بایگانی‌ها

ضدقهرمانی جذاب..

ضدقهرمانی جذاب..
ضدقهرمانی جذاب..

. محمد جلیلوند:سریال «آقازاده» ساخته بهرنگ توفیقی را می‌توان جزو کارهایی قرار داد که براساس قهرمان و تقابلش با ضدقهرمان در قالب کلاسیک شکل گرفته و می‌توان آن را مهمترین نقطه قوتش به حساب آورد. شخصیت نیما بحری همان ضدقهرمان تیره آقازاده است که به درستی در فیلمنامه شکل گرفته و بخش مهمی از بار قصه را به دوش می‌کشد. فرزندخوانده یک فرد متنفذ سیاسی که برای بالا رفتن در لابیرنت پول و قدرت از هیچ کاری رویگردان نیست.

.
انتخاب امیر آقایی برای ایفای نقش نیما، انتخاب فوق العاده ای بوده که کیفیت ویژه‌ای به این شخصیت بخشیده و آن را به نمادی از یک شر مطلق تبدیل کرده است. آقایی با توجه به بیست و چند قسمتی بودن کار و روند پیشرفت داستان، نیما را در چند مقطع تصویر کرده و لایه‌هایی از آن را به نمایش گذاشته است. بخش نخست، اختصاص به آشنایی او با راضیه (مانلی) و علاقمند شدنش به او اختصاص دارد که بازی کاملاً بیرونی آقایی در این بخش کاملاً چشمگیر است. قسمت‌های میانی، اختصاص به تقابل نیما و حامد پیدا کرده که بخشی از آن مستقیماً از دل کلیشه بازی موش و گربه‌وار دزد و پلیس بیرون آمده و بخش دیگر آن به مثلث میان راضیه، حامد و نیما مرتبط می‌شود. آقایی نوسان‌های فراوان شخصیتی نیما بحری را به شکلی باورپذیر از کار درآورده و تا جایی به دل شخصیت نفوذ کرده که حتی مخاطب با همه وجوه منفی‌اش به او سمپاتی پیدا می‌کند!

.
هر چه هم که کار به پایانش نزدیک‌تر می‌شود، آشفتگی‌های نیما و تضاد او با گذشته یکسره متفاوتش بیشتر و بیشتر می‌شود و آقایی این موضوع را به خوبی در فرم بازی خود به نمایش گذاشته است. در این میان آقایی از دو عنصر کلیدی برای شکل دادن شخصیت نیما بهره گرفته: چشم‌ها و صدا که به خصوص دومی به دیالوگ‌های نیما سروشکل بهتری بخشیده و لحن نقش چشمگیری در کیفیت آن دارد. سکانس مواجهه نخست او با حاج رضا تهرانی یکی از شاه سکانس‌های نقش آفرینی امیر آقایی در «آقازاده» است که قطعاً پارتنرش (امین تارخ) نیز در جذاب‌تر شدن آن نقش مهمی داشته است.