بایگانی‌ها

پانزده فیلم مهم جشنواره ونیز 2021

پانزده فیلم مهم جشنواره ونیز 2021
پانزده فیلم مهم جشنواره ونیز 2021

 

 

ترجمه: سودابه نیکدان
نویسنده:دیوید فیر

با نزدیک شدن به پاییز، شاهد برگزاری جشنوارهٔ فیلم ونیز، قدیمی‌ترین رویداد بین‌المللی (در کنار کن و برلین) به منظور چشم‌اندازی برای آیندهٔ سینمای جهان هستیم که از سال 1932 تا کنون به حضور خود ادامه داده است.

امسال هم این جشنواره با قدرت کار خود را شروع خواهد کرد و طبق معمول هر سال شاهد حضور آثار تحسین‌برانگیز و نام‌های وزین دنیای سینما هستیم. از درام‌هایی به کارگردانی ریدلی اسکات، ادگار رایت، پل شریدر، تا مستندهایی دربارهٔ لد زیپلین، لئونارد کوهن و انیو موریکونهٔ فقید، تنها بخشی از اتفاقات جذاب این جشنواره خواهند بود.

با شروع جشنواره در تاریخ 1 سپتامبر به گزارش‌های دقیق‌تری خواهیم پرداخت، اما در حال حاضر 15 عنوانی که مشتاقانه منتظر حضورشان هستیم را نام می‌بریم.

لد زیپلین شدن (Becoming Led Zeppelin)

چهار موسیقی‌دان عاشق سبک بلوز در روزگار جوانی‌شان گروهی به نام لد زیپلین تشکیل دادند. مستندی هم که دربارهٔ آن‌ها و با همین نام ساخته شده است، به روزها و سال‌ها و لحظات خوب و بد زندگی هر کدامشان می‌پردازد. این مستند به کارگردانی برنارد مک ماهون به گفتهٔ خودش پرتره‌ای موزیکال بوده و با الهام از ترانهٔ «آواز در باران» (Singin ‘in the Rain) ساخته شده است.

شمارندهٔ کارت (The Card Counter)

این فیلم به کارگردانی پل شریدر و با حضور بازیگرانی چون اسکار آیزاک و تیفانی هادیش و ویلم دفو دربارهٔ یک قمارباز حرفه‌ای است که کازینوهای غرب میانهٔ آمریکا را درگیر خود می‌کند.

جانگو و جانگو (Django & Django)

مستندی به کارگردانی لوکا ری، دربارهٔ سرجئو کوربوچی کارگردان کلاسیک‌های اروپایی مانند «مزدور» (The Mercenary)، «ناواهو جو» (Navajo Joe) و «سکوت بزرگ» (The Great Silence) و با حضور کوئنتین تارانتینو که از مریدان کوبورچی و کارگردان فیلم «جانگوی افسار گسیخته» (Django Unchained) است.

تل ماسه (Dune)

دنی ویلنوو کارگردان فیلم «بلید رانر» (Blade Runner 2049) سمبل داستان‌های ادبی و علمی-تخیلی قرن بیستم را انتخاب کرده و قرار است اقتباسی از نیمهٔ اول رمان فرانک هربرت را در ونیز به صورت خارج از رقابت به نمایش بگذارد. تیموتی شالامه در این فیلم نقش پل آتریدیز را بازی می‌کند، جوان با استعدادی که خود را در سیاره‌ای جدید و در میانهٔ جنگ کیهانی می‌بیند. زندایا در نقش چانی است، بیابان نشین آزادی که زندگی او را تغییر خواهد داد. اسکار ایزاک و ربکا فرگوسن والدین او، به ترتیب در نقش‌های دوک لتو و بانو جسیکا ظاهر خواهند شد. جاش برولین، خاویر باردم، شارلوت رمپلینگ، جیسون موموآ، دیو باتیستا، استلان اسکارسگارد، استفن مک کینلی هم از دیگر بازیگران این فیلم خواهند بود.

انیو (Ennio)

این پرتره از انیو موریکونهٔ فقید و بزرگوار در اصل، مصاحبه‌ای طولانی با آهنگساز و فیلمساز و دوست او جوزپه تورناتوره است که شامل همکاری‌های متعدد او و موارد دیگر می‌شود. در این مستند، شخصیت‌های مطرحی از کوئنتین تارانتینو گرفته تا بروس اسپرینگستین در مورد تاثیری که موریکونه بر هنر هفتم گذاشت صحبت می‌کنند.

هاللویا؛ لئونارد کوهن، یک سفر، یک ترانه (Hallelujah: Leonard Cohen, A Journey, A Song)

مستند دانیل گلر و داینا گلدفاین به عمق تاریخ یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین قطعات کوهن و همچنین وسواس‌های شاعر/ترانه‌سرای کانادایی و مشغله‌های خلاقانه‌ای که الهام‌بخش آن بود، وارد می‌شود. این مستند روایتگر ماجرای هشت سالهٔ تلاش‌های لئونارد کوهن برای ساخت ترانهٔ «هاللویا»، اثری مقدس و نفسانی است.

هالووین می‌کشد (Halloween Kills)

این فیلم دنباله‌ای از فیلم‌های هالووین به کارگردانی دیوید گوردن گرین است آن هم در حالی که مایکل مایرز هنوز زنده است. لوری استروید و خانواده‌اش می‌خواهند کاری را که شروع کرده‌اند به پایان برسانند، در حالی که قرار است این قتل در خانهٔ کودکی‌شان اتفاق بیفتد.

دست خدا (The Hand of God)

در دههٔ 80، یک جوان متعصب فوتبالی به نام فابیتو (با بازی فیلیپو اسکوتی) متوجه می‌شود که دیه‌گو مارادونا، اسطورهٔ آرژانتینی، معروف به «دست خدا»، برای ناپولی بازی می‌کند. این رویایی است که برای او و پدرش که به شدت علاقه‌مند به فوتبال هستند (با بازی تونی سروویلو) محقق شده است و او ممکن است سرانجام شاهد قهرمانی تیم دوست‌داشتنی خود باشد. جدیدترین فیلم پائولو سورنتینو (کارگردان فیلم زیبایی بزرگ) نگاهی لطیف، سورئال و نیمه اتوبیوگرافی به دوران جوانی خود دارد، از پویایی خانوادهٔ بزرگش گرفته تا علاقهٔ تازهٔ او به سینما. این کارگردان دربارهٔ این فیلم می‌گوید: «دست خدا فیلمی بر اساس درک رنج و شادی یک پسربچه است و از چشم مردی بزرگسال که او اکنون به آن تبدیل شده است روایت می‌شود؛ یعنی من.»

آخرین دوئل (The Last Duel)

ریدلی اسکات با آخرین دوئل و با حضور شوالیه (با بازی مت دیمون)، همسرش (با بازی جودی کامر) و بهترین دوستش (با بازی آدام درایور)، که همسر او را متهم به تجاوز کرده است، باز می‌گردد. سپس داستان، به سبک راشومون، از دیدگاه هر سه نفر آن‌ها روایت می‌شود. نویسندگی این اثر با همکاری دیمون، نیکول هولوفشنر و بن‌افلک که نقش پادشاه چارلز ششم را بر عهده دارد صورت گرفته است.

دیشب در سوهو (Last Night in Soho)

ادگار رایت که او را با «بیبی راننده» (Baby Driver)، «شان می‌میرد» (Shaun of the Dead) و فیلم‌های متعدد دیگری که بارها و بارها آن‌ها را تماشا کردید می‌شناسیم، گفته است که آخرین فیلم او، یک تریلر روانشناختی است که تا حدی در لندن دههٔ 60 رخ می‌دهد و به شدت از ترس و وحشت درونی الهام گرفته شده که یادآور فیلم‌هایی مانند «حالا نگاه نکن» (Don’t Look Now) و «انزجار» (Repulsion) است. داستان او دربارهٔ یک زن جوان امروزی با بازی توماسین مک کنزی است که به نوعی با یک زن مدگرا به نام سندی (ستاره آنیا تیلور جوی) ارتباط دارد. این فیلم پر از بازیگران شاخص از جمله ترنس استمپ، ریتا توشینگهام بزرگ، دایانا ریگ فقید است.

دختر گمشده (The Lost Daughter)

بر اساس رمان النا فرانته در سال 2008، اولین کارگردانی مگی جیلنهال حول محور لدا (با بازی اولیویا کلمن) استاد کالج بریتانیایی می‌چرخد که در یک خانهٔ ساحلی در یونان ساکن شده است. ایده این است که او قرار است پروژهٔ یک کتاب را به پایان برساند. ورود یک خانوادهٔ پر سر و صدا از نیویورک تصور او را از تابستانی آرام که بتواند به کارش برسد مختل می‌کند. به زودی، شاهد حضور آن‌ها و به طور خاص، یک مادر جوان عصبانی به نام نینا (با بازی داکوتا جانسون) هستیم که در تلاش برای یافتن عروسک گمشدهٔ دخترش است. لدا را می‌بیند که در جاده‌ای تاریک حرکت می‌کند و خاطرات قدیم او برای ایجاد تعادل بین مسئولیت‌های حرفه‌ای و شخصی برایش زنده می‌شود.

مونالیزا و ماه خونین (Mona Lisa and the Blood Moon)

جزییات زیادی دربارهٔ فیلم جدید آنا لیلی امیرپور وجود ندارد و تنها می‌دانیم یک فیلم فانتزی است. این فیلم شامل یک زن جوان با بازی جیون جونگ سئو برنینگ است که از یک آسایشگاه روانی در نیواورلئان فرار می‌کند و کیت هادسون، کریگ رابینسون و اد اسکراین هم در آن به نقش آفرینی می‌پردازند. به گفتهٔ خود فیلمساز، او «می‌خواست نوع جدیدی از قهرمان را خلق کند که با مشکلات و واقعیت‌های یک جامعهٔ مدرن و پیچیده روبرو می‌شود تا دریابد که آزادی شخصی در یک جامعهٔ آشفته که احساس آزادی را دشوار می‌کند به چه معناست.»

مادران مشابه (Parallel Mothers)

جشنوارهٔ امسال با فیلم جدیدی از پدرو آلمودوار آغاز می‌شود، که در آن دو مادر، یکی عکاس (با بازی پنه لوپه کروز) و دیگری نوجوان (با بازی میلنا اسمیت) را می‌بینیم که پیوندی فراتر از زایمان دارند. این ششمین همکاری کروز با نویسندهٔ اسپانیایی است. رزی دی پالما و ژولیت سرانو، یاران همیشگی پدرو نیز او را در این فیلم همراهی می‌کنند.

قدرت سگ (The Power of the Dog)

فیلمساز جین کمپیون، که فیلم ستارهٔ درخشان (Bright Star) را در سال 2009 کارگردانی کرده بود، اکنون پس از 12 سال با فیلم قدرت سگ بازگشته است. اقتباسی از رمان توماس سویج در مورد دو برادر، یکی باهوش و بی‌رحم (با بازی بندیکت کامبربچ) و دیگری ساده اما مهربان (با بازی جسی پلمونز) است که برای چند دهه در یک مزرعه در مونتانا تنها زندگی می‌کردند. سپس بیوه‌ای (با بازی کریستن دانست) وارد صحنه می‌شود و ازدواج او با برادر مهربان‌تر باعث بوجود آمدم نزاع بین برادران می‌شود.

اسپنسر (Spencer)

اگر در فصل گذشتهٔ سریال «تاج» (The Crown) نتوانستید به اندازهٔ کافی دیانا اسپنسر را ببینید، جای نگرانی ندارد، چرا که پرترهٔ مینیاتوری پابلو لارایین، که برای اولین بار در ونیز نمایش داده می‌شود، دایانا را در طول سه روز در تعطیلاتی در شهرک سندرینگهام همراه با خانوادهٔ سلطنتی دنبال می‌کند و قرار است نگاهی دقیق‌تر به شاهزاده خانم محبوب بیندازد. کریستن استوارت نقش اسپنسر را بازی کند و ما مشتاقانه در انتظار دیدن یک بیوگرافی فوق‌العاده از یک زن فوق‌العاده هستیم.