بایگانی‌ها

ریشی کاپور درگذشت

ریشی کاپور درگذشت
ریشی کاپور درگذشت

گردآوری  و تالیف:1.1

ریشی کاپور بازیگر مشهور سینمای هند در سن 67 سالگی به دلیل عوارض بیماری سرطان در بیمارستانی در شهر مومبایی روز سی‌ام آوریل دارفانی را وداع گفت.

او از کودکی و با فیلم مشهور «آقای 420» ساخته راج کاپور پا به عرصه دنیای سرگرمی سازی و سینما گذاشت. در «اسم من دلقک» نقش بلندتری راج کاپور به او داد.

ریشی کاپور،دومین فرزند پسر راج کاپور بود. راج کاپور در سال  1973 با فیلم جوان‌پسند «بابی» ریشی کاپور را یکشبه به شهرت رساند. راج کاپور در این فیلم دو چهره نوظهور را به عنوان نقش اصلی به دنیای سینما معرفی کرد:ریشی کاپور و دیمپل کاپادیا. ریشی کاپور در سال‌های بعد به حضور در سینمای هند ادامه داد.از فیلم‌های مشهور او در دوران جوانی‌اش می‌توان اشاره کرد به «امر اکبر آنتونی»، «دروغگوی بزرگ»ساخته راوی تاندن؛«چاندنی» ساخته یاش چوپرا «ملکه مارها» ساخته هارمش مالهوترا.(فیلم‌هایی که در ایران شناخته شده تر هستند.)

او معمولا نقش جوانان عاشق پیشه و زیرک را در فیلم ها ایفا می‌کرد. نقشی که با «بابی» برای نخستین بار ایفای‌اش کرد.در دهه هفتاد ریشی کاپور ستاره فیلم‌های کمدی و عاشقانه بود.

ریشی کاپور که به چینتو میان نزدیکانش شهرت داشت در سال 1999 پشت دوربین رفت و فیلم «بیا، لطفا برگرد» با نقش آفرینی آیشواریا رایساخت.

با آمیتاب باچان در چند فیلم خاطره انگیز هم بازی بود:«امر اکبر آنتونی» ساخته منموهان دسایی؛«باربر» ساخته منموهان دسایی.و در سال‌های اخیر در فیلم کمدی «102 سالگی پایان نیست» به کارگردانی اومش شوکلا نقش آفرینی کرد.

در سال های اخیر او به نقش‌های مکمل رو آورده بود. در فیلم‌هایی چون «مسیر آتش» ساخته کاران مالهوترا، «ملک» ساخته آنوبهاو سینها.«دانش آموز سال» ساخته کارن جوهر «عشق امروز» ساخته امتیاز علی؛«کاپور و پسران» ساخته شاکون باترا.

ریشی کاپور چهار دهه در سینمای هند فعالیت داشت. از فیلم‌های متاخر او می‌توان اشاره کرد به «102 سالگی پایان نیست» ساخته اومش شوکلا،  درام « برنج راجما » ساخته لینا یاداو محصول نت‌فلیکس .آخرین فیلم او «جسم» ساخته جیتو جوزف، محصول 2020 براساس یک فیلم اسپانیایی ساخته شد.

ریشی کاپور علی‌رغم شرایط جسمانی تصمیم داشت کنار دیپیکا پادوکن در بازسازی فیلم «کارآموز» با بازی رابرت دنیرو و آن هاتاوی نقش آفرینی کند .

ریشی کاپور متولد  چهارم دسامبر 1952در شهر بمبئی(نام کنونی مومبایی) درخانواده‌ای سینمایی و پنجابی متولد شد. پدرش راج کاپور و پدربزرگش پریتویراج کاپور از چهره‌های شناخته شده بازیگری بودند.  ریشی کاپور با نیتو سینگ هم‌بازی‌ او در دوازده فیلم ازدواج کرد. نیتو سینگ پس از ازدواج بازیگری را کنار گذاشت. رانبیر کاپور، پسر ریشی و نیتو سینگ یکی از بهترین بازیگران جوان سینمای هند است.

عامر خان همبازی ریشی کاپور در «فنا»( پس از شنیدن خبر فوت او نوشت:«ما یکی از بزرگان را امروز از دست دادیم. بازیگری جذاب، انسانی شگفت‌انگیز، و صددرصد فرزند سینما. برای تمامی لذت‌هایی که به زندگی ما آوردی، ممنون‌ایم. بخاطر انسانیت و بازیگری که بودی، از شما متشکریم. دل‌ما برای شما بدجوری تنگ خواهد شد. با عشق عامر.»

ریشی کاپور در دوران زندگی جوایز مختلفی را از مراسم‌های گوناگون مانند فیلم فیر، زی سین اواردز و … برنده شد