بایگانی‌ها

«قهرمان»نامزد دو جایزه شد

«قهرمان»نامزد دو جایزه شد
«قهرمان»نامزد دو جایزه شد

 

«قهرمان» نامزد بهترین فیلم بین المللی از سوی انجمن منتقدان فیلم واشنگتن و همچنین مجمع منتقدان هالیوود شد.

فیلم سینمایی «قهرمان» که هفته گذشته از سوی هیات ملی نقد امریکا (NBR) به عنوان برنده بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم‌ بین‌المللی (غیرانگلیسی زبان) سال معرفی شد، از سوی جوایز سالانه انجمن منتقدان هالیوود و واشنگتن دی‌سی نیز به عنوان یکی از ۵ نامزد کسب جایزه در شاخه بهترین فیلم‌بین‌المللی امسال انتخاب شد. 

آخرین ساخته فرهادی در جوایز انجمن منتقدان واشنگتن با فیلم‌های «ماشین من را  بران» ساخته «ریوسوکی هاماگوچی» (ژاپن)، «تیتان» ساخته «ژولیا دوکورنو» (فرانسه)، «بدترین آدن دنیا» ساخته (واخیم تریه) (نروژ) و «بَره» به کارگردانی «ولادیمیر یوهانسن» (ایسلند) رقابت خواهد کرد. 

«قهرمان» در کنار «ماشین من را بران» «ریوسوکی هاماگوچی» (ژاپن)، «تیتان» ساخته «ژولیا دوکورنو» (فرانسه)، «بدترین آدم دنیا» ساخته «یواخیم تریه» (نروژ) و «فرار» از «جوناس پوهر راسموسن» (دانمارک) نامزدهای جوایز سالانه انجمن منتقدان هالیوود در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی هستند. 

از سوی دیگر از سوی دیگر سایت ددلاین گفتگویی با اصغر فرهادی انجام داده است و اصغر فرهادی درباره عنوان فیلم توضیحاتی را ارائه می‌دهد. او می‌گوید:«وقتی مردم نام فیلم را می‌شنوند، انتظار فیلمی قهرمانانه را دارند. اما وقتی فیلم را می‌بینند، با مردی معمولی مواجه می‌شوند که چندان سویه قهرمانانه ندارد. در این عنوان پارادوکس وجود دارد.»

.

در بخش دیگری از مصاحبه درباره لوکیشن می‌گوید:«بعضی از تصاویر در زمان نوشتن فیلمنامه طراحی شدند اما بعضی دیگر از لوکیشن شهر سرچشمه می‌گیرند.گاهی، به محل فیلمبرداری قدم می‌گذاری و جزئیات کوچکی را می‌بینی که همه شبیه هدایایی از طرف دنیا هستند. یکی از نمونه‌هایش مغازه چاپ(فتوکپی) در بازاری با دیوارهای شیشه‌‎ای است که به لوکیشن اصلی در فیلم تبدیل شده. در آغاز به دنبال مغازه‌هایی بودیم که کنار خیابان بودند، اما من را راضی نکرد. به دنبال مکان‌ خاصی بودم که گرافیک خاصی داشته باشد، شیشه‌های زیادی در اطرافش باشد… و سپس وارد این بازار شدیم که درها و پنجره‌های بسیاری داشت.»

.

قدرت بصری پنجره‌ها و شیشه‌ها ،چیدمانی شبیه یک تنگ ماهی را برای تلاش هستی‌گرایانه رحیم پدید می‌آورند.فرهادی به خاطر می‌آورد:««دریافتم که مغازه روبرو تصویری از چارلی چاپلین در «پسربچه» (The Kid) را نصب کرده که به مغازه ما نگاه می‌کند.»

 

فرهادی اذعان دارد که استقبال گرم از «قهرمان» ممکن است با نمایش آن در سال ۲۰۲۱ ارتباط داشته باشد، زیرا جهان با همه گیری کووید و بی ثباتی اقتصادی مرتبط با همه‌‌گیری دست و پنجه نرم می کند. هسته اجتماعی-اقتصادی داستان با توجه به بدتر شدن نابرابری درآمد ، برای بسیاری از بینندگان طنین انداز می شود.

.

«هرگز فکر نمی‌کردم داستانی باشد که مردم در سال ۲۰۲۱ به دیدنش تمایل داشته باشند. اما با گذر زمان و پا به سن گذاشتن ، رویدادهای اطراف بر روی من نیز تأثیر گذاشت. شاید داستان زوایایی داشته باشد که اگر ۱۰ سال قبل ساخته می‌شد، تأثیری را که امروز دارد