بایگانی‌ها

روزگاری که بروس لی استاد دین مارتین بود

روزگاری که بروس لی استاد دین مارتین بود
روزگاری که بروس لی استاد دین مارتین بود

دین مارتین یکی از چندین بازیگر طراز اول بود که در دهه 1960 با بروس لی ارتباط و آشنایی داشت. در آن زمان ، لی هنوز جای پای خود را در سینما سفت نکرده بود. لی در حالی که می‌خواست خود را به عنوان ستاره در هالیوود تثبیت کند ، به دلیل تخصص در ورزش های رزمی با چندین بازیگر مشهور در این منطقه رابطه دوستانه برقرار کرد. چندین نفر از آنها برای یادگیری سبک کونگ فویی که او در سال 1964 خلق کرد ، و نامش جیت کان دو بود به او مراجعه کردند. به دلیل شهرتی که بروس لی میان هالیوودنشین‌ها بدست آورده بود ، مشتریان مشهوری مانند رومن پولانسکی ، جیمز کوبرن ، جیمز گارنر و استیو مک‌کوئین را پیدا کرده بود.
.

یکی از بازیگرانی که بروس لی به او آموزش دید ، دین مارتین بود ، اما تحت شرایط متفاوت از معمول او مربی مارتین شد. در سال 1968 ، لی به عنوان “مشاور کاراته” برای کمدی جاسوسی «خدمه خرابکار یا غارتگران» The Wrecking Crew محصول سال 1968 به کارگردانی فیل کارسون با بازی مارتین استخدام شد. از آنجا که این فیلم چند سکانس دعوا داشت ، برای هماهنگی سکانس های هنرهای رزمی به یک فرد با استعداد همانند بروس لی نیاز بود. برای این منظور ، لی با آموزش دادن به گروه برای انجام حرکات لازم ، مسئول آماده سازی صحیح ستاره های فیلم برای صحنه شد.
.

ماتیو پولی ، زندگینامه‌نویس بروس لی در کتاب خود ، «بروس لی: یک زندگی» نوشت که لی در کار با نانسی کووان ، شارون تیت یا الکه زومر مشکلی نداشت. تیت و کوان سریع یاد می گرفتند ، اما یادگیری سریع را نمی‌شود برای بازیگر اصلی مرد فیلم دین مارتین هم بکار برد.
ظاهراً لی سعی کرد به مارتین تکنیک‌های لگد زدن بیاموزد ، اما متأسفانه این بازیگر دانش آموز سختی بود. بر طبق کتاب پولی ، بروس لی ادعا کرد که مارتین خیلی تنبل” و “خیلی دست و پا چلفتی” بود که بتواند حرکات کونگ فو را یاد بگیرد. لی همچنین تجربه ناخوشایند را تا حدودی ناشی از عادت دین مارتین در نوشیدن مشروبات الکلی سرصحنه می‌دانست. بعد از مدتی ، لی متوجه شد که تمریناتش با مارتین به نتیجه نخواهد رسید و تصمیم گرفت راهی دیگر پیدا کند. در نتیجه ، لی همکار هنرهای رزمی خود، مایک استون را متقاعد کرد که در صحنه های اکشن به عنوان بدل دین مارتین بازی کند.

در حالی که لی پس از اتمام فیلمبرداری با شارون تیت و نانسی كوان ارتباط خود را حفظ كرد ، فرض بر این است كه او دیگر با دین مارتین كار نكرده است. در حالی که آموزش‌های بروس لی با استقبال افراد مشهوری مانند کریم عبدالجبار ، مک کوئین و جیمز کوبرن روبرو می شد و آنها بیشتر وقت شان را صرف پیشرفت خود به عنوان رزمی کار می کردند ، به نظر می رسد که همه شاگردان او از همان علاقه برخوردار نیستند. مدت کوتاهی که خواننده مشهور دین مارتین با بروس لی گذراند احتمالاً آخرین تجربه او در کونگ فو بود.