بایگانی‌ها

پدر بهانه دستگیری پسر

پدر بهانه دستگیری پسر
پدر بهانه دستگیری پسر

دستگیری آریان خان، پسر شاهرخ خان در یک مهمانی در کشتی تفریحی در دو هفته گذشته سرتیتر اخبار هند بوده است.الجزیره در گزارشی به این موضوع پرداخته است. دادگاه وثیقه برای آزادی مشروط آریان خان 23 ساله نپذیرفته و او راهی زندان شده است.اتهام او مصرف مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر است(دادگاه چت خصوصی او در واتس آپ با دلالان بین المللی مواد مخدر را مورد استناد قرار داده اند).پس از حمله به این کشتی تفریحی 20 نفر دیگر در این ارتباط دستگیر شدند.این در حالی است که برطبق شواهد از آریان خان مواد مخدر در این کشتی نگرفتند. او باید تا 20 اکتبر در زندان بماند تا دوباره دادگاه موضوع وثیقه را بررسی کند.

این پرونده ادعاهایی را  از سوی یکسری رسانه ها و افراد مطرح کرده است که نشان می دهد دولت راستگرای هند تنها پسر بزرگترین بازیگر مسلمان این کشور را “به خاطر مذهب” مورد آزار و اذیت قرار داده است.حتی واشینگتن پست در مقاله‌ای به برخورد ناعادلانه در دو هفته اخیر با پسر بزرگترین ستاره مسلمان سینمای و پسر یک سیاستمدار پرداخت که پسر سیاستمدار با انحراف اتومبیلش چند نفر را کشته است.

برطبق نظر واحد مبارزه با مواد مخدر آریان خان اعتراف کرده که مصرف کننده مواد مخدر در چند سال اخیر بوده است.تیم حقوقی آریان خان تاکنون نتوانسته اند آزادی مشروط او را بدست آورند.NCB  از زمان دستگیری آریان خان با انتقاد روبرو شده است.به خصوص از سوی حزب شیو سنا و حزب ناسیونالیست کنگره  .

ادعا شده دو نفر از کسانی که به کشتی حمله بردند پلیس نبودند  و یکی از آنها از اعضای حزب بهاراتیا جاناتا است که نخست وزیر هند نارندرا مودی از آن حزب است.

گروه NCB این اتهامات را رد کرده است.شاهرخ خان پدر آریان خان در ظرف سی سال حدود 105 فیلم در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.او پایگاه طرفداران زیادی در جنوب  آسیا دارد و زندگی شخصی موفقی تاکنون داشته است.شاهرخ علی رغم هویت مسلمانی اش از کارنامه سینمایی غیرمناقشه برانگیز برخوردار بوده است. با این حال ، در سال های اخیر ، او با خشم حزب راست گرای بهاراتیا جاناتا مواجه شده است.در سال 2015 ، اندکی پس از روی کار آمدن مودی ، این بازیگر پس از اعلام اغتراض خود  به کاهش تحمل مذاهب مختلف در کشور هند توسط این حزب لقب  فردی ضد منافع ملی گرفت.

 

یوگی آدیتیانات ، وزیر ارشد پرجمعیت ترین ایالت هند، اوتار پرادش ، زمانی شاهرخ را با حافظ سعید پاکستانی مقایسه کرد که به عنوان مغز متفکر حملات بمبئی در سال 2008 و تروریستی از سوی سازمان ملل متحد شناخته می شد.

 

کارشناسان می گویند پرونده مواد مخدر مربوط به پسر شاهرخ خان بار دیگر توجه افراد را به آسیب پذیری یک بازیگر مسلمان در هند جلب کرده است.

اما این پرونده پر سر و صدا باعث موجی در رسانه های اجتماعی در هند شده است ، طرفداران این بازیگر خواستار آزادی آریان هستند و دیگران خواهان تحریم فیلم های آینده پدرش .

در این میان شاهرخ خان و همسرش هیچ واکنشی رسمی به موضوع دستگیری پسر خود نشان ندادند اما تعدادی از همکاران شاهرخ خان به حمایت از ا و پرداختند.

فرخ خان، هریتیک روشان، تاپسی پانو و…. مطالبی را در حمایت از شاهرخ خان منتشر کردند.بازیگر قدیمی و نماینده کنگره هند، شاتروگان سینها، گفته است که آریان خان بخاطر پدرش هدف قرار گرفته است.با این وجود او موضوع مذهب را در این دستگیری رد کرد.محبوبا مفتی وزیر سابق  ایالت کشمیر  سازمان های فدرال هند را متهم کرد که دنبال پسری 23  ساله رفته اند چون نام خانوادگی او «خان» است.

آرونداتی روی ، نویسنده فعال و برنده جایزه بوکر ، همچنین به هویت مذهبی فردی اشاره کرد که تصمیم می گیرد قانون در هند معاصر چه روشی را طی کند.

 

او به خبرنگار الجزیره گفت”این روزها در هند شما را به خاطر شخصیتی که دارید بازداشت و زندانی می کنند. نه به خاطر کاری که انجام داده اید. “