بایگانی‌ها

سویه دیگر استاد

سویه دیگر استاد
سویه دیگر استاد

بهمن کیارستمی فیلم کوتاه «زالو» را در سه بازه زمانی از دوران دبستان، نوجوانی و جوانی خود با فیلم‌هایی که پدرش عباس کیارستمی از او مقابل دوربین گرفته، کارگردانی کرده است.سوژه «زالو» بهمن کیارستمی است .
.
اصغر نعیمی درصفحه شخصی خود در بخشی از یادداشت کوتاهی درباره «زالو» می‌نویسد:« گویا عباس کیارستمی مرحوم عادت داشته هر از گاه دوربین روشن کند و از مجادلات خودش با پسرش بهمن بر سر مسائل مختلف از جمله درس نخواندن و آنچه که از آن به عنوان بی مسئولیتی بهمن و زندگی زالووار او نام می‌برد فیلم بگیرد. حالا بهمن کیارستمی در کمال شجاعت با بخشی از این تصاویر فیلم کوتاه، دیدنی و جذابی به نام “زالو” ساخته که سویه دیگری از منش و رفتار استاد را به نمایش می‌گذارد. من معتقدم بهمن کیارستمی صادق‌ترین ستایشگر هنر پدرش بوده که دوست ندارد او را در چهارچوب‌های تنگ احساسات رقیق و ارزان هوادارانش حبس ببیند.
.
تلاش او برای توضیح همه حقیقت درباره کیارستمی و ارائه تصویری غیر سانتیمانتال از او هر چند مخالفینی جدی دارد و خواهد داشت، اما حرکتی ستایش‌برانگیز و غیرمحافظه‌کارانه در این سرزمین مرده پرست و بی محابا اسطوره‌ساز است. تا این‌جای کار به نظرم بهمن باحال‌ترین چیزی است که کیارستمی در تولید و پرورش آن نقش داشته هر چند در مرور همین فیلم “زالو” می‌توان دریافت خودش از این آفریده‌اش رضایت چندانی نداشته.»
.
«نکته تلخ و البته برای بسیاری غافلگیرکننده فیلم، لحن خشن و حتی تحقیرآمیز کیارستمیِ پدر در مواجهه و بازخواست از پسر نوجوانش است که بارها و با تاکید از او به عنوان آدمی بی مصرف و شبیه “زالو” نام می‌برد … کیارستمی به شکل غریبی از موضع یک پدر سالار سنتی بر سر پسرش بابت تامین معاش او منت گذاشته و اصرار غریبی دارد که از ندامت و شرمندگی بهمن نوجوان فیلمبرداری کرده و آن را ثبت کند، امتناع بهمن از نمایش شرمندگی تبدیل به کشمکشی دردناک میان او و پدرش می‌شود و این وسط دوربین فیلمبرداری با تاکید مکرر کیارستمیِ پدر هویتی مستقل در مقام ابزاری برای آزار و نه ثبت پیدا می‌کند.»

«برای من تماشای فیلم کوتاه بهمن این پرسش اساسی را هم به وجود آورد که چطور می‌توان فیلمساز بود (آن‌هم فیلمسازی با شکوه و عظمت عباس کیارستمی به عنوان خالق زیباترین لحظات بر پرده سینما) اما همزمان از دوربین فیلمبرداری به عنوان ابزار شکنجه هم استفاده کرد. این سوالی است که در غیبت استاد، پسرش شایسته‌ترین فرد برای پاسخ به آن است… با اشتیاق منتظر فیلم بعدی بهمن کیارستمی می‌مانم.