بایگانی‌ها

آن سوی در‌وازه‌های یک ذهن شیدا

آن سوی در‌وازه‌های یک ذهن شیدا
آن سوی در‌وازه‌های یک ذهن شیدا

ترجمه: آذین شریعتی

همه آنچه باید در‌مورد درام-بیوگرافی نقاش پست امپرسیونیست قرن نوزدهم «ونسان ونگوگ» بدانید:

 

دنیای تصویرآنلاین-درام-بیوگرافی «بر دروازه ابدیت» پرتره‌ای است از آخرین سال‌های زندگی نقاش پرآوازه هلندی، ونسان ونگوگ.  نقاش و فیلمساز آمریکایی جولیان اشنابل در کنار لوئیس کاگلبرگ و ژان کلود کریر فیلمنامه نویس شهیر فرانسوی، فیلمنامه فیلم را نوشته‌اند. ویلم دفو در نقش ونگوگ درخشیده است و راپرت فریند، اسکار ایزاک، مدس میکلسون، متیو آمالریک، امانوئل سنیه و نیل آرستروپ از دیگر بازیگران فیلم هستند.

«بر دروازه ابدیت»  اولین بار در بخش رقابت اصلی هفتاد و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش در‌آمد و نامزد دریافت جایزه شیر طلایی بهترین فیلم شد. ویلم دفو هم به پاس بازی تاثیرگزارش در نقش ونگوگ جایزه بهترین بازیگر مرد را  با خود به خانه برد.

مه 2017 جولیان اشنابل اعلام کرد که فیلمی در‌مورد زندگی ونسان ونگوگ با بازی ویلم دفو کارگردانی خواهد کرد. او درباره داستان فیلم گفت: «این فیلم درمورد نقاشی و یک نقاش و ارتباطشان با ابدیت است. راوی قصه یک نقاش است. فیلم دربرگیرنده چیز‌هایی است که از نظر من جنبه حیاتی زندگی او بودند. این فیلم یک تاریخچه رسمی از زندگی او نیست. برداشت من است. هر آن چیزی که احساس می‌کردم باعث نزدیک‌تر شدن شما به او می‌شود.»

فیلمبرداری فیلم از سپتامبر 2017 در فرانسه آغاز شد و 38 روز به طول انجامید. تمامی لوکیشن‌ها، مکان‌هایی هستند که ونگوگ در سال‌های آخر حیاتش در آن‌جا اقامت داشت.

مه 2018 «سی بی اس فیلمز» حق پخش فیلم را خریداری کرد. نمایش افتتاحیه فیلم سوم سپتامبر 2018 در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز انجام گرفت و پس از آن در اکتبر 2018 در جشنواره فیلم نیویورک نمایش داده شد و شانزدهم نوامبر 2018  به اکران عمومی درآمد.

اشنابل سابقه‌ی ساخت یک درام_بیوگرافی دیگر را هم در کارنامه کاری خود دارد. «لباس غواصی و پروانه» که از سوی بسیاری از منتقدان یکی از ده فیلم برتر دهه 2000 انتخاب شد، برای او جایزه بهترین کارگردانی شصتمین جشنواره فیلم کن و شصت و پنجمین دوره جوایز گلدن گلوب،  نامزدی نخل طلای کن، بهترین کارگردانی هشتادمین دوره جوایز اسکار و سی و سومین دوره جوایز سزار را به ارمغان آورد.

کارگردان فیلم اشنابل،  نقاش تحسین شده سبک نئو_اکسپرسیونیست است و آثار او در مجموعه‌های موزه‌های متروپلیتن، تیت و هنر مدرن نیویورک نگه‌داری می‌شوند. مجموعه نقاشی‌های اشنابل، در دهه هشتاد میلادی مورد توجه جوامع هنری بین‌المللی قرار گرفت. سبک منحصربفرد او خلق تابلو‌هایی در ابعاد بزرگ موسوم به «بشقاب نقاشی» از تکه‌ بشقاب‌های سرامیکی است.

بونوا دلوم مدیر فیلمبرداری فرانسوی فیلم هم که مانند اشنابل نقاش است، می‌گوید پس از اینکه مطلع شد اشنابل قصد دارد فیلمی از زندگی نقاش پرآوازه پست‌امپرسیونیست بسازد، خودش با او تماس گرفته و پیشنهاد داده است فیلمبرداری اثر را برعهده بگیرد. تلاش او برای بازنمایی فضای ذهنی و روح حاکم بر آثار ونگوگ در تصاویر فیلم ستوده شد و نامزدی جایزه اصلی جشنواره بین‌المللی هنر فیلمبرداری کمرایمیج (گلدن فراگ) را برای او به همراه داشت.

از آنجائیکه ویلیام دافائو و جولیان اشنابل به زبان فرانسه تسلط نداشتند، تصمیم گرفته شد اکثر دیالوگ‌ها به زبان انگلیسی گفته شود. صحنه ابتدایی فیلم برای معرفی مکان و لحن فیلم به زبان فرانسه است. در ادامه، دیالوگ‌ها تنها در صحنه‌هایی که ونسان حس ترس و تهدید را تجربه می‌کند، به زبان فرانسه ادا می‌شوند مانند صحنه‌ای که بچه‌‌های مدرسه او را احاطه کرده‌اند. ونگوگ خودش به‌خوبی فرانسه نمی‌دانست و به همین خاطر هم مورد تمسخر قرار می‌گرفت. استفاده از زبان فرانسه در چنین صحنه‌هایی به انتقال حس انزوا و جدایی او از انسان‌های اطرافش کمک می‌کند.

ویلم دفو زمان ایفای نقش ونگوگ 62 سال داشت، در‌حالیکه ونگوگ در زمان مرگش تنها 37 ساله بود. او برای این نقش نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد انجمن منتقدان پخش فیلم، انجمن منتقدان فیلم تورنتو و ستلایت اواردز  شده است.

پوستر فیلم برگرفته از یکی از آخرین سلف پرتره‌هایی است که ونگوگ پس از بریدن گوش خود،کشید.

بر دروازه بهشت/ At Eternity’s Gate

کارگردان: جولیان اشنابل، تهیه کننده: جان کیلیک، فیلمنامه نویس: ژان کلود کریر، جولیان اشنابل، لوئیس کاگلبرگ، مدیر فیلمبرداری: بونوا دلوم، تدوین: لوئیس کاگلبرگ، جولین اشنابل، موسیقی: تاتیانا لیسوسکایا، محصول: آیکونوکلاست، ریوراستون پیکچرز، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، پخش از: سی بی اس فیلمز، تاریخ پخش: سوم سپتامبر 2018 (ونیز)، شانزدهم نوامبر 2018 (آمریکا) زبان: انگلیسی، فرانسه، زمان: 110 دقیقه، فروش گیشه: 1.1 میلیون دلار

بازیگران:

ویلم دفو( ونسان ونگوگ)، روپرت فرند( تئو ونگوگ)، مدس  میکلسون( کشیش)، متیو آمرلیک(دکتر پل گاشه)، امانوئل سنیه( مادام گینو)، اسکار ایزاک( پل گوگن)

 

خلاصه داستان:

«بر دروازه بهشت» سفری است درون دنیا و ذهن انسانی که علیرغم بیماری، توهم و تحقیر برخی از درخشان‌ترین آثار هنری جهان را خلق کرده است. این فیلم یک بیوگرافی مستند نیست، بلکه صحنه‌ها بر اساس نامه‌های ونگوگ، اتفاقاتی از زندگی‌اش که درمورد آن‌ها اتفاق نظر وجود دارد و تاریخ شفاهی نوشته شده‌اند.

 

واکنش منتقدان:

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 89 نقد نوشته شده، نظر مثبت 82% منتقدان را با میانگین امتیاز 7.4 از 10  بدست آورد. این سایت نوشت: «به لطف بازی خیره کننده دافو در نقش اصلی، «بر دروازه ابدیت» به شکل گیرایی روز‍‌های پایانی پرآشوب ونگوگ را مجسم می‌کند.»

«متاکریتیک» بر مبنای 30 نقد به فیلم میانگین امتیاز 78 از 100 را می‌دهد که نشان‌دهنده «نقد‌های عمدتاً مطلوب» است.

اون گلایبرمن در «ورایتی» نوشت: « اشنابل، کارگردان «پیش از آغاز شب» و «لباس غواصی و پروانه» فرم فیلمسازی‌اش را به فریبنده‌ترین شکل ممکن استیلیزه کرده است تا در نهایت به اثری خالص و جسور دست پیدا کند.»

دیوید رونی در «هالیوود ریپورتر» نوشت: «از خیلی جهات «بر دروازه ابدیت» فیلمی ناهموار و خشن است، نما‌های خام و تعمداً بدون رنگ و لعاب بونوا دلوم با دوربین روی دست و استفاده از لنز‌های واید که بازتاب دهنده آشوب و پریشانی یک ذهن زجر کشیده است.»

استفنی زاکارک در «تایم» نوشت: «رویای اشنابل برای ساخت پرتره ونگوگ فقط به دست ستاره فیلمش به واقعیت تبدیل می‌شود، ویلم دفو که که حضور اثرگزارش در هر گوشه از فیلم حس می‌شود.»