بایگانی‌ها

سیاسی‌ترین فیلم پدرو آلمودوار

سیاسی‌ترین فیلم پدرو آلمودوار
سیاسی‌ترین فیلم پدرو آلمودوار

سلینا سوندرمن

اشاره: فیلم «مادران موازی» ساخته پدرو آلمودوار، فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز 2021 بود و در بخش مسابقه برای بردن بالاترین جایزه جشنواره ونیز که همانا شیرطلایی است، رقابت می‌کند.

+++

جانیس (پنه لوپه کروز) عکاس تجاری است. در مأموریتی ، با انسان شناس به نام آرتورو آشنا می‌شود ، که از او خواسته شخصی دارد: حفاری یک گور دسته جمعی در زادگاهش. با وجود کمبود بودجه عمومی برای این تلاش ، آرتورو موافقت می کند. جانیس و آرتورو با هم صمیمی می‎‌شوند و جانیس باردار می شود. در بیمارستان ، جانیس با آنا (میلنا اسمیت) برخورد می‌کند. این دو زن در یک اتاق مشترک هستند و با هم اخت می‌شوند و هر دو دختر به دنیا می آورند. وقتی آرتورو در مورد پدر فرزند جانیس سوال می کند ، جانیس به شک می افتد.

از یک سو ، مادران موازی داستان خویشاوندی است ، ارتباط خانوادگی خونی. و در عین حال فیلم بسیار تبارشناسانه است. نسب و میراث نیاکان ما که در درون خود حمل می کنیم ، موضوعات حیاتی هستند که در این ملودرام قوی مورد بررسی قرار گرفته اند. اما پدرو آلمودوار به مسائل شخصی بسنده نمی کند – به همراه قهرمانانش ، لایه های تاریخ دردناک جنگ داخلی اسپانیا را ورق می زند . که تا به امروز ، برای بسیاری از خانواده ها تمام نشده زیرا نتوانسته اند عزیزان از دست رفته خود را در گورهای خانوادگی دفن کنند. در عوض ، بقایای آنها در گودال های بدون نشان ، مانند پدر بزرگ جانیس ، گمنام مانده است. «مادران موازی» سیاسی ترین اثر کارگردان تا کنون است ، اما هنوز هم عشق برجسته او به نمایش درام و غیر قراردادی را نشان می دهد.

 

استفاده از رنگ های پر طراوات ، هم در فیلمبرداری و هم در طراحی صحنه ، به جلوه های بصری غنی می افزاید ، بدون اینکه توی ذوق بزند. لذت بردن از طراحی داخلی خانه قهرمان داستان و سپس مقایسه خانه های مادربزرگ و هم روستاییانش تجربه مطبوعی است.

پنه لوپه کروز به عنوان یکی از منابع الهام آلمودوار ، نقش آفرینی‌های چشمگیر زیادی (را در فیلم‌های آلمودوار) را به نمایش گذاشته است ، اما در آخرین همکاری شان او کاملاً در حال درخشش است. انتخاب اسمیت به عنوان همبازی کروز انتخابی شجاعانه اما سودمند بود ، زیرا تازه وارد انرژی کاملاً متفاوتی را در صحنه های مشترک آنها به ارمغان می آورد.