بایگانی‌ها

از نخل طلا تا کاریکاتور کیارستمی

از نخل طلا تا کاریکاتور کیارستمی
از نخل طلا تا کاریکاتور کیارستمی

این روزها با توجه به موفقیت چشمگیر «فروشنده» اصغر فرهادی، سینمای ایران بیش از هر زمانی به نخل طلای جشنواره کن، معتبرترین جشنواره ی سینمایی جهان، نزدیک شده است. اما دقیقا نوزده سال پیش بود که این افتخار برای سینمای ایران با «طعم گیلاس» عباس کیارستمی به دست آمد. در شرایطی که دنیای تصویر آنلاین مشغول پوشش لحظه به لحظه ی حضور فیلم فرهادی در جشنواره ی کن است، بد نیست که سری بزنیم به آرشیو مجله ی دنیای تصویر و گزارش مفصل از کن سال 1997 را مرور کنیم. در شماره‌ی 45 مجله، شرح کاملی از جشنواره و جایزه‌ی کیارستمی به قلم بیپن اشتری به چاپ رسیده و در شماره‌ی 46، جمال رحمتی کارتون بامزه ای دارد که از کیارستمی و حاشیه‌هایی که پیرامون نخل طلا و حضورش در کن پیش آمد.

شماره 45 دنیای تصویر / خرداد 1376

«طعم گیلاس عباس کیارستمی، یک روز مانده به آغاز جشنواره، یعنی در روز سه‌شنبه ششم ماه مه بع دفتر جشنواره رسید و بلافاصله حضور فیلم در بخش مسابقه به اطلاع خبرنگاران رسید. روز دوشنبه روزنامه ی نیویورک تایمز طی مقاله ای به قلم جنت مسلین، به طور مفصل درباره ی اهمیت «طعم گیلاس» و اهمیت حضور یا عدم حضور آن در کن، نوشته بود. نشریات فرانسوی هم موضوع را مهم تشخیص داه بوند و به همین سبب اعلام حضور فیلم در کن با واکنش داغی از سوی صدها خبرنگار حاضر در کن رو به رو شد. کیارستمی روز جمعه، دو روز مانده به پایان جشنواره عازم فرانسه و کن شد و در حالی که چند دقیقه‌ای از آغز نمایش فیلم سپری شده بود، خود را به کاخ جشنواره رساند.

بعد از پایان نمایش فیلم، جمعیت حاضر در سالن نزدیک به پنج دقیقه با کف زدن ممتد کیارستمی و فیلم ریبای او را مورد تشویق قرار دادند. بعد از نمایش فیلم و استقبال فوق‌العاده گرم تماشاگران و چاپ نقدها و تففسیرهای ستایش‌آمیز در نشریات فرانسونی مشخص شد که طعم گیلاس بالاترین امید را برای دریافت جایزه ی نخل طلا دارا است. خوشبختانه این پیش‌بینی در شب پایانی جشنواره به وقوع پیوست و «طعم گیلاس» به طور مشترک با فیلم ژاپنی  «مارماهی» جایزه‌ی جشنواره‌ی پنجاهم کن را از آن خود ساخت؛ جایزه‌ای که فصل زرینی از سینمای ایران را می‌بندد و دوران باشکوه دیگری را آغاز می‌کند.»

زوم/ شماره 46 دنیای تصویر/ خرداد 1376

scan-cartoon