بایگانی‌ها

پیتر بروک درگذشت

پیتر بروک درگذشت
پیتر بروک درگذشت

پیتر بروک، که در سن 97 سالگی درگذشت، یکی از تأثیرگذارترین کارگردانان تئاتر قرن بیستم بود که با بازگرداندن تئاتر به اساسی ترین و قدرتمندترین عناصر درام، این هنر را بازآفرینی کرد.
.
پیتر بروک متولد شهر لندن بود اما سال‌ها کشور فرانسه را برای زندگی برگزیده بود. وزیر فرهنگ فرانسه ریما عبدول مالک در توئیتر به مناسبت درگذشت پیتر بروک نوشت:«پیتر بروک زیباترین سکوت های تئاتر را به ما بخشید، اما این سکوت آخر بی نهایت غم انگیز است.»
.
.او به خاطر شاهکار سال 1985 «مهابهاراتا»شهرت داشت که نمایش نه ساعته از حماسه هندوها بود ، بروک از اوایل دهه 1970 در پاریس زندگی می‌کرد، جایی که مرکز بین‌المللی تحقیقات تئاتر را در سالن Bouffes du Nord راه‌اندازی نمود.
.
بروک در 21 مارس 1925 در لندن در خانواده ای از دانشمندان یهودی که از لتونی مهاجرت کرده بودند به دنیا آمد و تا اواسط دهه 20 خود کارگردانی تحسین شده در وست اند لندن بود.اما بروک به دلیل اشتیاق به تجربه گرایی که از پدر و مادرش ارث گرفته بود، به زودی از «امکانات تئاتر سنتی خسته شد.»
.
اولین فیلم او در مقام کارگردان «سالار مگس‌ها» (1963)، اقتباسی از رمان ویلیام گلدینگ بلافاصله به یک فیلم کلاسیک تبدیل شد.

جان هیلپرن، منتقد درام، می گفت که بروک معتقد بود تئاتر برای رهایی تخیل مخاطب است.