بایگانی‌ها

استیون هاوکینگ: فضایی‌ها در کمین اند!

استیون هاوکینگ: فضایی‌ها در کمین اند!
استیون هاوکینگ: فضایی‌ها در کمین اند!

جایگاه دانشمندان در دنیای امروز تغییر کرده. دیگر مانند چند دهه‌ی قبل نیست که تصور عمومی و رسانه‌ها نسبت به دانشمندان و نابغه‌ها خلاصه شود در آدم‌های دست و پا چلفتی با عینک ته استکانی. این روزها دانشمندها دست کمی از ستاره‌های تلویزیونی ندارند و آمار بینندگان مستندهای علمی با حضور چهره‌هایی چون میچیو کاکو و برایان کاکس به چندین میلیون نفر می‌رسد. استیون هاوکینگ هم در سال‌های اخیر به قدرت و تاثیرگذاری رسانه پی برده و هر از گاهی با یک برنامه‌ی جدید به تلویزیون باز می‌گردد.

این فیزیکدان سرشناس در روزهای گذشته با فیلم 25 دقیقه‌ای «جاهای مورد علاقه» دوباره سر و صدا به پا کرده است. این فیلم که بر روی وبسایت VOD کریاسیتی استریم قرار گرفته، شامل سفری مجازی همراه با هاوکینگ سوار بر سفینه‌ای کامپیوتری به نقاط مختلف کهکشان است. هاوکینک در این مستند شبیه یک راهنمای تور فضایی عمل می‌کند و اسرار کهکشان‌ها را از بیگ بنگ گرفته  تا سیاه‌چاله‌ها برای ما بازگو می‌سازد. اما مهم‌تر از همه توضیحات او درباره‌ی وجود بیگانگان فضایی است.

هاوکینگ در این فیلم توضیح می‌دهد که امروز بیش از هر زمانی برای وجود حیات و هوشمندی در سیاره‌های دیگر دلایل قانع‌ کننده داریم و به همین دلیل در برخورد با بیگانگان باید محتاطانه‌تر از این عمل کنیم. یعنی به جای تلاش برای یافتن نشانی از فضایی‌ها، بهتر است که به نشانه‌ها و سیگنال‌های دریافتی احتمالی پاسخ ندهیم. چرا که همان اتفاقی که برای بومیان آمریکا بعد از کشف قاره‌ی جدید توسط کریستف کلمب افتاد، برای سیاره‌ی زمین هم تکرار خواهد شد.

هاوکینگ در سال‌های اخیر سعی کرده که به بشریت نسبت به پدیده‌هایی چون برخورد با بیگانگان فضایی و رشد هوش مصنوعی هشدار دهد. اظهارنظرهایی که واکنش‌های متفاوتی را در مجامع علمی و از سوی دیگر چهره‌های سرشناس به همراه داشته است.