بایگانی‌ها

هری بلافونته در نودوشش‌سالگی درگذشت

هری بلافونته در نودوشش‌سالگی درگذشت
هری بلافونته در نودوشش‌سالگی درگذشت

هری بلافونته، بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون، فعال مدنی و مجری چشم از جهان فروبست.

 

به گزارش ایران تئاتر، هری بلافونته، بازیگر تئاتر و سینما، فعال مدنی، مجری و خواننده در سن نودو‌شش‌سالگی چشم از جهان فروبست.

او مجری سد شکن، فعال سرسخت برای حقوق مدنی  بود و به عنوان یکی از اصلی‌ترین جمع‌آوری‌کننده‌های کمک مالی برای مارتین لوتر کینگ جونیور و کمیته هماهنگی خشونت‌پرهیز دانشجویی فعالیت می‌کرد.

بلافونته در اول مارس 1927 در منطقه هارلم از والدینی مهاجر (جامائیکایی و مارتینیکایی) متولد شد و بیشتر دوران کودکی خود را در جامائیکا گذراند و سپس در سیزده‌سالگی به نیویورک بازگشت. او در طول جنگ جهانی دوم برای پیوستن به نیروی دریایی مدرسه را رها کرد. زمانی که در ویرجینیا سکونت داشت، با مارگریت برد ملاقات کرد که سرانجام منجر به ازدواج‌شان در سال 1948 شد.

پس از بازگشت به نیویورک، بلافونته به صحنه نمایش‌های حرفه‌ای راه پیدا کرد، بازی و آهنگسازی برای «سالنامه جان موری اندرسون» در برادوی را پذیرفت که نخستین حضور او روی صحنه تئاتر بود. این هنرمند برای بازی در این نمایش هم جایزه جهانی تئاتر و هم جایزه تونی بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک موزیکال را در سال 1954 دریافت کرد. در همان سال، بلافونته در اقتباسی سینمایی از اپرانامه اسکار همرستاین، «کارمن جونز»، مقابل دوروتی دندریج بازی کرد. با این حال بلافونته خیلی زود صنعت تئاتر را ترک گفت، اما در سال 1955، «برای امشب» آخرین اجرایش در برادوی بود. او دو نمایشنامه در برادوی به نام‌های «پرندگان ماه» و «آسینمالی» تولید کرد که هیچ کدام بیش از 30 اجرا نداشت.

بلافونته تا سال 1959، پردرآمدترین بازیگر سیاهپوست در صنعت سرگرمی‌سازی بود.

منبع:پلی‌بیل