بایگانی‌ها

ربات‌ها روح ندارند…

ربات‌ها روح ندارند...
ربات‌ها روح ندارند...

«دیترویت: بیکام هیومن» ساخته‌ی استودیوی کوانتیک دریمز از زیر مجموعه‌های کمپانی سونی و به کارگردانی دیوید کیج، یک بازی در سبک درام تعاملی و یک تریلر نئونوآر است که با روایت آینده‌ای خیالی داستان شورش روبات‌های انسان نما را تعریف می‌کند.

 یک روز تا 25 می و عرضه جهانی «دیترویت: بیکام هیومن» باقی مانده، این بازی تاکنون نمره میانگین 81% براساس 61 نقد را دریافت کرده است؛ با مرور کارنامه دیوید کیج، نمره 72 برای «ماوراء: دو روح» و نمره‌ی 78 برای اثر تحسین شده‌ی این بازیساز یعنی «باران شدید» را می‌بینیم و باتوجه به سبک و سیاق بازی، «دیترویت: بیکام هیومن» تاکنون نمره خیلی خوبی دریافت کرده چون این بازی‌ها همیشه با نظراتی ضد و نقیض مواجه می‌شوند.

 نکته‌ای که ویدیو گیم‌های ساخته‌ی دیوید کیج را خاص می‌کند قصه‌گویی و وجهه‌ی سینمایی اثر است که با دادن حق انتخاب به گیمر و نبود چیزی چون گیم‌آور شدن و یا ذخیره‌سازی و بازگذاری مراحل بازی تجربه‌ای کاملا منحصر به فرد را به گیمر می‌دهد. همانند «بلیدرانر 2049» آثار متفاوت و متمایز از زمانه‌شان همیشه با بازخوردهای متفاوت روبه‌رو می‌شوند. در میان نقدهای منتشر شده صرف نظر از تمجیدهای کلی از رنگ و لعاب و گرافیک اثر، گزیده برخی از نظرات را مرور می‌کنیم.

 

Areajugones – نمره 95: کوانتیک دریمز با «دیترویت: بیکام هیومن» راهش را کامل کرد. روایتی عظیم با قصه‌گویی بی‌نظیر که زیرلایه‌هایش از برده‌گیری گرفته تا فلسفه وجود را بررسی کرده است.

Gamersky – نمره 93: «دیترویت: بیکام هیومن» جاه‌طلبانه‌ترین ساخته‌ی کوانتیک دریمز است. پر شده از داستان و خرده‌ داستان‌های جذاب و دادن حق انتخاب برای مسیر آن‌ها با گرافیکی حیرت‌انگیز!

GamesRadar – نمره 90: خودتان را در جهان خودآگاه «دیترویت: بیکام هیومن» غرق کنید، عاشق این بازی می‌شوید.

GamesBeat – نمره 88: داستانی است که بارها دیده‌ایم، از «بلید رانر» گرفته تا «2001 اودیسه فضایی». این قصه هم دیگر دارد مثل زامبی‌ها و ابرقهرمان‌ها گسترده شده و جا می‌افتد مثل اکثر کلیشه‌های ژانری و قصه‌گویی. اما اگر ریتم درست باشد، اگر کاراکترها جای خوشان باشند و اگر فضاسازی و محیط در خدمت درام باشد مانند تمام قصه‌های دیگر شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ این همان چیزی است که من با «دیترویت: بیکام هیومن» تجربه کردم!

IGN – نمره 80: کاش کمی داستان روایت نرم‌تری داشت، تمام و کمال با آن ارتباط برقرار نکردم اما دستاوردهای بازی انکار ناپذیر است.

GameSpot – نمره 70: «دیترویت: بیکام هیومن» ارزش بازی کردن دارد، اما بین دادن آزادی عمل و این واقعیت که تنها یک ویدیو گیم است گیر کرده است. دیوید کیج و کوانتیک دریمز از همیشه به رؤیایشان برای رسیدن به شاهکاری فرمال نزدیک‌تر شده‌اند و به نظرم کمی تا هدف فاصله دارند، پس هنوز برای پیشرفت جا وجود دارد.

سایت پلی استیشن با انتشار ویدیوی تبلیغاتی زیر به معرفی یکی از شخصیت‌های بازی، اندروید انسان نمایی به نام کلویی پرداخت. این ویدیو به مصاحبه با اولین روبات انسان نما می‌پردازد که موفق شده تا آزمون معروف آلن تورینگ را با موفقیت پشت سر بگذارد.