بایگانی‌ها

پینوکیو با تکنولوژی روز می‌آید

پینوکیو با تکنولوژی روز می‌آید
پینوکیو با تکنولوژی روز می‌آید

«پینوکیو» یکی از آن داستان‌های قدیمی است که بارها مرجع اقتباس کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان بوده است. از رمان ماجرهای پینوکیو اثر کارلو کلودی فیلم‌های بسیاری ساخته شده است. یکی از تازه‌ترین این فیلم‌ها را ماتئو گارونه ساخته است.

 

«پینوکیو » جدید با ماتئو گارونه شناخته می‌شود. اما به نظر نمی‌رسد این فیلم مانند قصه‌ها باشد. در عوض، این فیلم یک تفسیر درست فلسفی از یکی از متون کلاسیک ادبیات کودکان در سده‌ی ۱۸۰۰ ارائه می‌دهد. کارگردان، تا حد بسیار زیادی به روح رمان ماجراهای پینوکیو که در سال ۱۸۸۱ به قلم کارلو کلودی نوشته شده، وفاردار است. کلودی با نوشتن این رمان، نمادی جهانی را آفرید که تفاسیر فلسفی و روانکاوانه‌ای را به همراه داشت.

کارگردان این فیلم، گارونه، در روایت‌ش تحت‌تاثیر گرایش‌های امروزین است. او در کارش بهترین استفاده را از فن‌آوری‌های روز می‌کند. در واقع، پینوکیوی گارونه، بیش از آن که در گذشته تنیده باشد، با آینده به چالش کشیده می‌شود. این کاری است که دیزنی نیز قرار است انجام دهد. این شرکت در حال بازسازی اینیمیشن مشهوری است که در سال ۱۹۴۰ ساخت. این نسخه‌ی جدید یک کار زنده‌ی اکشن به کارگردانی رابرت زمکیس خواهد بود. گیرمو دل تورو و مارک گاستفسن نیز در حال آماده‌سازی نسخه‌ی دیگری از این داستان برای سال ۲۰۲۱ هستند. این کار قرار است یک استاپ موشن موزیکال عروسکی باشد.

در نخستین سکانس این فیلم، گارونه ما را به روستایی می‌برد که در پی قحطی ویران شده است. این فیلم به کمک فیلمبرداری ویژه‌اش، توانسته فضایی قدیمی را بین واقعیت و تخیل با طیف وسیعی از رنگ‌های گرم و قهوه‌ای بیافریند. حتی سرزمین عروسک‌ها به جای این که رنگ یک شهربازی مدرن را داشته باشد، به رنگ یک خانه‌ی روستایی طراحی شده است. روبرتو بنینی که خودش در سال ۲۰۰۲ یک نسخه از فیلم پینوکیو را کارگردانی کرده، در فیلم گارونه در نقش پدر ژپتو ظاهر می‌شود. بازی رسا و پراحساس او در این فیلم می‌تواند تضمین‌گر فروش گیشه‌ی قابل توجهی باشد. او درباره‌ی نقشش در فیلم گارونه می‌گوید: «من به این فکر کردم که خودم را مانند یک عروسک چوبی زیبا بسازم. البته این عروسک باید موجودی شگفت‌انگیز باشد که بتواند برقصد و بالا و پایین بپرد. من دوست دارم بتوانم با آن عروسک به گشت و گذار در جهان بپردازم». با تمرکز روی این سخن، می‌فهمیم که پدر ژپتو همان کارگردانی است که می‌خواهد در زندگی‌اش یک فیلم خوب دیگر از جنس آدمک چوبی بسازد. در این فیلم سکانس‌های وحشتناک نیز وجود دارد، اما تعداد آن‌ها زیاد نیست؛ مانند صحنه‌ی پاهای سوخته‌ی پینوکیو، حلق آویز شدن او توسط گربه نره و روباه مکار و تبدیل شدن او به یک خر.

در این فیلم بازیگرانی چون روبرتو بنینی (پدر ژپتو)، فدریکو للاپی (پینوکیو)، ماسیمو جکرینی (روباه مکار)، روکو پاپالئو (گربه نره)، ماریا پیا تیمو، داویده ماروتتا، پائولو گرازیوسی، ماسیمیلیانو گالو، جیجی پرویتی، مارین واکت، مارچلو فونت، مائوریتزیو لمباردی، نینو اسکاردینا، جیانفرانکو گالو، آلسیو دی دومنیکانتونیو و تکو چلیو ایفای نقش کردند. پینوکیو ۲۰۱۹ محصول کشورهای فرانسه و ایتالیاست که به زبان ایتالیایی ساخته شده است. شرکت‌های آرشیمد، شبکه‌ی تلویزیونی رای، لو پکت و ریکوردد پیکچر کمپانی تولید کننده‌ و شرکت رای پخش کننده‌ی این فیلم است.