بایگانی‌ها

ساناز طوسی برنده جایزه پولیتزر شد

ساناز طوسی برنده جایزه پولیتزر شد
ساناز طوسی برنده جایزه پولیتزر شد

 

جایزه پولیتزر ۲۰۲۳ در شاخه بهترین درام نمایشی به ساناز طوسی برای نمایشنامه «انگلیسی» اهدا شد که سال ۲۰۲۲ در سالن آتلانتیک آف‌برادوی اجرا شده بود.

 

به گزارش دنیای تصویر، ساناز طوسی نمایشنامه‌نویش ایرانی‌تبار با نمایشنامه «انگلیسی» برنده جایزه پولیتزر 2023 در شاخه بهترین درام نمایشی شد.

قصه «انگلیسی» که سال 2022 در سالن آتلانتیک آف‌برادوی اجرا شده بود، در یک کلاس زبان آمادگی امتحان «تافل» در ایران اتفاق می‌افتد و به مجموعه سوءتفاهم‌های زبانی و فرهنگی می‌پردازد. پیش‌تر ساناز طوسی برای نگارش این نمایشنامه برنده جایزه نمایشنامه جدید ال آرنولد وایسبرگر و مبلغ 20هزار دلار در جشنواره تئاتر ویلیامزتاون شده بود.

همچنین انتشار این اثر در نشر ساموئل فرنچ که شاخه‌ای از انتشارات کنکورد برای آثار تئاتری است، از دیگر امتیازات جایزه طوسی در جشنواره ویلیامزتاون محسوب می‌شود.

ساناز طوسی نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس آمریکایی و ایرانی‌تبار است که در مدرسه هنر تیش درس خوانده و از دانشگاه کالیفرنیا مدرک کارشناسی گرفته است. «انگلیسی» پیش‌تر برنده جایزه لوسیل لورتل بهترین نمایشنامه، جایزه هورتن فوت از انجمن نمایشنامه‌نویسان آمریکا و برنده جایزه اُبی بهترین نمایشنامه آمریکایی جدید شده بود. بیشتر آثار این هنرمند برگرفته از تجربیات شخصی او و خانواده‌اش است.

دو نمایشنامه «روی شوگرلند» نوشته آلیشیا هریس و «کشور دور» نوشته لوید سوه به عنوان نامزدهای نهایی جایزه پولیتزر در شاخه نمایشنامه رقیبان اصلی «انگلیسی» بودند، اما در نهایت جایزه به ساناز طوسی برای «انگلیسی» رسید. جایزه پولیتزر شامل پانزده‌هزار دلار می‌شود.
 

منبع:پلی‌بیل