بایگانی‌ها

گزارشی از نمایش «خورشید» در ونیز

خورشید نماینده ایران در اسکار شد
خورشید نماینده ایران در اسکار شد

دنیای تصویرآنلاین- «خورشید» ساخته مجید مجیدی دیشب برای رسانه‌ها به نمایش درآمد و روز ششم سپتامبر  فرش قرمز ، مراسم فوتوکال و کنفرانس مطبوعاتی فیلم برگزار شد.

 از بازیگران فیلم جواد عزتی و شمیلا شیرزاد همراه مجید مجیدی و آهنگساز فیلم به ونیز سفر کرده اند.
در کنفرانس مطبوعاتی شمیلا شیرزاد در پاسخ به سوالی که آیا این تجربه دریچه ای را برای شما برای آینده باز می کند؟ چنین گفت:«من از این فیلم چیزهای زیادی یاد گرفتم از اقای مجیدی چیزهای زیادی یاد گرفتم و از ایشون سپاسگزارم.-من در ایران به دنیا آمدم و در مدرسه کودکان کار من را انتخاب کردند. صبح ها با برادرم در مترو کار می کردیم. من از پنج سالگی در مترو کار کردم و الان یازده سال دارم.»

جواد عزتی در بخش‌هایی از سخنان خود گفت:« بخاطر جنس کارهای مجید مجیدی حضور در این فیلم باعث افتخارم بود. من سال‌های دور برای کودکان ،تئاتر کودک کار می کردم در مدارس تئاتر کار می کردم. ارتباطم با آنها خوب بود. ولی کودکان این فیلم بسیار باهوش و همراه بودند.»

او این فیلم را درباره فقر فرهنگی توصیف کرد.

مجید مجیدی از ابتلای روح الله بازیگر نقش اصلی فیلمش به کرونا سخن گفت. و در ادامه صحبت های جالبی را مطرح کرد و او به سیاست‌های آمریکا، افزایش معضلات اجتماعی در ایران و کشورهای دیگر خاورمیانه اشاره کرد و آنها را نتیجه جنگ افروزی‌ها و تحریم‌های آمریکا دانست.
او همچنین به سیاست‌های آمریکا در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران انتقاد کرد همینطور به تحریم دارو نیز خرده گرفت.
مجید مجیدی تحریم‌ها را باعث آسیب پذیری ایران دانست و مسئولیت معضلات اجتماعی در ایران و کشورهای خاورمیانه را عملکرد آمریکا دانست.

اما واکنش منتقدان به فیلم چگونه بود؟  منتقدان سه سایت انگلیسی زبان ورایتی، ایندی وایر و اسکرین دیلی  ریویوهایی درمورد این فیلم منتشر کردند. منتقد ایندی وایر به فیلم امتیازB داد و نوشت:«مجید مجیدی فیلم جدید خود را با تیتراژ تقدیم شدن فیلم به 152 میلیون کودک کار آغاز می کند. این یک آمار مهم و هشدار دهنده است ، اما لزوماً آماری نیست که شما را به انتظار سرگرمی یک ساعت و نیم سوق دهد.

در حقیقت ، «خورشید» کاملاً هیجان انگیز است و روایت دیکنزی ، اجتماعی-واقع گرایانه از کودکان فقیر در تهران را با یک فیلم پرتحرک سرقت ِدور از ذهن و یک درام خوب درباره معلمی مهربان خلق می‌کند که در یک فیلم آمریکایی دهه 1980 می‌توانست رابین ویلیامز بازیگرش باشد. «بچه های آسمان» ساخته مجیدی اولین فیلم ایرانی بود که نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد ( در سال 1999 ،زندگی زیبا است از روبرتو بنینی جایزه را گرفت). «خورشید» برنده سیمرغ از جشنواره فیلم فجر تهران در ماه فوریه می تواند همان جذابیت مشابه «بچه‌های آسمان» را داشته باشد»

منتقد اسکرین دیلی در نقد کوتاهی چنین توصیفاتی را درباره «خورشید» ارائه داد.
مجید مجیدی فیلمساز ایرانی فیلم همدلانه دیگر درباره بچه های شهری فقیر اما باهوش در «خورشید» می سازد. این داستان عجیب و غریب ، به سبک قدیمی و تا حدودی آموزشی در مدرسه ای روی می‌دهد که تأسیس شده تا به کودکان خیابانی آموزش دهد ،«خورشید» انتخاب نامتعارفی برای حضور در بخش مسابقه جشنواره ونیز است ، اما در زمانه غیر عادی امروز ، جنس ساده فیلم از نئورئالیسم قرن بیست ویکم احساس طراوت ایجاد می‌کند ، مانند سفر نوستالژیکی به گذشته‌ی تصور شده ای است که گویی کمپانی دیزنی فیلم های کودکان و نوجوانان را در ایران می ساخت.

منتقد ورایتی: با تماشای «خورشید»ساخته کارگردان ایرانی ،«پروژه فلوریدا» برای من تداعی شد.«پروژه فلوریدا» یکی از بهترین فیلم‌ها در مورد کودکان قرن بیست و یکم ، در فاصله ای به اندازه پرتاب یک سنگ از جهان والت دیزنی اتفاق می افتد ، محلی که برای گردش شخصیت های کودک نادیده گرفته شده بیش از حد رویایی به نظر می رسد ، تا اینکه در آخرین صحنه فیلم ، آنها وارد پارک می شوند.«خورشید»سناریویی برعکسی دارد.
اگر یکی از اهداف فیلم «خورشید» یادآوری این نکته است که همه بچه ها برابر ، مستحق آموزش و تشویق آفریده شده اند ، گروه بازیگران کودک مجیدی قضیه را بلند و واضح اعلام می کند. همکاری مجیدی با بازیگران کودک الهام بخش صریحی برای هیفا المنصور کارگردان عربستانی سعودی در «وجده» و نادین لبکی بازیگر و کارگردان لبنانی در «کفرناحوم» بود. در «خورشید»، بچه ها مانند دختران فیلم «پروژه فلوریدا» فرمانبرداری می‌کنند و سرگرم می شوند ، شاید یک داستان ساده‌تر به هدفش می‌رسید اما به نظر می‌رسد «خورشید» در پی بدست آوردن توجه عمومی است.

دبورا یانگ در نقدی که درباره فیلم «خورشید» در هالیوود ریپورتر نوشته است، در ابتدای نقد خود به این نکته اشاره می‌کند که فیلم برنده سه جایزه بهترین فیلمنامه، بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر بوده و باید پیشتاز رقابت در جشنواره ونیز باشد.
او در ادامه به فیلم «بچه‌های آسمان» اشاره می‌کند که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد و می‌نویسید:
اگرچه «خورشید» از درخشندگی بصری و شاعرانگی برخوردار نیست که «بچه‌های آسمان» را بسیار دلفریب ساخته ، اما انتقاد فیلم درمورد کودکان کار و عدم دسترسی به آموزش مقدماتی برای فقرا قدرت زیادی به «خورشید» می‌دهد. فیلم آماری را نقل می کند که 152 میلیون کودک برای تأمین هزینه های خانواده خود مجبور به کار هستند. در «خورشید» نقش کودکان کار توسط بازیگران غیر حرفه ای که واقعاً در خیابان‌ها امرار معاش می کنند؛ ایفا شده ، گروه بازیگر تماشایی که رواقی گرایی شان از فروماندگی، فضایی برای لحظات شوخ طبعانه و لطیف را باقی‌ می‌گذارد..

* رواقی‌گری شاخه ای فلسفه اخلاق شخصی است مبتنی بر سیستم منطق و مشاهده ادراکات جهان طبیعی است. براساس آموزه‌های این فلسفه انسان به عنوان موجودات اجتماعی می‌بایست راه رسیدن به خوش‌روانی (خوشبختی، یا نعمت) را پیدا کنند و به حالت رهایی از رنج برسند