بایگانی‌ها

گزارشی مفصل از فیلم‌های جشنواره برلین

گزارشی مفصل از فیلم‌های جشنواره برلین
گزارشی مفصل از فیلم‌های جشنواره برلین

دنیای تصویرآنلاین- در هفتاد و دومین جشنواره فیلم برلین 18 فیلم برای خرس طلایی و نقره ای با هم رقابت خواهند کرد. این فیلم ها محصول 15 کشور هستند و در این بین 17 فیلم اولین نمایش جهانی خود را در این فستیوال ارائه خواهند داد. 7 فیلم و در واقع بیش از یک سوم فیلم ها توسط زنان کارگردانی شده که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته. دو فیلم اولی  در میان آثار منتخب است که هر دو توسط دو کارگردان زن ساخته شده. همچنین از میان فیلم سازان 11 فیلمساز پیش از این در برلیناله حضور داشتند که هشت نفر در بخش رقابتی و پنج نفر از آنها یک«خرس» از برلین دریافت کردند. یک فیلم غیر داستانی و یک انیمیشن که در زمانی نامشخص می گذرد هم در میان آثار راه یافته به جشنواره است. «پیتر فون کانت» به کارگردانی فرانسوا اوزون با بازی دمی منوشه، ایزابل آجانی و هانا شیگولا به عنوان فیلم افتتاحیه این جشنواره معرفی شده است. 

همچنین در بخش نمایش های ویژه برلیناله فیلم جدید داریو آرجنتو با عنوان «عینک تیره» و« همین قدر از حقیقت می دانم» به کارگردانی اندرو دامینیک در کنار دیگر آثار این بخش به نمایش در می آیند. در بخش رقابتی فرعی (مواجهه) این جشنواره نیز قرار است شاهد نمایش فیلم «جمعه می‌بینمت رابینسون» به کارگردانی میترا فراهانی به عنوان محصول مشترک فرانسه، سوئیس، و لبنان و ایران باشیم. فیلم «روز سیب»  به کارگردانی محمود غفاری و تهیه کنندگی الهه نوبخت در بخش «نسل ها» پذیرفته شده  و فیلم « تا فردا» ساخته علی عسگری و به تهیه کنندگی نیکی کریمی محصول ایران / فرانسه و قطر در بخش «پانوراما».ایزابل هوپر ستاره سینمای فرانسه جایزه خرس طلای افتخاری رویداد برلین امسال را دریافت می کند.

کارلو چاتریان مدیر جشنواره فیلم برلین فهرست فیلم های بخش رقابتی هفتاد و دومین دوره این رویداد سینمایی را اعلام کرد و گفت«خوشحالیم که سینماگرانی که دوستشان داریم و کارهایشان برای ما مهم است امسال به جشنواره بازگشته اند. همچنین باعث مسرت است که برای اولین بار میزبان فیلمسازانی هستیم که فیلم هایشان ما را به وجد آورده است. بیش از نیمی از فیلم های راه یافته به فستیوال در زمان حال حاضر می گذرد اما تنها بستر زمانی دو فیلم مربوط به دوره شیوع کرونا است. پیوندهای عاطفی و انسانی یک مضمون مشترک است و این اتفاق ویژه ای است. نیمی از فیلم های منتخب خانواده را به عنوان زمینه ای برای گفتن داستان خود انتخاب کرده اند.تقریبا داستان همه فیلم ها در خارج از مرکز شهر، در حاشیه و یا در حومه شهر می گذرد یا شخصیت های خود را در سفرهای دور از شهرها همراهی می کنند.

 

فهرست فیلم های بخش رقابتی برلین 

 

AEIOU«الفبای سریع عشق» 
A E I O U – Das schnelle Alphabet der Liebe (A E I O U – A Quick Alphabet of Love)

آلمان/ فرانسه

کارگردان: نیکولت کربیتز 
بازیگران:سوفی رویس، اودو کی‌یر،میلان هرمس

آنا 60 ساله است و دوران اوج بازیگری اش را پشت سر گذاشته است.او به تنهایی زندگی می کند و تنها معتمد و دوستش همسایه طبقه پایین اش میشل است که او هم مثل آنا مجرد است. کمی بعد او با بی میلی شغلی را به عنوان مربی زبان برای آدریان 17 ساله که مشکل نقص گفتاری دارد قبول می کند و بعد متوجه می شود او همان پسری است که اخیرا کیف دستی او را در خیابان ربوده است.

 

«آلکاراس»
Alcarràs

اسپانیا / ایتالیا 

کارگردان: کارلا سیمون
بازیگران:آنا اوتین، آلبرت بوش، ژنیا روست

خانواده «سولی» ااز زمانیکه به یاد می آورند تابستان ها را به چیدن هلو در باغی در آلکاراس دهکده کوچکی در منطقه کاتولینای اسپانیا می گذراندند. اما محصول امسال آنها ممکن است آخرین محصول باشد چرا که طرح های جدید دولت در آن منطقه شامل قطع درختان هلو و نصب پنل های خورشیدی است. این موضوع آنها را با نگرانی از دست دادن باغ مواجه می کند و باعث از هم گسستن پیوندهای خانوادگی آنها می شود. کارلا سیمون در آلکاراس تجربه زندگی روستایی در حومه کاتالونیا را به تصویر می کشد.

 

«دو لبه تیغ»
Avec amour et acharnement (Both Sides of the Blade)

فرانسه

کارگردان: کلر دنی
بازیگران:ژولیت بینوش، ونسان لیندون،کولین گرگوری

سارا با بازی ژولیت بینوش و ژان ده سال است که در یک رابطه عاشقانه و پایدار به سر می برند. هر دو خوشحال و راضی هستند و برای سارا، ژان یک تکیه گاه واقعی است. سالها پیش وقتی که آنها برای اولین بار با هم ملاقات کردند سارا با فرانسوا، بهترین دوست ژان در رابطه بود. او یک روز فرانسوا را اتفاقی در خیابان می بیند. فرانسوا متوجه او نمی شود اما سارا تحت تاثیر این احساس قرار می گیرد که زندگی او می تواند ناگهان تغییر کند.درست زمانیکه فرانسوا با ژان تماس می گیردتا پیشنهاد همکاری دوباره به آن دو بدهد.خیلی زود همه چیز از کنترل خارج می شود.

 

«با جین تماس بگیر»
Call Jane

ایالات متحده آمریکا

  کارگردان: فیلیس نیگی (اولین نمایش جهانی)
بازیگران:الیزابت بنکس، سیگورنی ویور، کیت مارا

جوی یک زن خانه دار سنتی آمریکایی در دهه 1960 به طور غیر منتظره ای باردار می شود. یک پزشک به او هشدار می دهد که این بارداری تهدیدی جدی برای سلامتی جوی محسوب می شود، اما هیئت مدیره تماما مردانه بیمارستان از استثنا در نظر گرفتن او در مقابل قوانین سختگیرانه سقط جنین خوددداری می کنند. جین هیچ راهی ندارد و ناگهان به طور تصادفی با «جین ها» یک گروه زیرزمینی از زنان معمولی  به رهبری ویرجینیا که همه چیز خود را به خطر می اندازند تا از حقوق ضایع شده زنانیچون جوی دفاع کنند، آشنا می شود.آنها نه تنها جان جوی را نجات می دهند بلکه به او یک هدف تازه می دهند؛ کمک به زنان دیگر برای رهایی ازمحدودیت ها.

 

«تکه ای از آسمان» 
Drii Winter (A Piece of Sky)

 

سوئیس/ آلمان 

کارگردان : مایکل کخ
بازیگران:میشل بران، سایمون وایسلر

مارکو که مردی است ساکن دشت های مرتفع، قوی و خوش بنیه است. او به عنوان کشاورز منطقه کوهستانی آلویس در یک روستای دور افتاده در سوئیس کار می کند و مردم در مسافرخانه های محلی قدر نوشیدنی چای سردی که حاصل زحمات اوست را می دانند. مارکو به تازگی با یک زن از اهالی روستا به نام آنا که یک دختر به نام جولیا از رابطه قبلی اش دارد، آشنا شده است. در حالیکه دیگران شک دارند که آیا این رابطه جدید میان مارکو و آنا به سرانجامی خواهد رسید یا نه مارکو و آنا ازدواج می کنند.عشق آنها آرام و دلنشین است. آن دو قادر به درک کامل آن نیستند اما با کلمات ساده به هم ابرازش می کنند.

 

«همه چیز درست می شود» 
Everything Will Be Ok

فرانسه / کامبوج 

کارگردان:  ریتی پان ( اولین نمایش جهانی / فرم مستند)

مستند جدید ریتی پان یک داستان دیستوپیایی قرن بیست و یکمی را روایت می کند. داستان از این قرار است که پس از یک قرن ایدئولوژی های نسل کشی و نابودی گونه های جانوری توسط انسان های کره زمین، حیوانات انسان ها را به بردگی گرفته و جهان را تسخیر کرده اند. سیاره زمین حالا سیاره میمون ها، گرازها و شیرها شده است و یک انقلاب جانورشناسانه در حال معکوس کردن  و باز آفرینی جنایات قرن بیستم است. در حالیکه حیوانات نابودگر انسان از طریق یک ربات غول پیکر به نام «آرشیو» فیلم های دنیای ما را تماشا می کنند این احساس را می کنید که گویی در حال تماشای فیلمی از ژرژ ملی یس هستید.

 

«خط» 
La ligne-The Line

سوئیس/ فرانسه / بلژیک 

کارگردان : اورسولا مه یر 
بازیگران:والریا برونی تدسکی،استفانی بلانشو،

مارگارت 35 ساله سابقه رفتار خشونت آمیزی دارد که به قیمت تمام شدن یک رابطه عاشقانه در گذشته است. او به نزد مادرش کریستینا بازگشته است. یک زن 55 ساله شکننده و نابالغ که مارگارت را که اولین فرزند اوست سرزنش می کند که چرا رویاهایی او را برای  فرزندش به عنوان یک پیانیست خراب کرده است. مارگارت در یک مشاجره در حالیکه خشم اش غیر قابل کنترل شده به کریتسنا ضربه می زند. قانون وارد عمل می شودو مشکلات خانوادگی را پیچیده تر می کند. مارگارت در حالیکه منتظر محاکمه است از تماس با مادرش و حضور در فاصله صد متری خانه او منع می شود. اما این اجبار تمایل او برای نزدیک شدن به خانواده اش را بیشتر می کند.

 

 

 

«خداحافظ لئوناردو» 
Leonora addio

ایتالیا 

کارگردان : پائولو تاویانی

بازیگران:دانیا مارینو،ماتئو پیتیروتی،فابریتزیو فراکانه

پائولو تاویانی سه سال پس از از دست دادن برادرش ویتوریو،  که تمام دوران حرفه ای خود را با او همکار بود، به سراغ آثار لوئیچی پیراندللو می‌رود. این زوج هنری پیش از این چند اقتباس از آثار این نویسنده انجام داده بودند. مطابق اسلوب نمایش نامه نویس سیسیلی در آثار تاویانی داستان فیلم اصلا آن چیزی نیست که به نظر می رسد. عنوان فیلم از رمانی در 1910 گرفته شده اما از ایده و طرح آن در فیلم تازه تاویانی خبری نیست و در عوض تمرکز بر خود پیراندللو است. یا بهتر بگوییم خاکستر او که از محل دفن عجولانه او در رم فاشیستی به یک آرامگاه دایمی در سیسیل منتقل می شود. در سفری که ما را به ایتالیای پس از جنگ و خاطرات آن دوران می برد.در ترکیبی از نماهای خبری و تصاویر نئورئالیستی «خداحافظ لئوناردو» در لحظات بعد از دفن پیراندللو از یک فیلم جاده ای به یک اقتباس سینمایی تغییر مسیر می دهد و به بخش هایی از زندگی پیراندللو و  آخرین داستان او قبل از مرگش می رسد.

 

«مسافران شب» 

فرانسه 

کارگردان : میخائیل هرس
Les passagers de la nuit -The Passengers of the Night

بازیگران:شارلوت گنسبور،کیتو ریون-ریشتر،امانوئل بئار

 

پاریس، 1961؛ شب انتخابات است و  حال و هوای تغییر در شرایط سیاسی کشور احساس می شود و فرانسوی ها با خوشحالی به خیابان ها ریخته اند. اما الیزابت ( شارلوت گنسبور) به سختی تلاش می کند تا همراه مردم در این  حس خوش بینی شود. چرا که ازدواج او رو به پایان است و اکنون باید خانواده اش را تامین کند. او مضطرب است و پدر و فرزندان نوجوانش نگران وضعیت روحی او هستند. فیلم با این ایده پیش می رود که آیا الیزابت می تواند در زندگی خود تغییری ایجاد کند یا نه؟ چرا که در ادامه میخائیل هرس  نگاه پر احساس خود را به دهه 1980 و لحظات ظاهرا پیش پا افتاده در زندگی این خانواده می‌برد که خاطرات گذشته محو نشدنی جوهره آن را می سازد. اودر مواجه با تعداد زیادی از شخصیت ها آسیب پذیری و مهربانی آنها را ارج می نهد و در فیلم حماسی و نوستالژیک خود ضد قهرمانان منزوی و سرخورده را برجسته می کند. 

 

نانا «قبل، حالا و بعد» 
Nana)Before, Now & Then(

اندونزی

کارگردان: کامیلا آندینی 
بازیگران:هپی سلما، لورا باسوکی،بنینگ سوارا

سال‌های 1960 در اندونزی دوره تغییرات سیاسی و آشفتگی چشمگیری بود و کودتایی که منجر به پاکسازی خشونت آمیز ضد کمونیستی شد. نانا یک زن جوان، مهربان و زیباست که زندگی اش به شدت تحت تاثیر این درگیری ها قرارگرفته. شوهرش در این درگیری ها ربوده شده و به جنگل برده می شود. اگرچه او می تواند از شر رهبر یکی از این گروهک ها که می خواست او را به ازدواج اجباری وادار کند خلاص شده  اما این اتفاق به قیمت جان پدرش تمام می شود و او را درمانده و فقیر می کند. چند سال بعد،او به عنوان همسر یک مرد ثروتمند با خدمتکاری که به او کمک می کند تا با محیط جدید خود سازگار شود، زندگی آرامی دارد. اما گذشته نانا دوباره در رویاهای او آشکار می شود. نانا با بازی هپی سلما در مورد علت مرگ شوهرش مطمئن نیست و ابهام در واقعیت مرگ او با حس  نوستالژی عمیق فیلم همراه می شود. در قلب فیلم یک دوستی زنانه غیر منتظره نهفته که مانند یک راه نجات است در میان توفان ناملایمات زندگی نانا که سرشار از وحشیگری های مردانه است.

 

«پیتر فون کانت» 
Peter von Kant

فرانسه

 

کارگردان: فرانسوا اوزون 
(فیلم افتتاحیه).
بازیگران:ایزابل آجانی،هانا شیگولا

پیتر فون کانت کارگردان موفقی است که با دستیارش کارل زندگی می کند و رفتار تحقیر آمیزی با او دارد. کارل بازیگر کاریزماتیکی است که سالها منبع الهام او بوده پیتر را به جوان خوش تیپ و متواضعی به نام امیر آشنا می کند. پیتر شیفت
ه امیر می شود و به او پیشنهاد می دهد که به آپارتمانش نقل مکان کند تا به او کمک کند که وارد صنعت سینما بشود.این ایده جواب می دهد اما به محض اینکه امیر به شهرت می رسد پیتر را تنها می گذارد. در این فیلم که برگرفته از اشک های تلخ پیتر فون کانت اثر راینر ورنر فاسبیندر است، تفسیر بی رحمانه فاسبیندر درباره زیست سلبریتی ها  با برداشت جسورانه اوزون تلفیق می شود.

 

«ربیعه کورناز علیه جرج بوش» 
Rabiye Kurnaz vs. George W. Bush

آلمان / فرانسه 

کارگردان : آندریاس درسن
بازیگران:ملتم کاپتان، آلکساندر شیر

ربیعه کورناز کسی است که می توان او را یک زن معمولی نامید با این تفاوت که او یک عصیانگری درونی دارد. او سرپرست خانواده است و از فرزندانش مراقبت می کند.کمی بعد از حملات یازده سپتامبر 2001 پسر ربیعه به نام مورات به عنوان تروریست متهم شناخته می شود و به عنوان یکی از متهمان ردیف اول این فاجعه دستگیر شده و به اردوگاه زندان گوانتانامو منتقل می شود.این آغاز سفری است برای ربیعه این زن مصمم آلمانی – ترکی  به قلب سیاست های جهانی.

 

«ریمینی» 
Rimini

اتریش / فرانسه / آلمان 

کارگردان: اولریش سیدل
بازیگران:مایکل توماس،هانس-مایکل ربرگ،کلودیا مارتینی

مرگ مادر، ریچی براوو را از خانه اش در ایتالیا به اتاق خواب نوجوانی اش در اتریش می کشاند.جایی که عکس های چارلتون هستون هنوز روی دیوارهاست.او سالها پیش با اتاق زیر زمین خانه والدینش وداع کرده بود تا به دنبال رویاهای خود به عنوان یک خواننده پاپ به ایتالیا برود. در حالیکه پدر در آسایشگاه است، ریچی ستاره موسیقی پاپ در ریمینی کسب در آمد می کند.پوسترهایی در اندازه واقعی روی دیوارهای خانه او حکایت از گذشته ای با شکوه دارند اما زمان حال برای او ماهیتی لغزنده و مبهم دارد. «ریمینی» یک فیلم زندگی نامه ای است از خواننده ای که آوازهایش تک گویی های تنهایی یک بازنده است.

 

«لباس جواهر» 
Robe of Gems

مکزیک / آرژانتین/ ایالات متحده آمریکا 

کارگردان: ناتالیا لوپز کالاردیو
بازیگران:آیدا روآ،آنتونیو اولیوارس،نیلیا نوریند

ایزابل و خانواده اش به ویلای مادرش در روستایی در مکزیک نقل مکان می کنند و در آنجا با کارگر قدیمی شان ماری ارتباط نزدیکی برقرار می کنند. اما از زمانی که مادر ایزابل می میرد هیچ چیز مثل سابق نمی شود. دورانی که به خوبی از خانه و خانواده مراقبت می شد. ایزابل و شوهرش از هم جدا می شوند و فرزندان آنها روز به روز بیشتر نگران وضعیت آن دو هستند.ناپدید شدن خواهر ماری  خانواده را در فشار بیشتری قرار می دهد و ایزابل را مجبور می کنند تا با آدان، پسر یک پلیس محلی دست به کارهای خلاف قانون بزند.ایزابل تصمیم می گیرد به یک جست و جوی خطرناک برود و فرزندانش را رها کند و هشدارهای ماری مبنی بر اینکه او نمی تواند اوضاع را در این مناطق فقیر نشین کنترل کند جدی نمی گیرد. 

 

«فیلم رمان نویس» 

The Novelist’s Film 
محصول:کره جنوبی

کارگردان: هونگ سانگ سو 
بازیگران:کیم مینهی،سئو یانگهوآ

ملاقات مجدد جونی رمان نویس معروف با دو آشنای قدیمی به تلخی پیش می رود. یکی از آنها نوشتن را رها کرده تا یک کتابفروشی در حومه سئول باز کند و جونی هیچ بازخوردی از او درباره آخرین کتاب اش نگرفته.دومی یک فیلمساز است که هیچوقت اقتباس خوبی از رمان های جونی نکرده است. اما موضوع مهمتر این است که جونی مدتهاست که هیچ چیزی منتشر نکرده. در عوض او شروع می کند به زیر سوال بردن رویکرش در نوشتن و به شخصیت کاریزماتیک خودش به عنوان یک نویسنده شک می کند. روزی در حین قدم زدن در پارک با یک بازیگر مشهور زن برخورد می کند که وقفه مشابهی را در حرفه اش تجربه می کند. این دو به هم نزدیک می شوند و  به زودی ایده ای برای یک فیلم که اولین فیلم او خواهد بود در ذهن رمان نویس جوانه می زند.

 

«یک سال، یک شب» 
-One Year, One Night

اسپانیا / فرانسه 

کارگردان:  ایساکی لاکوستا

بازیگران:نوئمی مرلان،نائول پرز بیسکایارت

سلین و رامون یک زوج جوان دو تابعیتی هستند که از حمله تروریستی در سالن باتاکلان در 13 نوامبر 2015 جان سالم به در بردند.اما آن شب دلخراش تبدیل به یک زخم سر باز بر پیکر زندگی آنها می شود و آن دو تلاش می کنند تا حس عادی بودن و نرمال زندگی کردن را در خود بازیابی کنند و از هویتی که به عنوان قربانی برای آنها تعیین شده فراتر بروند.در حالیکه سلین تجربه تلخ  خود را سرکوب کرده  و به زندگی سابقش بازگشته است رامون در ترومای گذشته گیر افتاده است. اما در نهایت هر دو آنها با یک سوال دست و پنجه نرم می کنند، اینکه«چگونه می توانند زنده بمانند و به عنوان یک زوج ادامه بدهند؟»یک سال، یک شب فیلمی است برای التیام یک درد جمعی که واقعیت و ذهنیت را در هم می آمیزد تا رنج های درونی یک روح زخم خورده را به نمایش بگذارد. 

 

«چنان تابستانی بود» 
That Kind of Summer

کانادا

کارگردان: دنی کوته
بازیگران:لاریسا کوریو،اودی ماتیو،لوری جیا پاکونی

فیلمی درباره سه زن است که 26 روز را در خانه ای آرام در کنار دریاچه برای مشکلات خود می گذرانند. آنها که هر سه داوطلبانه در این دوره درمانی شرکت کرده اند، اسامی مستعار را برای خود انتخاب می کنند و توسط یک مددکار اجتماعی دقیق و یک درمانگر دوره های درمان را طی می کنند. رفته رفته کارکنان این پروژه تحت تاثیر مشکلات و رنج هایی که این زنان با آن مواجه اند قرار می گیرند.

 

«بازگشت به خاک»
Return to Dust

چین

کارگردان : لی رویجون 
بازیگران:وو رنلین، های کیونگ

ما و گائینگ زندگی هایی شبیه هم دارند؛ پر از مشقت و دشواری. ما یک کشاورز کم حرف است و آخرین نفر از خانواده اش است که ازدواج نکرده. او دچار مشکلات جسمی و ناباروری است و مدتهاست که سن ازدواج در روستاهای چین را پشت سر گذاشته است. به همین خاطر به نظر می رسد این یک ازدواج مصلحتی برای هر دوی آنهاست. این ازدواج ظاهرا زندگی این دو نفر را که به انزوا و تحقیر خو گرفته اند بدتر خواهد کرد اما در عوض این دو فرصت را غنیمت می شمارند تا همدیگر را به عنوان راه نجاتی برای فرار از شرایط بد خود در نظر بگیرند و روی سرنوشت مشترک خود تمرکز کنند. آنها یاد می گیرند که چگونه به دو همراه صمیمی تبدیل شوند، چگونه با هم حرف بزنند، چگونه از یکدیگر مراقبت کنند و حتی چطور لبخند بزنند. همه اینها در کنار کار روزانه پر مشقتی که پیوند محکم تر آنهاست پیش می رود. روایتی در پس زمینه ای از استثمار کارگران مزارع،  شهر نشینی اجباری، ریشه کن کردن سنت ها و فقر در زادگاه لی رویجون. 

 

فیلم های بخش ویژه برلیناله 

«ترمینال شرقی» : لوکرسیا مارتل

در طول قرنطینه 2020 لوکرسیا مارتل به خانه خود در سالتا که یکی از محافظه کارترین منطقه های آژانتین است باز می گردد. او در آنجا با جولیتا لاسو همراه می شود که او را هر روز با گروهی از هنرمندان زن  و آدم های معترض آشنا می کند. آنها به تبادل نظر درباره موقعیت کشور و بحران هایش می پردازند. ترمینال شرقی  مجموعه داستانی است از آدم و مکان های مختلف و بزرگترین فیلمساز آرژانتینی پس از چهار سال به سینما بازگشته است و گوشه ای از جهان را در دوره پاندمی با نگاهی نمادین، واقعی و سیاسی می کاود. او در دوره پاندمی که برای همه ما آشناست مخاطب را با آدم های مختلف در قالبی مستند گونه همراه می کند.

 

 

«جعل کننده» : مگی پرن 

برلین ،1942؛ یک مرد جوان یهودی به نام سیمون اجازه نمی دهد نازی ها زندگی او را نابود کنند. وقتی که او استعداد خودش را در جعل اسناد کشف می کند از این راه برای کمک به خودش و دیگران از اخراج کمک می کند. به لطف استعداد او در جعل هویت های تازه او موفق می شود از مخفیگاه خود خارج شود و به راحتی دور و بر مقامات ارتش آلمان رفت و آمد کند. سیمون و دوستانش هر اندازه  با هویت جعلی جان های زیادی را از مرگ نجات می دهند موقعیت شان خطرناک تر می شود. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده.

«درباره جین» : لورنت لاریویر 

جین ورا ( ایزابل هوپر)  زن مستقل و ناشر موفق یک شب بارانی در حال رانندگی با ماشینش به دوربین خیره می شود و شروع به گفتن داستان زندگی خود می کند. ترک ایرلند جایی که او اولین عشقش را ملاقات می کند و آمدن به فرانسه جایی که به تنهایی بچه ای حاصل از آن  رابطه را بزرگ می کند. درباره جین رویارویی با زندگی جین در قالب خاطرات پراکنده است. او که به گفتن داستان های دیگران در انتشاراتش خو کرده است، سرانجام داستان خودش را بازگو می کند.ایزابل هوپر در این فیلم با اجرایی که خرس طلایی افتخاری را برای او در هفتاد و دومین جشنواره برلین به ارمغان آرود، زنی را به تصویر می کشد که به سختی فراموش می شود.

«همین قدر از حقیقیت می دانم» : اندرو دومنیک

حرفه اندرو دامینیک از سال 2000 با نیک کیو رهبر گروه بد سیدز تلاقی داشته. نیک کیو موسیقی «ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل » را نوشت.گام بعدی در این مشارکت ده ساله فیلم «یک بار دیگر با احساس» بود. در 2021 کیو بار دیگر متوجه شد که قادر به اجرای زنده روی صحنه نیست و به دلیل شیوع کرونا ارتباط او با مخاطبانش قطع شد و برای دومین بار سینما به ابزاری مطلوب برای شکستن سکوت ساز و آوازی او بدل شد. این فیلم علاوه بر پوشش بخش هایی از مکالمه های میان او و کارگردان یک جلسه استودیویی را به تصویر می کشد که شامل قطعات پیانو و سازهای زهی از آلبوم «قتل عام» نیک کیو در2021 است.

 

 

«موفق باشی، لئو گرانده» : سوفی هاید 

نانسی معلم بازنشسته 55 ساله هرگز ار روابط شخصی خود رضایت نداشته است. ازدواج او یک ازدواج پایدار اما سنتی بود و همسر فوت شده اش تنها مردی است که در تمام زندگی اش می شناخته. نانسی به این فکر می افتد که لئو گرانده یک درمانگر بیست ساله را استخدام کند. اما نقشه او با مجموعه ای از موانع غیر قابل باور و تابوهای درونی پیچیده روبرو می شود. سوفی هاید تمایلات سرکوب شده طبقه متوسط بریتانیا را در این کمدی بی رحمانه مورد تمسخر قرار می دهد و ممنوعیت های دیکته شده برای زنان را در یک تربیت و فرهنگ خاص نشانه می رود.

«باور نکردنی، اما واقعی» کوئنتین دوپیه

آلن و ماری در حال بازدید خانه ای در حومه دنج شهر هستند.مشاور املاک به آنها هشدار می دهد که چیزی که در انباری پنهان شده زندگی آنها را دگرگون می کند. این دو شگفت زده از آن چه کشف کرده اند تصمیم به خرید ملک می گیرند.وقتی رئیس گستاخ آلن به خانه آنها می آید به صرافت دیدن چیزی که در انبار است می افتد. اما ماری مصمم است که آن را مخفی نگه دارد. او رفته رفته به زیرزمین وسواس پیدا می کند و نمی تواند مانع رفتن دایمش به آنجا بشود. کوئنتین دوپیه استاد ایده های عجیب و غریب است و داستان خود را در فضایی کمیک و شوخ طبعانه با بازیگران سرشناس و محبوب فرانسوی روایت می کند.

«عینک تیره» : داریو آرجنتو 

در یک رم تقریبا متروکه و تابستانی در بحبوحه خورشید گرفتگی هیپنتوتیزمی یک قاتل سریالی فاحشه های سطح بالا را طعمه می کند. دیانا یکی از این زن هاست. او در تلاش ناامیدانه برای فرار از این قاتل قربانی یک تصادف شدید می شود که باعث نابینا شدن او می شود.پس از یک دوره طولانی توان بخشی دیانا متوجه می شود که تنها بازمانده دیگر تصادف یک کودک یتیم چینی تبار به نام چین است و تصمیم می گیرد از او مراقبت کند. این دو نفر که از زمینه های فرهنگی متفاوتی می آیند از طریق پیوند عاطفی ویژه ای به هم نزدیک می شوند که به آنها اجازه می دهد از خودشان در برابر حس انتقام جویی از قاتل زنجیره ای مراقبت کنند.داریو آرجینتو پس از ده سال وقفه با فیلمی که حال و هوای تخیلی «جالو» ایتالیایی را در آثار اولیه اش با فضای افسانه ای ترسناک ترکیب می کند به کارگردانی باز می گردد.

 

«ابزار» : گراهام مور 

شیکاگو، 1956؛ لئونارد (مارک رایلنس) خیاط مشهور سابق بعد از یک بحران شخصی به شهر بادی نقل مکان می کند. او استعداد  و صبر و حوصله عجیبی برای دوخت کت و شلوارهای سفارشی ظریف دارد. این کت و شلوارها به زودی توجه تنها مشتریانی که قدرت خرید آن را دارند جلب می کند یعنی خانواده ای از گانگسترها. لئوناردو وفاداری خود را به این گروه جنایتکار نشان می دهد و چشمش را روی کارهای  آنها و بسته های مرموزی که به طبقه دوم مغاز می برند می بندد. رفته رفته آنها شروع به سو استفاده از طبع آرام و صلح طلب لئوناردو می کنند. بعد از اینکه دو قاتل شبی در خیاط خانه را می کوبند، لئوناردو خود را درگیر ماجراهایی می کند که تصور نمی کند.

«یک حزب آلمانی» : سیمون بروکنر 

جناح راست «آلترناتیو برای آلمان» از سال 2017 در پارلمان نماینده داشته در حالیکه عموم مردم آن را ضد دموکراتیک و نژاد پرست می دانند.سیمون بروکر با تیم دو نفره اش سیاست مداران زیادی را از این حزب بین سالهای 2019 تا 2021 دنبال می کند در حالیکه هیچ مصاحبه ای در این فیلم نیست و او هیچ اظهار نظری نمی کند، مداخله نمی کند و صرفا نحوه عملکرد سیاستمداران را در سه سطح منطقه، ایالتی، و فدرال به تصویر می کشد. در این فیلم مناقشات سیاسی و بحث های گروهی پارلمانی در مورد قانون اساسی آلمان بدون هیچ جانبداری و یا تمسخر به تصویر در می آیند.

 

 

فیلم های ایران 

جمعه می بینمت رابینسون

فیلم جمعه می بینمت به کارگردانی میترا فراهانی روایتی  است از مکاتبات میان ابراهیم گلستان سینماگر پیشتاز ایرانی و ژان لوگ گدار از پیشگامان موج نوی فرانسه و در بخش «مواجهه» به نمایش در می آید و با 14 فیلم دیگر در  این بخش رقابت می کند. چند سال پیش میترا فراهانی ایده ای داشت؛ آیا او می تواند رویارویی دو فیلمساز بزرگ را نشان دهد که با وجود اینکه متعلق به یک نسل هستند اما هرگز ملاقات حضوری نداشتند. فراهانی در یک رویکرد خلاقانه مکاتبه ای را میان این دو طرح ریزی می کند که در آن این اسطوره های سینما به مدت 29 هفته هر دو پیامی را برای یکدیگر ارسال می کنند. «جمعه می بینمت رابینسون» تصویر درخشانی است از جایگاه و نقش هنرمند در قرن 20 و 21 وقتی که مرگ را پیش از قبل به خود نزدیک احساس می کنند.حاصل می شود یک مستند 96 دقیقه ای از گفتگو ها میان آنها از طریق ایمیل های منظم هفتگی، فیلم ها، تصاویرو نامه ها که این دو مرد بزرگ به عنوان روشنفکران و منتقدان روزگار خود با تیزبینی و طنز خود با آن مواجه می شوند.

 

روز سیب 

به کارگردانی محمود غفاری

در بخش نسل جشنواره برلین 

الف مثل سیب؛ چیزی که مهدی در اولین روز مدرسه اش آن را یاد می گیرد و بلافاصله می پذیرد که یک سبد بزرگ سیب را برای کلاس بیاورد.چراکه برادر بزرگش سعید و پدرش کیلو کیلو سیب را در خیابان های منتهی به ساختمان های بلند حومه تهران می فروشند. در خانه هم مادر مهدی با شستن لباس های مردم پول در می آورد. وقتی وانت پدر دزدیده می شود منبع در آمد ناچیز خانواده از بین می رود.در این بین سعیداحساس مسئولیت می کند که سبد سیبی را که برای کلاس برادر کوچک اش وعده داده بود پر کند. روز سیب یک روایت نئو رئالیستی است از از شکست ها و دلبستگی های خانوادگی.

 

تا فردا 

علی عسگری

در بخش فرعی پانوراما

فرشته در حال تحصیل و کاردر چاپخانه ای در تهران است. او قصد دارد به آمریکا برود اما مشکل زمان کافی برای گذراندن دوره زبان دارد. همچنین او یک نوزاد دو ماهه دارد که والدینش از وجود آن بی خبرند. وقتی آنها ناگهان خبر می دهند که برای دیدن او به تهران می آیند فرشته مجبور می شود برای یک شب  جایی  را برای نگه داشتن فرزند نامشروعش دست و پا کند.چیزی که در ابتدا با یک تماس تلفنی با چند دوست قابل حل به نظر می رسد به زودی تبدیل به یک بحران بزرگ می شود.عاطفه دوست ساده لوح فرشته از او حمایت می کن و سفر آن دو با هم  در شهر هر لحظه گزینه ها را برای آنها محدود تر می کند. تا فردا روایتی است در یک روز که معنای زندگی خارج از ساختارهای سنتی خانواده را در ایران به تصویر می کشد.