بایگانی‌ها

زنی درآستانه فروپاشی عصبی

زنی درآستانه فروپاشی عصبی
زنی درآستانه فروپاشی عصبی

دنیای تصویرآنلاین-«تکه‌های یک زن» ساخته کورنل موندروتسونخستین فیلم انگلیسی زبان کارگردان مجارستانی درباره یک زوج است که تصمیم می‌گیرند فرزندشان را در خانه به دنیا آورند اما فرزند از دست می‌رود و آنها مامای خود را به دادگاه می‌کشانند، شایالابوف و ونسا کربی بازیگران این درام تلخ هستند که در بخش مسابقه جشنواره جهانی فیلم ونیز دیروز رونمایی شد و بازی ونسا کربی با تمجید گسترده منتقدان روبه رو شد. «تکه‌های یک زن» یکی از تحسین شده‌ترین فیلم های بخش مسابقه جشنواره جهانی فیلم ونیز تا امروز است.

منتقد ورایتی پیتر دبروژ در بخشی از نقد خود درباره این فیلم چنین می‌نویسد:«شاید بتوان تصور کرد فیلمسازان استودیویی ستایش شده مانند نورمن جوئیسن یا سیدنی لومت این فیلم را با موضوع دعوای حقوقی در مرکز داستان کارگردانی کرده اند:یک تراژدی وحشتناک رخ داده و زوجی جوان (ونسا کربی و لابوف) که در انتظار فرزند بودند مامای خود را به دادگاه می‌کشانند. رسانه‌ها همه جای داستان حضور دارند که کل عمل زایمان در منزل را زیر سوال می‌برند. اما کارگردان مجاری به جای تمرکز بر روند دادرسی، توجه ما را به زوج جلب می‌کند، هر دو از این تجربه خرد شده‌اند،به خصوص زن که باید چیزهای بیشتری از رابطه‌اش را بازسازی کند. هویت اوست که در این درام انسانی بزرگسالانه و استادانه ایفای نقش شده، در اولویت قرار گرفته است.»

او در بخش دیگری نقش آفرینی ونسا کربی را چنین ستایش می‌کند:«اما در نهایت تکه‌های یک زن فیلم ونسا کربی است؛ به عنوان غافلگیرکننده صحنه(او را با مجموعه تاج به خاطر داریم) تاثیرگذارترین نقش‌آفرینی سینمایی خود را تا به امروز ارائه می‌دهد:نه تنها بخاطر تعهد برجسته ونسا در سکانس زایمان، بلکه شیوه ای که تردید شخصیت مارتا را برای باقی سکانس‌ها به تصویر در می آورد.مارتا واکنش بسیار پیچیده‌ای دارد. به لحاظ روانشناختی وفیزیکی در زمان زایمان نمی‌توانسته برای کربی انتخاب نمایش وجوه بسیاری از تضادها آسان بوده باشد: ویران شده در عین حال مقاوم ، عصبانی اما همدلی برانگیز. در سکانس‌های دادگاه زمانی که زوج وارد دادگاه می‌شوند،مساله کمتر درباره پرونده است بلکه بیشتر درباره احساس گناه مارتاست. موندروتسو و کربی تکه‌های از شخصیت مارتا را برمی‌دارند تا این شخصیت را بسازند. اما تنها کربی می‌تواند این پازل را انتخاب و به چنین تصویر خارق العاده تبدیل کند.»