بایگانی‌ها

گام اول یک زوج سینمایی

گام اول یک زوج سینمایی
گام اول یک زوج سینمایی

مازیار وکیلی:

در سینمای ایران زوج‌های هنری زیادی بودند که پس از ازدواج در مسیر کاری خود به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند. شادی کرم‌ رودی و آرین وزیر دفتری هم از این قاعده مستثنی نیستند. به نظر می‌رسد پس از آن‌که شادی کرم رودی در فیلم کوتاه مثل بچه آدم وزیر دفتری بازی کرد و آن‌ها ازدواج کردند راه رسیدن به موفقیت برای این زوج هموارتر شده است. تا جایی که امسال وزیر دفتری با اولین فیلم بلندش یعنی بی‌رویا در جشنواره حضور دارد و کرم رودی هم فیلم کوتاهش یعنی هرگز، گاهی، همیشه در بخش رقابتی جشنواره پذیرفته شده است. علاوه بر این دو تجربه فردی، این زوج جوان در فیلم بی‌رویا هم با هم همکاری کرده‌اند و کرم رودی در اولین فیلم بلند همسرش بازی کرده است. این سابقه طولانی در زمینه بازیگری و کارگردانی باعث شده بی‌رویا و هرگز، گاهی، همیشه دو تا از کنجکاوی‌‌برانگیزترین فیلم‌های جشنواره امسال باشند. خصوصاً که بی‌رویا با یک تیم کاملاً حرفه‌ای و بازیگرانی سرشناس به جشنواره فیلم فجر می‌آید. نگاهی به خلاصه داستان و سوابق وزیر دفتری خصوصاً دو فیلم کوتاهش مثل بچه آدم و هنوز نه نشان می‌دهد که بی‌رویا یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های جشنواره است. از طرف دیگر هرگز، گاهی، همیشه  فیلم کوتاه کرم رودی هم می‌تواند یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کوتاه جشنواره امسال باشد.

نگاهی به سیر کاری وزیر دفتری و کرم رودی نشان می‌دهد نمی‌شود منتظر معجزه بود. پیشرفت این زوج هنری گام به گام تدریجی بوده است. آن‌ها برای رسیدن به این جایگاه تمام مراحل رسیدن به موفقیت را مرحله به مرحله طی کردند، فیلم کوتاه ساختند و آن را برای نمایش به جشنواره‌های مختلف عرضه کردند. موفقیت مثل بچه آدم در جشنواره‌های خارجی، خصوصاً حضور در جشنواره معتبری مانند جشنواره کن باعث شد نام وزیر دفتری و کرم رودی بیش از پیش بر سر زبان‌ها بی‌اُفتد تا مسیر برای اولین تجربه مشترک سینمایی بلندشان هموار شود. نگاهی به فیلم‌های کوتاه وزیر دفتری (خصوصاً مثل بچه آدم) نشان‌گر تسلط او بر مدیوم سینما است. شخصیت‌های سرخورده و تحقیر شده فیلم‌های کوتاه وزیر دفتری با آن دکوپاژهای سرد و خفقان‌آور نشان‌گراز خودبیگانگی انسان‌هایی است که در عصر تسلط سرمایه نادیده گرفته شده‌اند. دقت او به جزئیات و استفاده‌ای که از آن جزئیات برای درست از کار درآوردن حس و حال شخصیت‌ها انجام می‌دهد رشک‌برانگیز است. همین تسلط به ابزار سینما هم بود که جشنواره‌های جهانی خصوصاً جشنواره معتبری مانند کن را متقاعد کرد تا پذیرای فیلم‌های کوتاه وزیر دفتری باشند. در کنار او البته بازیگر خوبی بنام شادی کرم رودی حضور دارد که بخش بسیار زیادی از درست از کاردرآمدن حس تحقیری که به عصیان ختم می‌شود مدیون بازی اوست. یک تیم هماهنگ که با آگاهی از توانایی یک‌ دیگر قادر هستند آن از خودبیگانگی و میل به ویرانگری شخصیت را به درستی بازتاب دهند. البته چنین فیلم‌های درخشانی با آن همه افتخار می‌تواند برای وزیر دفتری به مثابه یک شمشیر دو دم عمل کند. اگر او بتواند فشارهای این سابقه درخشان را در هنگام ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود را تحمل کند و بی‌رویا را با همان کیفیت فیلم‌های کوتاهش بسازد، یقیناً آینده‌ای درخشان در انتظارش خواهد بود، اما اگر نتواند ایده‌های جذاب فیلم کوتاهش را در یک فیلم بلند به نتیجه برساند، شکست بدی خواهد خورد.

بنابراین سوال تماشاگران این خواهد بود در هنگام تماشای بی‌رویا قرار است چطور فیلمی را تماشا کنیم؟ پاسخ به این سوال ساده نیست، فعلاً می‌توان دراین حد به آن جواب داد که بی‌رویا قطعاً یکی از فیلم‌های مهم و پُراُمید جشنواره امسال است. پس می‌توان انتظار داشت با فیلمی چندلایه و پیچیده مواجه باشیم که به خوبی قصه‌اش را تعریف می‌کند، فضاسازی دزخشانی دارد و تماشاگر را در یک تجربه بصری متفاوت شریک می‌کند. حضور هومن سیدی به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان فیلم می‌تواند یکی دیگر از دلایل اُمیدواری ما برای خوب از کاردرآمدن بی‌رویا باشد. هومن سیدی با آن نگاه متفاوت به سینما و سلیقه بصری که باعث این تفاوت شده یقیناً دست به تهیه فیلمی می‌زند که به باورهای او نزدیک باشد. باورهایی که باعث تمایز او و کیفیت بالای فیلم‌هایش در تمام این سال‌ها شده است. نقش او به عنوان تهیه کننده در این پروژه سینمایی بسیار پُررنگ به نظر می‌رسد. او در کنار تهیه‌کنندگی می‌تواند با دادن راهنمایی‌های درست به وزیردفتری اشکالات احتمالی فیلم را هم مرتفع کند و کیفیت نهایی بی‌رویا را بالا ببرد. وزیر دفتری بسیار خوش شانس است که در اولین فیلم بلندش هومن سیدی را به عنوان تهیه کننده در کنار خود دارد. تیم بازیگران حرفه‌ای فیلم با محوریت طناز طباطبایی و صابر ابر یکی دیگر از برگ‌های برنده بی‌رویا خواهد بود. علاوه بر این وزیر دفتری بازیگر مورد علاقه‌اش یعنی شادی کرم رودی را هم در کنار خود می‌بیند تا همه چیز برای ساختن یک فیلم جذاب و متفاوت آماده باشد. همه این توضیحات نشان می‌دهد بی‌رویا یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های جشنواره امسال است. فیلمی محصول همکاری یک زوج جوان سینمایی که می‌تواند همان غافل‌گیری بزرگ جشنواره کم‌ سر و صدای امسال باشد.