبت کرده و همین امر باعث شده است که بیش از یک بار نام او به عنوان کارگردان این فرنچایز طرح شود. او بارها از علاقه خود به «جاسوسی که دوستم داشت» و «در خدمت سرویس مخفی ملکه» سخن گفته است.

10-بلید رانر(1982،ریدلی اسکات)

نولان مرد اصلی هالیوود برای مفاهیم والا در آثار علمی تخیلی در سال 2020 شناخته می‌شوداما در اوایل سالهای هشتاد،«بیگانه» و «بلیدرانر» ساخته ریدلی اسکات  بود.اسکات یکی از بهترین فیلمسازان دنیا شناخته می‌شد.نولان به طور علنی از تاثیر اسکات بر خود سخن رانده است. و موقعیت او در ژانر علمی-تخیلی را تایید کرده است.