بایگانی‌ها

نیاز به هیجان در دوران کرونا

بازسازی نسخه آمریکایی «بازی مرکب»
بازسازی نسخه آمریکایی «بازی مرکب»

«بازی مرکب» دومین سریال نتفلیکس بعد از «گامبی وزیر» است که در زمان همه‌گیری کرونا پخش شد و استقبالی فراتر از تصور به‌دست آورد. اگر به یاد آورید سال گذشته بعد از پخش «گامبی وزیر» چنان  تب و تاب شطرنج جهان را فرا گرفته بود که فروش صفحه آن حتی در تمام فروش‌گاه‌ها افزایش عجیبی داشت! 

الآن هم بسیاری به دنبال تقلید و تجربه و تکرار «بازی مرکب» هستند و گویی جهان‌بینی‌شان تغییر پیدا کرده. اگر کمی دقیق‌تر به این دو سریال فوق محبوب زمان کرونا نگاه کنید متوجه شباهت درونمایه بزرگ‌شان می‌شوید. هر دو بازی‌هایی هستند با الهام از زندگی حقیقی و در واقع نسخه‌ی محدود شده‌ی زندگی هستند با قوانین ساده که باید تحت هر شرایطی از آن‌ها تبعیت کرد. اینکه سال گذشته مردم به دنبال صفحه شطرنج بودند و حالا هم بازی بقا این قدر برایشان جذاب و نو است نمایان‌گر یک موضوع دیگر نیز هست؛ بیشتر مخاطبان «گامبی وزیر» اصلا قبل از آن شطرنج را نمی‌فهمیدند و بیشتر مخاطبان «بازی مرکب» به بازی مرگ و رقابت برای برنده شدن فکر نمی‌کردند! به‌نوعی علت اصلی اینچنین موفقیت‌هایی محبوبیت بین مخاطبان غیر جدی و تازه است. چرا که نه شطرنج بازی‌ای تازه است و نه بازی مرگ چیز تازه و نویی است! 

همه‌گیری کرونا با خانه‌نشین کردن بسیاری از مردم، نیاز به سرگرمی و هیجان در داخل خانه و محیط‌های بسته را افزایش داد. از طرفی کرونا با کند کردن ریتم زندگی بسیاری از مردم، مدت زمان فکر کردن و نیاز به کشف در جهان خیال را ضروری کرد. «بازی مرکب» با نشان دادن خشونت در بقا پیدا کردن و برنده شدن، تصویری را به بسیاری از مخاطبان نمایش داد که قبلا به آن فکر نکرده بودند. اما در کنار دلایل مفهومی علت بزرگ دیگری برای موفقیت «بازی مرکب» وجود دارد و آن کره‌ای بودنش است. کره‌ی جنوبی در هزاره‌ی جدید سال به سال توانسته در سینما و تلویزیون و موسیقی پیشرفت کند و با گسترش اینترنت دامنه‌ی نفوذ آن‌ها روز به روز بیشتر هم می‌شود. کره‌ای‌ها به خوبی بیزینس و کسب و کار جهانی را می‌فهمند و در هر زمینه‌ای که بحث تولید در میان است در حال حاضر حرف زیادی برای گفتن دارند. آن‌ها حتی بازار صنعت را از دست همسایه‌شان ژاپن که غول دنیای تکنولوژی است ربوده‌اند و کارخانه‌هایشان رکود عجیبی به کارخانه‌های ژاپنی تحمیل کرده.

 در بحث سرگرمی و هنر هم رقیب اصلی کره جنوبی در آسیا همواره ژاپن بوده و هست و می‌بینیم که توانسته نیاز جهانی به محصولات آسیای شرقی را به‌خوبی تأمین کند. جامعه‌ی جهانی که سال‌ها است بیشترین تولیداتی که تماشا کرده هالیوودی بوده‌اند حالا از همیشه بیشتر به تنوع در جنس داستان و پرداخت احتیاج دارد. شرق آسیا همیشه بزرگ‌ترین تفاوت‌ها را در زمینه فرهنگ و هنر با غرب داشته و کسی که از محصولات هالیوودی خسته می‌شود را خیلی زود می‌توان جذب محصولات منطقه‌ی شرق آسیا کرد. زیبایی شناسی تازه و تمیزی و خوش تیپ بودن شخصیت‌ها مردم عام را خیلی زود جذب تولیدات کره‌ای می‌کند. این نکته که کره‌ای‌ها به‌شدت عامه‌پسند و ساده کار می‌کنند توانسته بازار را از ژاپنی‌ها بگیرد. رقیب اصلی انیمه‌های ژاپنی به عنوان بزرگ‌ترین بخش از تولیدات سریالی‌ آسیا، در حال حاضر شده است پدیده‌ای به‌نام «کِی-دراما» یا همان درام کره‌ای! حتی «بازی مرکب» را می‌توان یکی از همین درام‌های کره‌ای دانست با این تفاوت که پخش‌کننده‌ی بزرگی به‌نام نتفلیکس پشت آن قرار گرفته و با نتفلیکس هر ایده‌ای با کوچک‌ترین میزان از تازگی به موفقیتی عظیم دست می‌یابد!