بایگانی‌ها

شمشیر دولبه شهرت

قهرمان و جاده خاکی فیلم‌های محبوب باراک اوباما
قهرمان و جاده خاکی فیلم‌های محبوب باراک اوباما

ترجمه:ارغوان اشتری

منبع:سایت راجر ایبرت

(ممکن است بخشی از داستان در این یادداشت اسپویل شود.)

 

در سال 1983 ، روبر برسون با فیلم «پول» ،آخرین فیلم او با الهام از (کتابی نوشته)تولستوی ، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را گرفت. فیلم داستان پول تقلبی را دنبال می کند که اهمیت استعاری می‌یابد. گناهی که با چاپ و دست به دست شدن پول آغاز می‌شود هرگز از بین نمی رود. اسکناس‌ها به هرکجا که می رسند به راحتی منشا دردسر می شوند.

 

« قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در سطح «پول» نیست ، اما از همان پارچه‌ی موضوعی بریده شده است. همچنین قهرمان بهترین فیلم فرهادی از زمان ” جدایی” است که اسکار خارجی زبان  2011 را برنده شد.

 

تمام مشکلات در ” قهرمان” به مساله نزول خواری برمی گردد. فیلم با گرفتن مرخصی دو روزه رحیم (امیر جدیدی) از زندان آغاز می شود. می فهمیم که رحیم یک بار از یک آدم عوضی پولی قرض کرده و بهرام (محسن تنابنده) که به خانواده رحیم توجه دارد، با چک بدهی او را بازپرداخت کرده است. بهرام از آن زمان سعی کرده پول را از رحیم پس بگیرد. سرانجام ، بهرام با شکایت از رحیم او را به زندان می اندازد. …

 

 

 

در حالی که رحیم در تلاش برای توضیح انگیزه های خود با مشکل روبرو می شود ، در حالی که هنوز سعی دارد چیزی را که باعث می شود او کمتر همدلی برانگیز  باشد پنهان ‎کند و همچنین به درخواست دیگران حقیقت را شرح و بسط می دهد ، مشخص می شود که این فیلم اصلاً در مورد پول نیست. ارز  واقعی شهرت است – سهامی که می تواند صعود و سقوط کند ، که می تواند با حضور موفق تلویزیونی پس انداز شود یا با افشای یک دروغ به هدر برود.

 

و مانند گناهی که در اسکناس های فیلم “پول”(روبر برسون) تجسم یافته است ، زیان شهرت نیز مسری است. وبه نقطه ای می رسیم که  تصمیمات رحیم غیرضروری است ،  دروغ های مصلحتی او کافی نیست و دیگران را مجبور می کند به جای او دروغ بگویند. حتی پسرش که لکنت زبان دارد ، گرفتار   حسابگری می شود.اصول اخلاق این نیست که هیچ کار خیری بی  پاداش بماند. بیشتر این نکته است که نباید انتظار کار خیر داشت.

 

فیلم کلاسیک « قهرمان» مجموعه ای از پیچیدگی ها  و مقابله با پیچیدگی ها را به تصویر می کشد ، و در حالی که سبک فرهادی خودنمایانه نیست (یا از نقطه نظر فرم برای او جدید است) ، یک ظرافت واقعی در نحوه هدایت تماشاگر از درون ماز پیچیدگی های اخلاقی وجود دارد که تماشاگر از طرف دیگر بیرون می آید ، درست در نقطه ای که به نظر می رسد  راه خروجی وجود ندارد. سکانس نهایی بی نقص است: نه تنها نحوه شروع فیلم را تداعی می کند ، بلکه بسیاری از ایده های فیلم در مورد خانواده ، صداقت و سختی پاک شدن لکه ننگ را نیز به تصویر می کشد