بایگانی‌ها

ستاره‌ای متولد می‌شود

ستاره‌ای متولد می‌شود
ستاره‌ای متولد می‌شود

مرسده مقیمی

 برای آن‌هایی که سینما را جدی‌تر دنبال می‌کنند، امیر جدیدی از همان نخست بازیگری قابل اعتنا بود. «آفریقا» گرچه روی پرده نرفت اما توجه‌ها را به اویی جلب کرد که اجرایش جذابیت خاصی داشت و شبیه آماتورها نبود. برای عامه مردم اما «رخ دیوانه» آغاز جدیدی بود؛ فیلمی که از همان جشنواره فجر محبوب مردم شد.

 

جدیدی در ادامه نقش‌های پر چالشی را انتخاب کرد و سرآخر هم برای بازی در «عرق سرد» و «تنگه ابوقریب» سیمرغ را به خانه برد اما پس از آن خبری نبود از پروژه‌ای که او را دوباره سرتیتر اخبار کند تا این‌که مشخص شد بناست نقش اصلی اثر تازه فرهادی را ایفا کند. کنجاوی‌ها که برای دیدن بازی او در فیلمی از فرهادی بالا بود اما وقتی به غایت رسید که «قهرمان» در جشنواره کن رونمایی شد، برای اولین بار نبود که بازیگران فرهادی دیده می‌شدند، پیش‌تر دو نفرشان از همین جشنواره جایزه گرفته بودند اما تعاریف از بازی جدیدی و صحبت از احتمال نامزدی‌اش در اسکار! با وجود علم به توانایی بازیگری او و البته مهارت بازی‌گیری فرهادی عجیب به نظر می‌رسید!

 

اکران «قهرمان» در ایران مثل تمام آثار فرهادی پس از شهرت جهانی‌اش، تبدیل شد به مهم‌ترین بحث روز با مخالفان بسیار و موافقان متعدد اما این میان به نظر می‌رسید تنها بر روی یک چیز اتفاق نظر وجود دارد و آن بازی جدیدی است؛ یعنی حتی سرسخت‌ترین مخالفان فیلم هم نتوانسته بودند از بازی ظریف و پر جزئیات او که ابدا هم خودنمایانه نیست، چشم بپوشند.

 

جدیدی در «قهرمان» آدمیست تازه، بازیگری که در اوج مهارت از پس نقشی سخت و متفاوت با آثار پیشین‌اش چنان بر می‌آید که برای مخاطبان خارجی که او را از این پیش نمی‌شناختند می‌تواند به مثابه بازیگری بومی باشد! شیرازیِ ساده‌دلی که رندی‌هایش هم او را تبدیل به آدمی بد یا شرور نمی‌کند. حال این‌که ما او را همواره پسری پُر شر و شور به خاطر می‌آوریم که اگر هم بدمن قصه نبوده هیچ‌وقت ساده‌دلی این چنین بی‌دست و پا نبوده است.

 

«قهرمان» گرچه مثل تمام آثار فرهادی معطوف به یک بازیگر نیست اما در واقع بار فیلم بیش از هر کسی بر دوش جدیدی است که باید با مهارت در چرخش‌های پیاپی قصه محور بماند و در عین شک به جان مخاطب انداختن او را کنار خود نگاه دارد و او چنان از پسِ این مهم بر می‌آید که آن‌چه برایش رخ می‌دهد چیزی است بیش از دستاورد یک ستاره با سابقه‌ای قابل توجه، «قهرمان» برای او تولد دوباره ستاره‌ایست که با تمام نقش‌های متفاوتی که این سال‌ها بازی کرده انگار او را نمی‌شناختیم…