بایگانی‌ها

سیاه‌چاله‌ای از بی‌اعتمادبه‌نفسی

گری اولدمن مقابل دوربین سورنتینو
گری اولدمن مقابل دوربین سورنتینو

ترجمه:یاس قانعی

یک سال پس از جایزه اسکار برای بازی قانع کننده اش در فیلم زندگی نامه وینستون چرچیل «تاریک ترین ساعت» گری اولدمن آنقدر درمورد نحوه بازی اش در این فیلم نامطمئن بود که تبدیل به سیاه چاله ای از کمبود اعتماد به نفس شد!

“اصلا من در نقش چرچیل خوب بودم؟” این سوالی بود که او از همسرش گیزل اشمیت پرسید.

اشمیت گفت:” داری درمورد چه حرف می‌زنی؟” اشمیت به جوایزی که او برای نقش‌آ‌فرینی چرچیل به دست اورده بود اشاره کرد و افزود که علاوه بر اسکار باید جوایز و افتخارات جدیدی ابداع شوند که به او اعطا کنند.

“من برای تعریف و تمجید آن سوال را نپرسیده بودم” اولدمن این جمله را گفت و بر کوچک دانستن خود پافشاری کرد؛ او این احساس را هنگام شروع پروژه ای جدیدش،«منک» بیشتر در خود دید.

اولدمن همه این حرف ها را از پالم استرینگز; شهری که او و خانواده اش در دوسال اخیر به آن نقل مکان کردند با خبرنگار لس آنجلس تایمز می‌زند.”من از ترافیک لوس فلیز خسته شده بودم, در آنجا خریدن یک بطری شیر ساده به یک ماجراجویی سه ساعته تبدیل می‌شد.”

 

دیوید فینچر در «منک» به نویسنده هرمن منکیه ویچ و خالق همشهری کین می پردازد.

منکیه‌وویچ ابتدا منتقد تئاتر در مجله نیویورکر بود که به هالیوود آمد. در دورانی که تولید فیلمهای صامت داشت تمام می شد و به عنوان اصلاح‌کننده فیلمنامه در استودیوهای هالیوود مشغول به کار شد. او الکلی بود، یک عملگرا و مستی جذاب با طنزی صریح . و زبان تندی داشت و به قول پائولین کیل منتقد مشهور “یک نابغه بازنده ساکن هالیوود” بود.. او و کارگردان فیلم اورسن ولز جایزه اسکار بهترین فیلنامه غیراقتباسی را بردند; تنها اسکاری که همشهری کین برد.

 

وقتی که اولدمن لیست بازیگرانی که فینچر برای منک جمع آوری کرده بود را دید فقط یک فکر به ذهنش رسید:« خدایا… و من باید کسی باشم که بیایم و گند بزنم.»

 

«من بهت می‌گویم چه آشغال‌هایی در ذهن آدم می‌گذرد. من می‌دانم اول چه چیزی باعث کمبود اعتماد به نفسم شد( با این که هرکاری انجام می‌دادم این حس در آخر بر می‌گشت). ولی من دارم فیلم نامه را می‌خوانم و منک جملاتی یک خطی دارد که هرمن آنها را همینطوری بیان می‌کند و تو باید به اندازه کافی جذابیت داشته باشی که آن ها را راضی کننده به تماشاگر القا کنی. چگونه باید این فرد را دوست داشتنی جلوه بدهی که یک ادم مست بداخلاق نشان ندهد؟ این برایم یک چالش بود.»

فیلم جدید دیوید فینچر،«‌ منک» اصل داستان نامعلوم نگارش همشهری کین را کاوش میکند.

 

دیوید فینچر می‌گوید هیچگاه به توانایی اولدمن برای بازی نقش منکیه ویچ شک نداشت.

بازیگران زیادی می‌توانستند نقش را بازی کنند . ولی او بازیگری را می‌خواست که خود را در صفات اهریمنی نویسنده ،اعتیاد به الکل و نفرت از خود غرق کند.

 

فینچر می‌گوید:« نمی‌شود فقط شخصیت را با کنایه و بذله گویی جلو ببری. باید درک کنی که چرا مردم از او نفرت دارند.»و از نظر او اولدمن به شدت صادق است.

نکته جالب اینکه گری اولدمن حدود بیست سال از دوران بزرگسالی خود اعتیاد به الکل داشت. بعد از مدتی او به مرکز بازپروری رفت و الان ۲۴ سال است که به الکل لب نزده است./منبع:لس آنجلس تایمز