بایگانی‌ها

فیلسوف مشهور آمریکایی از «قهرمان» گفت

فیلسوف مشهور آمریکایی از «قهرمان» گفت
فیلسوف مشهور آمریکایی از «قهرمان» گفت

نوئل کرول، فیلسوف آمریکایی و نظریه‌پرداز هنر، با اشاره به فیلم‌های اصغر فرهادی گفت:«فیلم‌های فرهادی یک مقصود ذاتی هنری دارند و برای همین در جهان مورد توجه قرار می‌گیرند، نه برای این‌که مشکلات و ناکارآمدی‌های ایران را به نمایش می‌گذارند. مصائب آدم‌های آثار اصغر فرهادی، برای همه مردم جهان، فارغ از ملیت‌شان، آشناست.»

به گزارش خبرآنلاین، نوئل کرول در نشستی که در ادامه نشست‌های دانشکده الهیات دانشگاه تهران با حضور اندیشمندان خارجی برگزار می‌شود، با عنوان نشست «فلسفه هنر» مهمان این دانشکده بود.  

در بخشی از این نشست پرسش و پاسخ که به صورت آنلاین برگزار می‌شد، نوئل کرول با اشاره به فیلم «قهرمان» آخرین ساخته فرهادی تاکید کرد: «هر اثر هنری واجد مقصودی ذاتی است یا واجد مجموعه‌ای از مقاصد ذاتی است که توسط چیدمان صحیح فرم‌هایی که تامین آن مقاصد را تضمین می‌کند، محقق می‌شود؛ یعنی مقاصدی که ابژه را در مقام اثری هنری که هست، شکل می‌دهد. یک نمونه سینمایی را بیان می‌کنم. هدف یک فیلم چیست؟ یک نفر ممکن است بگوید هدف یک فیلم این است که پول زیادی درآورد. این حرف صحیح است. اما این مقصود سرشتی آن فیلم در مقام یک اثر هنری نیست. مقصود ذاتی آن فیلم در مقام یک اثر هنری شاید تبیین برخی مسائل اجتماعی روز باشد، مانند فیلم تازه فرهادی، یعنی «قهرمان». مطمئنم فرهادی دوست دارد با فیلمش پول هم در بیاورد؛ اما این مقصود ذاتی فیلم نیست و آن چیزی نیست که این فیلم را تبدیل به اثری هنری که هست، می‌کند.»

 

این فیلسوف در پاسخ به پرسشی درباره توجه ویژه جشنواره‌های جهانی به مسائل و مصائب اجتماعی مطرح شده در فیلم‌های ایرانی گفت: «من معتقد نیستم که آثار سینمای ایران که جذابیت بین‌‍المللی دارند، علاقه‌مند به نمایش دادن ناکارآمدی‌های کشورشان هستند. به نظر من این آثار در مقام آثار هنری که هستند، جالب‌اند. مثلاً فیلم «جدایی» فرهادی نشان می‌دهد چگونه افراد در موقعیت‌های اجتماعی‌ای گیر می‌کنند که رها شدن‌شان از آن موقعیت‌ها تقریباً ناممکن است تا جایی که به نظر می‌رسد سر هر پیچ، یک مشکل یا تبعات اخلاقی قرار دارد که باید با آن مواجه شد و آن مشکل تقریباً حل نشدنی به نظر می‌رسد. این چیزی است که به نظرم هیچکس خارج از ایران، مثلاً در جشنواره کَن، نیست که آن را به عنوان مشکلی برای همه انسان‌ها به رسمیت نشناسد و مشکلی است که فرهادی قادر است با داستان‌پردازی و به کارگیری ساختار سینمایی به نمایش درآورد.»

 

نوئل کرول فیلسوف آمریکایی، نظریه‌پرداز هنر و سینما و روزنامه‌نگار، به عنوان یکی از مهمترین چهره‌های فلسفهٔ هنر معاصر شناخته می‌شود. او دکترای مطالعات سینمایی خود را در سال ۱۹۷۶ از دانشگاه نیویورک دریافت کرد و دکترای فلسفه‌اش را در سال ۱۹۸۳ از دانشگاه ایلینوی شیکاگو گرفت. او اغلب به خاطر فعالیتش در زمینه‌های فلسفهٔ هنر و تئوری رسانه‌ها شناخته می‌شود، اما به عنوان یک روزنامه‌نگار نیز مقلات بسیاری در نشریات مختلف منتشر کرده‌است.