بایگانی‌ها

پیش‌بینی درست لوکاس و اسپیلبرگ

پیش‌بینی درست لوکاس  و اسپیلبرگ
پیش‌بینی درست لوکاس و اسپیلبرگ

استیون اسپیلبرگ و جورج لوکاس قیمت بلیت سینمای این روزها را سال 2013 پیش بینی کردند! سالن‌های زنجیره‌ای سینماییAMC در آمریکا اخیرا دست به تجربه گرایی زده و نرخ بلیت را به صورت متغیر یا شناور عرضه کرده است. بدین معنی که تماشاگران برای دیدن فیلم ـبتمن» آخر هفته باید پول بلیت بیشتری بپردازند. این بالا رفتن نرخ بلیت باعث بحث در فضای مجازی شده است و عده ای ابراز نارضایتی از بالا رفتن نرخ بلیت سینما نشان دادند و دیگرانی که موافق تصمیم بودند آن را نتیجه منطفی دانستند و عنوان کردند که فیلم های ابرقهرمانی تنها گزینه ای است که می تواند مخاطب زیاد داشته باشد. اما دو غول بزرگ سینمای دنیا استیون اسپیلبرگ و جورج لوکاس سال ها پیش -حدود ده سال پیش- نکته نرخ بلیت متغیر را مطرح کرده بودند.

 

این دو دوست و کارگردان آثار کلاسیکی مانند «آرواره ها» و «جنگ ستارگان» در نشستی با موضوع آینده دنیای سرگرمی‌سازی در دانشگاه کالیفورنیای جنوبی در سال 2013 به این نکته اشاره کردند.

اسپیلبرگ گفته بود:«در نهایت یک تغییر و نوسان قیمت وجود خواهد داشت. برای دیدن “مرد آهنین” بعدی باید 25 دلار بپردازید. و احتمالاً برای دیدن “لینکلن” فقط باید 7 دلار بپردازید.»

در حالی که این شکاف هنوز آنقدر زیاد نیست، نکته اصلی کاملاً مشخص است. اسپیلبرگ همچنین در آن زمان این را نیز گفته بود:«چیزی که قرار است در نهایت به آن برسید سالن های کمتر سینما است. سالن های بزرگتری ، با امکانات خوب زیادی وجود خواهند داشت. رفتن به سینما 50 دلار، شاید 100 دلار. شاید 150 دلار هزینه در بر خواهد داشت و این همان چیزی است که ما به آن صنعت سینما می گوییم اما باقی فیلم‌ها روانه تلویزیون های کابلی یا TiVo خواهند شد.»

 

در واقع، با انقلاب و تحول سامانه های آنلاین که به طور چشمگیری در دوران پاندمی پیشرفت کرد، چشم‌انداز سینما تغییر کرده است. افراد کمتری به طور منظم به سالن سینما می روند و بسیاری از سالن ها تعطیل شده اند. و لازم به ذکر است که سالن های زنجیره ای سینمارک هم نرخ بلیت متغیر را در دستور کار خود قرار داده  است