بایگانی‌ها

از «گشت ارشاد» تا «اخراجی‌ها»

از «گشت ارشاد» تا «اخراجی‌ها»
از «گشت ارشاد» تا «اخراجی‌ها»

به نقل از شماره 274 دنیای تصویر

دنباله‌های دو فیلم سینمایی سال‌های اخیر این روزها گیشه سینمای ایران را در اختیار گرفته اند. «گشت2» رکورد فروش سینماها را شکسته و «نهنگ عنبر2» با شکستن رکورد فروش روزانه و افتتاحیه سینماها در مسیر رسیدن به رکورد «گشت2» قرار دارد. فروش بالای این دو فیلم می‌تواند سنت دنباله‌سازی را در سینمای ایران کاملا جا بیندازد.

 در میان دنباله‌های ساخته شده برای فیلم‌های سینمایی بعد از انقلاب موفق ترین مجموعه «اخراجی‌ها» مسعود ده‌نمکی با نزدیک به 10 میلیون مخاطب است. فیلمی که با موفقیتش در گیشه سنت دنباله‌سازی در سینمای ایران را دوباره زنده کرد. قسمت دوم مجموعه «اخراجی‌ها» نسبت به قسمت اول 174 درصد رشد مخاطب داشت و ساخت قسمت سوم این مجموعه کاملا توجیه اقتصادی داشت. هرچند با افت مخاطب قسمت سوم دیگر خبری از ساخت ادامه این مجموعه نشد.

 بعد از «اخراجی ها» «کلاه قرمزی» با نزدیک به 8 میلیون مخاطب قرار دارد. با این تفاوت که عمده مخاطبان «کلاه قرمزی» مربوط به قسمت اول آن است و دنباله های «کلاه قرمزی» هر کدام نزدیک به پنجاه درصد افت مخاطب داشته اند با این وجود این روزها خبرهایی مبنی بر ساخت قسمت چهارم این مجموعه فیلم‌ها به گوش می‌رسد.

 در رتبه بعدی «شهر موش‌ها» قرار دارد که قسمت اولش در دهه شصت ساخته شد و قسمت دومش علی‌رغم بودجه و تبلیغاتش به مخاطبان قسمت اول نرسید و نزدیک به 20 درصد افت مخاطب داشت.

 چهارمین دنباله موفق سینمایی «گشت ارشاد» سعید سهیلی است، فیلمی که قسمت اولش تنها بیست روز اکران بود و به همین رشد 523 درصدی مخاطبان قسمت دوم نسبت به قسمت اول قابل درک است. به نظر می‌رسد با توجه با این رشد مخاطب باید منتظر ساخت قسمت سوم «گشت ارشاد» هم باشیم.

«آتش بس» و «رسوایی» ناموفق‌ترین دنباله‌های ساخته شده بعد از انقلاب هستند که هم کمترین مجموعه مخاطب را داشته اند و هم قسمت دوم‌شان افت مخاطبی بیش از 50 درصد نسبت به قسمت اول دارد.

 در این میان باید به «نهنگ عنبر2» اشاره کرد که به علت پایان نیافتن اکران در جدول قرار نگرفته. با روند فعلی فیلم سامان مقدم قطعا در رتبه جهارم این جدول قرار می‌گیرد  و با توجه به رشد قطعی مخاطبان قسمت دوم نسبت به قسمت اول، ساخت قسمت سوم «نهنگ عنبر» از نظر اقتصادی هم قابل توجیه است.