بایگانی‌ها

واگویه‌های جوانی

واگویه‌های جوانی
واگویه‌های جوانی

نکته قابل توجه نگارش فیلمنامه مشترک با ژان-کلود کاریر است.فیلیپ گارل  مدت‌هاست که در فیلمسازی یک مسیر مشخصی را پیموده او به داستان‌های صمیمانه درباره هویت فرانسوی در فیلم‌های خود می‌پردازد،اغلب این قصه‌ها عاشقانه و با تصاویر سیاه و سفید روایت شده اند.«نمک اشک‌ها» نیز در زمره چنین آثاری قرار می‌گیرد. سبک فیلمسازی کم هزینه گارل اغلب به وجوه مختلف شخصیت‌ها و حقایق ژرف جامعه و رفتار بشری می‌پردازد.

نمک اشک‌ها

کارگردان: فیلیپ گارل، فیلمنامه:ژان-کلود کریر، فیلیپ گارل و آرلت لانگمن، مدیر فیلمبرداری:رناتو برتا،محصول ۲۰۲۰ سوئیس و فرانسه

بازیگران:لوگان آنتوفرمو(لوک)،اولایا آمامرا(جمیلا)،سهیلا یعقوب(بتسی)

 

 

 

داستان:پسری شهرستانی به پاریس می‌آید تا در امتحان ورودی یک هنرستان شرکت کند اما رابطه کوتاه مدتی با دختری جوان پیدا می‌کند.

 

نویسنده: فابیان لمرسیر

برخلاف جریان روز یا داستان‌های رمانتیک یا مد روز و دنیای رنگارنگ و مدرن، کارگردان فرانسوی فیلیپ گارل خستگی‌ناپذیر می‌کوشد مسیر خود را ادامه بدهد و مطالعه روانشناختی خو  را با اندکی حذف از ساده‌ترین و هستی‌گرایانه‌ترین عواطف انسانی در فیلمی سیاه وسفید پالوده کند تا جایی که کلیت اثر او به یک رمان سینمایی بزرگ تبدیل می‌شود.

در «نمک اشک‌ها» که در بخش مسابقه جشنواره جهانی فیلم برلین به نمایش درآمد، کارگردان فصل جدیدی را در کمال فروتنی می‌سازد. این فیلم که ساختار ظریقی از لحظات درهم تنیده شده، واگویه‌ها دارد، اثری است که در ظاهر به مفهوم جستجوی عشق توسط مردی جوان و اغواگر می‌پردازد. اما در لایه عمیق‌تر درباره  پیوند عاطفی مرد با پدرش و پیامدهای بی توجه‌ای است. فیلم سفری متفاوت به عطرخوش گذرای دوران جوانی است که بی ثباتی و بزدلی مردان را هویدا می‌کند.

«لوک» در امتحان ورودی مدرسه مشهور هنرهای دستی به نام بول در پاریس در رشته خراطی شرکت می‌کند. او روی شانه‌هایش آرزوهای پدر خود را احساس می‌کند، پدری که نجار است. مرد جوان اما چندروز اخیر در شهر پاریس را با حشر و نشر با زنی جوان به نام جمیلا گذرانده است که در ایستگاه اتوبوس ملاقات کرده است. او پس از آشنایی با جمیلا با دیالوگ فراموشت نمی کنم هرگز به خانه بر می‌ گردد.

فیلمنامه نوشته فیلیپ گارل، ژان کلود-کریر و آرت لانگمن با تصاویر زیبای رناتو برتا زیباتر شده است. «نمک اشک‌ها» داستان اخلاقی است که قضاوت نمی کند و در مرکز داستان عطر زندگی و سایه مرگ( تابوتی که توسط پدر و پسر ساخته شده، داستان پنهان شده خودکشی پدربزرگ، سقط جنین، پنهان کاری، دروغ) را دارد.