بایگانی‌ها

«پیتر فون کانت» داستان روابط سلطه‌جو است

«پیتر فون کانت» داستان روابط سلطه‌جو است
«پیتر فون کانت» داستان روابط سلطه‌جو است

فرانسوا اوزون ، کارگردان فرانسوی و پرآوازه سال 2018 با فیلم « به لطف خدا/By the Grace of God» توانست خرس طلایی جشنواره برلین را بگیرد. او امسال با «پیتر فون کانت» به جشنواره برلین بازگشته است که فیلم افتتاحیه بود و در بخش مسابقه رقابت می‌کند.

.

اوزون با نگاهی به فیلم کالت «اشک‌های تلخ پترا فون کانت» ساخته راینر ورنر فاسبیندر ، فیلم جدید خود را ساخته است. در فیلم دنی منوشه نقش کارگردانی عذاب دیده را مقابل ایزابل آجانی در نقش الهام بخش او به تصویر می‌کشد. در «پیتر فون کانت» همانند فیلم فاسبیندر با داستانی درباره عشق، حسادت و سلطه‌جویی مواجه هستیم.

«پیتر فون کانت» ششمین فیلم اوزون در بخش مسابقه جشنواره برلین است.او بیست سال پیش با «هشت زن» نوانست برنده خرس نقره‌ای شود.

اوزون درباره انتخاب چنین دستمایه‌ای برای فیلم جدیدش می‌گوید:« برای پیتر فون کانت ایده من روایت داستانی جهان شمول از عشق به واسطه زیرذره بین قرار دادن روابط سلطه جو، کنترلگر و تسلیم شدن در دنیای خلاق و همینطور رابطه میان الهام بخش و فرد قدرتمند بود.»

.

اوزون درباره همکاری با ایزابل آجانی و انتخاب این بازیگر قدیمی و مشهور سینمایی فرانسه چنین توضیحی می‌دهد:«آرزوی من همکاری با ایزابل آجانی بود. من متقاعد شده بودم که هیچ وقت همکاری میسر نمی‌شود. بنابراین وقتی نقش را پذیرفت خوشحال شدم .او تحت تاثیر فیلمنامه قرار گرفته بود و فیلمنامه را دوست داشت.ایزابل آجانی وسواسی درباره اندازه نقش ندشت. او تحت تاثیر پیام و حرف‌های فیلم درباره روابط عاشقانه قرار گرفته بود که عمیقا درک می‌کرد. آجانی بازیگری شگفت انگیز مانند ویولون استرادیواریوس است.شما فقط باید به او بگویید که کمی بیشتر، یا کمی کمتر احساس بخرج بده یا خشن باش … و او به صورتی زیبا اجرا می کند. برای نقشی که در فیلم داشت، ما از پاسکالین شاوان(طراح لباس)، با نگاهی به بازیگران دهه هفتاد، [و] مارلن دیتریش یا الیزابت تیلور، الهام گرفتیم. ایزابل دوست دارد در نقش آفرینی ها خلاقیت بخرج بدهد و من فکر می کنم او ایفای نقش یک زن الهام بخش را سرگرم کننده دید. به اندازه کافی برای بازی در نقش یک بازیگر زن که بسیار متفاوت از او است و در عین حال به وضوح به ذهن مخاطبان نزدیک است، انگیزه داشت.»